مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از عملکرد تمامی واحدهای شرکت در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال گفت:هدف کارکنان در امسال دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه و تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام است که با همراهی مدیران و کارکنان زحمتکش فولاد هرمزگان، تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم بست.

فرزاد ارزانی در بخش نخست سخنان خود ارتقای ایمنی در فولاد هرمزگان را نتیجه بکارگیری روزافزون شیوه‌نامه‌های ایمنی و بازرسی‌های هنگام کار دانست. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به رکوردهای درخشان واحد فولادسازی گفت: در ۱۰ ماه امسال، تولید تختال در شرکت فولاد هرمزگان با ۵۳.۷۳۷ تن و ۵درصد افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به ۱.۲۱۶.۵۱۵ تن رسیده است. وی روند کاهشی مصرف انرژی در فولاد هرمزگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: مصرف ویژه آب مجتمع از ۳.۱۲ متر مکعب بر تن تختال به ۲.۹۰ متر مکعب بر تن تختال در دی ۹۷ کاهش یافته است همچنین در مصرف ویژه انرژی حرارتی از ۱۱.۸ گیگاژول بر تن تختال به ۱۱.۵ گیگاژول بر تن تختال در ۱۰ ماه سال ۹۷ کاهش داشته‌ایم و در پی پروژه‌های گوناگون در مصرف ویژه انرژی کل از ۱۵.۶۱ گیگاژول بر تن تختال (متوسط سال ۹۶) به ۱۵.۲۹ گیگاژول بر تن تختال در ۱۰ ماه سال ۹۷ رسیده‌ایم.

ارزانی با تاکید بر اینکه در ۱۰ ماه امسال، تولید آهن اسفنجی با ۱۰درصد افزایش به ۱.۴۲۴.۶۴۲ تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته ۱.۲۹۷.۴۷۴ تن بوده است. وی با تاکید بر اینکه مصارف نسوز، اکسیژن و الکترود گرافیتی نیز در این شرکت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از ۱.۹۸ کیلوگرم-تن در سال ۹۶ به ۸۵. ۱ کیلوگرم-تن در ۱۰ ماهه سال ۹۷ کاهش یافته که این امر موفقیتی چشمگیر در واحد فولادسازی است. وی کسب رکورد ۳۴۴ ذوب عمر نسوز پاتیل را رکوردی بی‌نظیر در فولاد‌سازی پیشرفته دانست که به‌وسیله کارکنان پرتلاش و جوان فولاد هرمزگان به ثبت رسیده است. ارزانی بازدهی کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان را در ۱۰ ماه امسال ۸۱.۳ درصد و بازدهی ریخته‌گری را ۹۷درصد اعلام کرد و افزود: در این ۲بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم. مدیرعامل فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام گفت: در مدیریت مهندسی کارخانه ۱۹۵ پروژه از بخش‌های مختلف شرکت ازجمله معاونت فناوری و توسعه، معاونت خرید، معاونت بهره‌برداری، معاونت منابع انسانی، حراست و روابط عمومی در دست اقدام است. همچنین در واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها، آنالیزهای لازم به‌منظور کاهش تعداد آزمون‌های انجام‌شده در آزمایشگاه فولادسازی و احیای مستقیم به‌منظور کاهش هزینه‌ها در حال انجام است. ارزانی با اشاره به روند روبه‌رشد دستاوردهای اجرای نظام‌های مشارکتی در فولاد هرمزگان گفت: در این ۱۰ ماه میزان مشارکت کارکنان در نظام مشارکتی کارت سبز به ۷۳درصد رسیده است. وی اقدامات انجام‌شده در مهندسی صنایع شرکت را چنین برشمرد: پیاده‌سازی نظام مدیریت ایمنی و بهداشت ایزو ۴۵۰۰۱: ۲۰۱۸ و آماده‌سازی برای دریافت گواهینامه، پیاده‌سازی نظام مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱: ۲۰۱۵ و آماده‌سازی برای دریافت گواهینامه، خودارزیابی تعالی سازمانی و استخراج پروژه‌های بهبود و طراحی ۳ساله نقشه راه تعالی، ممیزی صدور گواهینامه ایزو۵۰۰۰۱ در مهر ۹۷، ارزیابی اهداف استراتژیک سال ۹۷، ممیزی داخلی ایزو۹۰۰۱ در دی ۹۷، تدوین اهداف استراتژیک سال ۹۸ و... وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری اطلاعات بیش از ۲۰ پروژه توسعه شبکه انجام شد که می‌توان به برخی از آنها ازجمله: استقرار شبکه قیمت‌گذاری برای اعتمادسازی بیشتر مشتریان با مشخص کردن پارامترهای تاثیرگذار در قیمت؛ استقرار تجهیزات نوین آزمایشگاه، راه‌اندازی تجهیزات حمل مکانیزه به‌منظور افزایش سرعت بارگیری محصول، برقراری ارتباط شبکه‌های اتوماسیون اداری شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه، راه‌اندازی زیرساخت BI (هوش تجاری)، شبکه بومی‌سازی و... اشاره کرد. مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان‌مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود، گفت: این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در ساختار رسمی خود، توجه به بومی‌سازی را بیش‌ازپیش در برنامه‌ها قرار داده است.