روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به تحقیر سعودی ها از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نوشت که وی با ایران‌هراسی اموال عربستان را چپاول می کند اما انتخاب گفت و گو با ایران به این چپاولگری و تحقیر پایان

خواهد داد.

این روزنامه چاپ لندن روز چهارشنبه نوشت که ترامپ برخلاف رسانه‌های سعودی چیزی را پنهان نمی کند به خصوص موضوعاتی را که درباره چپاول متحدان منطقه‌ای خود همانند عربستان است و همیشه با تمسخر و زورگویانه و نگاه از بالا به پایین که با هیچ یک از رهبران و ملت های جهانی این تعامل را ندارد، با آنها برخورد می‌کند.

این روزنامه افزود که ترامپ از همه خطوط قرمز تجاوز و اعلام کرد که من سعودی ها را دوست دارم و در تماس تلفنی طولانی که با ملک سلمان داشتم به او گفتم که شما تریلیون‌ها دلار در اختیار دارید اما اگر کشورتان مورد حمله قرار گیرد، خدا می داند که چه بلایی به سرتان خواهد آمد و به او گفتم که اگر به شما حمله شود ما در این صورت قادر به حفظ هواپیماهای شما نخواهیم بود اما شما با ما در امنیت کامل هستید اما ما در مقابل تامین امنیت شما به چیزی که می‌خواهیم، نمی رسیم.

رای الیوم در ادامه تاکید کرد: اگر ترامپ سعودی‌ها را دوست دارد اما چرا اینگونه وقیح و تحقیر آمیز با آنها برخورد می کند و اسرار آنها را با تمسخر و تهدید افشا می کند.

ترامپ سعودی‌ها را دوست ندارد بلکه با نگاه نژادپرستانه و آکنده به نفرتی که نسبت به اعراب و مسلمانان دارد، ثروت عربستان را لایق آنها نمی داند.

روزنامه مزبور در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که منظور ترامپ از تهدیدی که عربستان را نسبت به آن برحذر می کند، کدام طرف است؟

آیا مقصود ایران است و اگر ایران تهدید است آیا به شکل مستقیم و پیش گیرانه به این حمله اقدام خواهد کرد یا در جواب تجاوز آمریکا و اسرائیل در پاسخ به ممانعت از صادرات نفت ایران در ماه نوامبر این حمله را صورت می دهد؟

رای الیوم تحلیل کرد که آمریکایی ها و غربی‌ها هیچگاه به این صراحت درباره وجود سناریوی یک جنگ و نزدیک بودن آن هشدار نمی دهند و سابقه ندارد که سیاست‌ها و جنگ های آتی را افشا کند همانطور که درباره کشورهای عربی وجود داشت و طبق برنامه‌ریزی های مشخص که از سوی مقام‌های پشت پرده برنامه ریزی و اجرا می شود همانند جنگ عراق که طی پنج سال و تغییر نظام در لیبی از سوی هواپیماهای ناتو که هشت سال پیش از آن طرح ریزی شده بود و نیز سربازکردن اوضاع در سوریه و بسترسازی نظامی و رسانه ای برای آن قبل از سه سال از آن برنامه ریزی شده بود و در همان ابتدا مشاهده شد که میلیون ها دلار در شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها و مطبوعات و شکل دادن به گروه‌های مسلح سرمایه گذاری شده بود.

این روزنامه یادآور شد که ترامپ در سفری که در سال 2016 به عربستان داشت 500 میلیارد دلار به دست آورد و امیدوار است که دو برابر این رقم را به دست آورد و به همین دلیل نیز از تریلیون‌های سعودی حرف می زند و اعلام می کند که آمریکا باید سهمی در این اموال نفتی سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته باشد، سهمی که بهای حمایت آمریکا از این کشورها می داند والا طبق ادعای وی بدون واشنگتن آنها یک هفته دوام نمی آورند و نمی توانند در هواپیماهای لوکس خود سفر کنند.