اورسولا فن در لین، وزیر دفاع آلمان، در میانه بحث بر سر نقش این کشور در اقدام احتمالی نظامی در سوریه اعلام کرد که نمیتواند اعزام نیروهای کشورش به خاورمیانه را به کلی از برنامه‌ها حذف کند. فن در لین در حالی این اظهارات را مطرح کرد که به اردن سفر کرده بود تا از پایگاه این کشور در منطقه بازدید کند. آلمان در اردن 300 نیروی نظامی مستقر کرده است تا در ائتلاف به رهبری آمریکا بر ضد داعش در سوریه و عراق مشارکت کند. نیروهای این کشور پروازهای شناسایی را بر فراز منطقه انجام می‌دهند. وزیر دفاع آلمان در پاسخ به این سئوال که آیا کشورش نیاز به پایگاهی استراتژیک در خاورمیانه دارد یا خیر، عنوان کرد: اول آنکه باید این تحولات را به یک سرانجام موفق برسانیم. اجازه بدهید اینگونه بیان کنم که نمیخواهم این گزینه را به کلی حذف کنم. فن در لین و سایر مقامهای آلمانی هفته گذشته خواستار تلاشهای هماهنگ برای جلوگیری از استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه شده بودند.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اظهار کرده است که در صورت وقوع حملات شیمیایی، آلمان به سادگی از کنار آن نخواهد گذشت. دولت آلمان اعلام کرده است که در حال گفتگو با آمریکا و سایر متحدان است تا در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی در ادلب،  آخرین پایگاه مقاومت شورشیان در سوریه، به اقدام احتمالی نظامی متوسل شوند.

این خبر موجب دوگانگی در احزاب آلمان شده است به گونه ای که حزب سوشال دموکرات این کشور احتمال هرگونه اقدام این چنینی را نفی می کند مگر آنکه سازمان ملل خواهان آن باشد.

آلمان که تحت فشارهای آمریکا برای افزایش بودجه نظامی خود و قبول مسئولیت بیشتر در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) است، پس از حملات شیمیایی ماه آوریل سال جاری در سوریه، در حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به این کشور مشارکت نکرد.

واشنگتن ماه گذشته از برلین خواسته بود تا در صورت تکرار حملات شیمیایی در سوریه، در اقدام نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس مشارکت نماید. افشای این درخواست موجی از نارضایتی را در آلمان بوجود آورد.