برایان هوک، مشاور ارشد وزیرخارجه آمریکا و رئیس گروه اقدام ایران، با ادعای اینکه 12 شرط ارائه شده از سوی وزیر خارجه آمریکا منعکس کننده اجماع جهانی پیش از برجام علیه تهران بود، گفت: برجام، آن اجماع جهانی را فرسود.

به گزارش ایرنا، هوک در گفتگویی با شبکه تلویزیونی بی بی سی افزود: اگر آنها (ایران) رفتارشان را تغییر دهند، می‌توانیم مذاکره را آغاز کنیم. مذاکره‌ای که به یک پیمان رسمی منجر می‌شود. چون فکر می‌کنیم یک توافق لازم داریم که طیف کامل رفتارها و تهدیدهای ناشی از ایران را در بر بگیرد و یک برنامه اقدام مشترک، ناکافی است.

هوک همچنین گفت که اگر مقام‌ های ایران حاضر باشند در باره مسائل منطقه مذاکره کنند، آمریکا حاضر است یک پیمان رسمی و پایدار با ایران ببندد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز در مقاله ای در واشنگتن پست در باره پیشنهاد مذاکره آمریکایی ها نوشت:پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با ایران صادقانه نیست. ما پیشنهاد او را باور کنیم یا سخنان وزیر خارجه وی را که شرط گفت وگو با ایران را تحقق نکاتی می داند که توهین آشکار به ملت ایران تلقی می شود؟

وی ادامه داد: علاوه بر این، ما چگونه می توانیم به آمریکا اعتماد کنیم در حالی که از تعهدات بین‌المللی اش و مصوبه شورای امنیت که خود بانی آن بوده؛ کنار می کشد و دیگر کشورها را برای اجرای آن مصوبه تهدید به تنبیه می کند؟

هوک در پاسخ به این سوال که چنین پیمانی چه تفاوتی با توافق هسته‌ای ایران دارد، گفت: برجام اصلا یک توافق هم نبود. یک برنامه اقدام بود. هوک مدعی شد: پایدارترین و تقریبا دائمی‌ترین توافق با آمریکا یک پیمان رسمی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه کشورش را از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی خارج کرده و دستور داد تحریم هایی که درچارچوب برجام برداشته شده بود، دوباره وضع شود. این اقدام با انتقادات و واکنش گسترده جامعه جهانی از جمله طرفین توافق هسته ای روبرو شد.

هوک اظهار داشت که اختلاف کنونی بین آمریکا و اروپا درباره ایران را رسانه‌ها بزرگ نشان می‌دهند.

وی در واکنش به صحبت های اخیر جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در مورد اینکه ترامپ به دنبال تغییر حکومت در ایران است، گفت که موضع رسمی دولت آمریکا، سیاست تغییر حکومت در ایران نیست بلکه هدف تغییر در رفتار است.

هوک در پاسخ به اینکه اگر ایران حاضر به مذاکره نشود آمریکا چه طرحی دارد؟، گفت:مشغول این فرضیات نمی‌شوم. حکومت ایران می‌داند ما در پی چه تغییری هستیم و آنها همچنین درک می‌کنند ما حاضریم چه چیزهایی بدهیم تا این کشور شروع کند مثل یک کشور عادی رفتار کند.

مشاور وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که از مردم ایران و اشتیاقشان به شیوه بهتری برای زندگی حمایت می‌کند.آینده ایران به مردم ایران بستگی دارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: وقتی به رفتار خصمانه دریایی ایران نگاه کنیم، تهدیدهایش برای بستن تنگه هرمز، حمله‌های سایبری‌اش، حمایتش از تروریسم، کشورهای زیادی هستند که آنها هم درباره تهدیدهایی که از ایران ناشی می‌شود، ارزیابی مشابه ما را دارند.

ما داریم خیلی نزدیک با هم‌پیمانان اروپایی‌ و کشورهای دیگر همکاری می‌کنیم تا به طیفی از اقدامات ایران بپردازیم که از توافق هسته‌ای برجام بیرون مانده بود و ما از رایزنی‌هایی که داریم، خیلی راضی هستیم.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای امضا کننده برجام تاکید کرده اند که این توافق فقط در باره فعالیت های هسته ای ایران است و شامل موارد دیگر نمی شود.