رژیم صهیونیستی باید پاسخگوی انهدام جنگنده روس باشد

انهدام جنگنده روسیه کرملین را در شرایط بدی قرار داده است. پذیرش مسئولیت سوریه در کشته شدن ۱۵ تن از نیروهای ارتش روسیه می‌تواند اثر ناخوشایندی بر اتحاد روسیه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، داشته باشد رژیم صهیونیستی با ندادن هشدارهای لازم در مورد قصد خود برای انجام حمله هوایی در منطقه، در محدوده پایگاه نظامی هیمی میم روسیه در سوریه، توافق‌نامه عدم مداخله در حملات هوایی سوریه را که میان روسیه و رژیم صهیونیستی امضا شده بود، نقض کرده است

سجاد موسوی راضی

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای به فیلمی که روسیه در ارتباط با سرنگونی یک فرونده جنگنده خود در سوریه منتشر کرد پرداخت و به نقل از مقام های روس نوشت که رژیم صهیونیستی باید مسئولیت کار خود را بپذیرد.

روسیه سه روز پیش فیلم بازسازی صحنه سرنگونی یک فروند جنگنده خود را منتشر کرد. این فیلم با ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه جنگنده روس‌ها به شکلی تصادفی توسط نیروهای سوریه هدف قرار داده شده است، در تناقض است.

با انتشار این فیلم و انتقادهای تند وزارت دفاع روسیه ضد رژیم صهیونیستی در این حادثه، آتش مناقشه میان روسیه و این رژیم دوباره شعله‌ور شد. روسیه ادعا می کند که رژیم صهیونیستی در سرنگونی جنگنده روس نقش داشته است. یک فروند جنگنده روسیه هفته گذشته در آسمان سوریه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

وزارت دفاع روسیه نتایج تحقیقات خود در مورد سرنگونی یک فروند جنگنده IL-20 این کشور در تاریخ 17 سپتامبر 2018 (26 شهریور 1397) را که طی حملات هوایی رژیم صهیونیستی مورد اصابت یک فروند موشک سوری قرار گرفته بود را منتشر کرد. در همین رابطه ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اظهار کرد که اقدام‌ خلبانان جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در این حادثه نشان از ‌نبود روح حرفه‌ای‌گری یا حداقل یک غفلت جنایی دارد.‌

در حادثه یاد شده 15 تن از نیروهای ارتش روسیه کشته شدند. این یکی از بالاترین میزان تلفاتی است که نیروهای روسیه طی سه سال گذشته در یک حادثه از زمان مداخله در مناقشه سوریه متحمل شده‌اند.

کوناشنکوف اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با ندادن هشدارهای لازم در مورد قصد خود برای انجام حمله هوایی در منطقه، در محدوده پایگاه نظامی هیمی میم روسیه در سوریه، توافق‌نامه عدم مداخله در حملات هوایی سوریه را که میان روسیه و رژیم صهیونیستی امضا شده بود، نقض کرده است.

وی عنوان کرد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی از هواپیمای ساقط شده روس به عنوان سپر استفاده کرد و هواپیمای ارتش روسیه را در معرض آتش موشک‌های ضد هوایی سوریه قرار داد. سخنگوی وزارت دفاع روسیه رفتار رژیم صهیونیستی را ‌بسیار قدرناشناسانه‌ در مقایسه با اقداماتی که روسیه برای پاسخ به درخواست‌های رژیم صهیونیستی در سوریه انجام داده بود، دانست. وی بیان کرد که این موارد شامل جابجایی نیروهای ایران از مرز بلندی‌های جولان که در اشغال این رژیم است و انجام گشت‌های بازرسی در منطقه توسط نیروهای روس می‌شود.

در همین حال، رژیم صهیونیستی یافته‌های روسیه را زیر سوال برد و اعلام کرد که پیش از این جزئیات وقوع حادثه را در اختیار روسیه قرار داده است. به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، بر اساس جزئیات ارائه شده، جنگنده‌های این رژیم به مفاد توافق نامه روسیه-رژیم صهیونیستی پایبند بوده‌اند.

رژیم صهیونیستی همچنین هفته گذشته ادعا کرده بود که جنگنده‌های این رژیم در زمان حمله موشکی سوریه به آسمان رژیم صهیونیستی بازگشته بودند.

در بیانیه این رژیم آمده است که به حملات هوایی خود در سوریه در زمان‌هایی که مناسب بداند ادامه خواهد داد تا به این شکل با اقداماتی که آن را ‌تلاش‌های بی وقفه ایران برای تثبیت موقعیت خود در سوریه و مسلح کردن سازمان تروریستی حزب‌الله به تجهیزات مرگبار و دقیق‌ نامیده است، مقابله کند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی در این بیانیه همچنین تاکید کرده‌اند که به انجام ‌تمامی اقدام‌های لازم‌ برای تضمین ایمنی و سلامت نیروهای روسیه ادامه می‌دهند.

انتقادهایی که از سوی روسیه مطرح شده است با صحبت‌هایی که هفته گذشته ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، در ارتباط با این حادثه عنوان کرده بود در تضاد است. پوتین پس از وقوع این حادثه، شلیک به جنگده کشورش را مرتبط به ‌زنجیره‌ای از حوادث تصادفی‌ عنوان کرده بود و نه اشتباهات

رژیم صهیونیستی.

رئیس‌جمهوری روسیه در تلاش برای آرام‌سازی تنش بوجود آمده، اعلام کرد که با وجود کشته شدن تعدادی از سربازان کشورش در این حادثه، رابطه روسیه و رژیم صهیونیستی قوی‌تر از آن است که این‌گونه به چالش

کشیده شود.

بیان دوباره ادعاهای وزارت دفاع روسیه درباره تقصیر رژیم صهیونیستی در این حادثه موجب بروز پرسش‌هایی در مورد سطح درک این دو کشور شده است. بر این اساس، روسیه انجام چندین حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه که احتمال می‌رود با ایران و شبه نظامیان حزب‌الله در ارتباط بوده اند را پذیرفته است، این در حالی است که مسکو با دمشق و تهران همکاری نزدیک دارد و این سه کشور با یکدیگر متحد هستند.

روسیه تاکنون هیچ طرحی برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی را مطرح نکرده است اما عقب‌نشینی مسکو در مقابل روایت رژیم صهیونیستی از حادثه اخیر ممکن است موجب شگفتی مقام‌های رژیم صهیونیستی شود، چراکه هفته پیش به نظر می‌رسید که این قائله ختم شده است. حال این سئوال مطرح می‌‌‌شود که آیا روسیه به دنبال این است که آزادی عمل رژیم صهیونیستی در مانورهای نظامی در سوریه را در آینده محدود خواهد کرد؟ از سوی دیگر، وقوع این حادثه کرملین را در شرایط بدی قرار داده است. پذیرش مسئولیت سوریه در کشته شدن 15 تن از نیروهای ارتش روسیه می‌تواند اثر ناخوشایندی بر اتحاد روسیه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، داشته باشد. این در حالی‌ است که در همین زمان پوتین در داخل کشور خود نیز با چالش‌های سیاسی روبرو شده است و مردم روسیه از درگیری نیروهای کشورشان در سوریه ناراضی هستند.

اما مقصر دانستن رژیم صهیونیستی نیز مخاطرات خود را برای مسکو به همراه خواهد داشت. پوتین رژیم صهیونیستی را یکی از شرکای کلیدی خود برشمرده است و مقام‌های روسیه رابطه نزدیک پوتین و بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دلیلی بر افزایش نقش روسیه در خاورمیانه عنوان کرده‌اند.