عاشق «کیم» و متنفر از دموکرات‌ها

ترامپ در توضیح رابطه‌اش با رهبر کره‌شمالی گفت: ما عاشق یکدیگر شدیم؛ جدی می‌گویم، او نامه‌های زیبایی به من می‌نویسد، آن نامه‌ها عالی بودند. بعد از آن بود که ما عاشق یکدیگر شدیم اظهارنظرهای ترامپ در رابطه با نامزد پیشنهادی وی برای کسب کرسی در دادگاه عالی آمریکا در حالی تندتر می‌شود که اف.بی.آی تحقیقات اولیه‌ای را برای بررسی اتهام آزار جنسی کاواناگ بررسی می‌کند

حمیدرضا پیشبهار

دونالد ترامپ آخر هفته پیش در سخنرانی عجیب و غریب خاص خودش در ویرجینیای غربی اعلام کرد که عاشق رهبر دیکتاتور کره‌شمالی، کیم جونگ اون شده است. وی از طرف دیگر با اتخاذ لحنی تند، جنگ بر سر تاییدیه برت کاواناگ، نامزد دادگاه عالی آمریکا، را با لفاظی همیشگی پاسخ داد.

ترامپ در توضیح رابطه‌اش با رهبر کره‌شمالی گفت: «ما عاشق یکدیگر شدیم؛ جدی می‌گویم، او نامه‌های زیبایی به من می‌نویسد، آن نامه‌ها عالی بودند. بعد از آن بود که ما عاشق یکدیگر شدیم». این دو چند ماه پیش در سنگاپور دیدار کردند تا در مورد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گفتگو کنند. ترامپ پیشتر رییس‌جمهور کره‌شمالی را «مردک موشکی» خوانده بود.

رییس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخنرانی به تمجید از عملکرد خود در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته پیش پرداخت: «من همین حالا سازمان ملل را ترک کردم، باور کنید آنها امروز دوباره به ما احترام می‌گذارند». این در حالی است که ترامپ در سخنرانی خود مورد خنده و تمسخر حضار جلسه قرار گرفته بود.

او در ادامه با محکوم کردن دموکرات‌ها اعلام کرد که آنها «هیچ حدی برای نجابت قائل نیستند» و با استفاده از «زشتی و دون‌مایگی» در حال تخریب کاواناگ هستند: «آنها به این که چه کسی را آزار می‌دهند، اهمیتی نمی‌دهند؛ آنها برای رسیدن به قدرت از روی هرکسی رد می‌شوند، قدرت و کنترل چیزی است که آنها می‌خواهند»

اظهارنظرهای ترامپ در رابطه با نامزد پیشنهادی وی برای کسب کرسی در دادگاه عالی آمریکا در حالی تندتر می‌شود که اف.بی‌‌‌.آی تحقیقات اولیه‌ای برای بررسی اتهام آزار جنسی کاواناگ را بررسی می‌کند. این در حالی است که جلسه شنود مجلس سنا به شکلی دراماتیک پیش رفت و هم کاواناگ و هم شاکی وی، کریستین بلیزی فورد در پیشگاه کمیته قضایی مجلس سنا شهادت دادند.

سخنرانی ترامپ در ویرجینیای غربی در راستای حمایت از کاندیدای جمهوری‌خواه مجلس سنا، پاتریک موریسی برگزار شده بود. رقیب موریسی، جو مانخین، سناتور ایالات ویرجینیای غربی است که به عنوان یکی از محافظه‌کارترین اعضای حزب دموکرات شناخته می‌شود و یکی از آرای شناور برای رد یا تایید کاواناگ به شمار می‌رود. مانخین یکی از اصلی‌ترین حامیان پیشنهاد سناتور جمهوری‌خواه آریزونا، جف فلیک بود که طی آن اعضا خواستار به تاخیر انداختن رای‌گیری و از سرگیری تحقیقات اف.بی.آی شدند.

ترامپ به صراحت این اقدام مانخین را مورد انتقاد قرار نداد اما اعلام کرد که انتخاب اعضایی همچون وی، مجلس سنا را به دست دموکرات‌ها خواهد سپرد و در نهایت آمریکا به نسخه بزرگتری از ونزوئلا تبدیل خواهد شد. وی در ادامه گفت: «رای به موریسی، رای به من است».

ترامپ در عوض غضب خود از داستان کاواناگ را سر تمامی دموکرات‌ها خالی کرد و گفت: «تمام مردم شاهد رفتار بی‌شرمانه حزب دموکرات بودند». به نظر می‌رسد که ترامپ قصد دارد انتخابات پیش‌رو را به رفراندومی بر سر فریبکاری دموکرات‌ها و صد البته «رسانه‌های دروغگو» تبدیل کند. او بارها رسانه‌های مخالف خود را «دشمن مردم» خوانده است. دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: «روز ششم نوامبر شما شانس این را دارید شر سیاست‌های مزدورانه خلاص شوید و باید به جمهوری‌خواهان رای دهید.»

ترامپ حتی رییس‌جمهور اسبق آمریکا، جورج بوش را هم از سخنان خود بی‌نصیب نگذاشت و سازمان «هزار چراغ روشنایی» را به سخره گرفت. این نام‌گذاری ترامپ ریشه در سخنرانی مشهور بوش پس از انتخابات ریاست‌جمهوری زمان خود بازمی‌گردد که در آن از طرح «کار داوطلبانه» آمریکایی‌ها حمایت کرده بود. این دومین باری است که ترامپ به رییس‌جمهور جمهوری‌خواه پیشین طعنه می‌زند. سخنگوی جرج بوش به درخواست رسانه‌ها مبنی بر اظهارنظر در این مورد، پاسخ فوری نداد.