همایش مشتریان تولیدکننده لوله‌های فولادی با حضور مدیرعامل و معاونان فولاد مبارکه، رئیس و اعضای هیئتمدیره سندیکای لوله و پروفیل و تولیدکنندگان لوله‌های قطور و بیش از 180 نفر از مدیران و نمایندگان شرکتهای تولید کننده لوله و پروفیل کشور در محل برگزاری همایشهای فولاد مبارکه برگزار شد.

  گشایش اعتبار اسنادی (LC) سه‌ماهه برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل

به گزارش خبرنگار فولاد، در این همایش مهندس حمید رضا عظیمیان، مدیر عامل فولاد مبارکه، ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر در همایش گفت: فولاد مبارکه نتیجه تصمیم بزرگ و همت تمامی کسانی است  که پس از انقلاب باور داشتند  می‌توان در سایه همت و تلاش از واردات نزدیک به 4 میلیون تن فولاد جلوگیری کنیم و ظرفیت فولاد کشور را از 700 هزار تن در سال 1357 به بیش از 31 میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده و 8 میلیون تن صادرات افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها با هدف تنگ کردن عرصه بر صنعتگران و مردم از سوی دشمن تدارک دیده شده است، تصریح کرد: مدیران و کارکنان فولاد مبارکه مصمم‌اند تا نگذارند در روند تولید شرکت کوچکترین خللی وارد شود. باید به خاطر داشته باشیم آنچه مهم است حفظ روحیه و اعتمادبه‌نفس است.

مهندس عظیمیان از ایجاد کارگروه بزرگ بومی‌سازی صنعت فولاد به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات صورتگرفته یاد و اضافه کرد: باور ما این است که در سرتاسر ایران اسلامی جوانانی هستند که میتوان با استفاده از توان و ظرفیتهای آنها این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: همکاران واحدهای تولیدی و بخش فروش فولاد مبارکه این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان لوله و پروفیل خواهند داد تا نگذارند وقفه‌ای در روند تحویل محصول به مشتریان ایجاد شود.

وی در ادامه از گشایش اعتبار اسنادی (LC) سه‌ماهه برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از سوی فولاد مبارکه خبر داد و گفت: باید اذعان کنیم که فولاد مبارکه نیز با کاهش تعداد  دفعات حضور در تالار   بورس کالا و کاهش نوسانات قیمت  موافق است و لازم است در این خصوص با مسئولین مربوطه، از جمله بورس کالا   رایزنی شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در جلسه پرسش و پاسخ این همایش و در تمام طول سال، مدیران و کارشناسان فولاد مبارکه آماده‌اند تا از دیدگاه‌های تمامی اعضای محترم سندیکا در راستای بهبود وضعیت و همکاری هرچه بیشتر بهره‌مند شوند.

 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار فولاد، در بخش دیگری از این همایش محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه حضور اعضای سندیکای لوله و پروفیل در فولاد مبارکه را فتح بابی برای افزایش تعامل، همکاری و هم‌افزایی هرچه بیشتر دانست و گفت: بدون شک این همایش کمک خواهد کرد تا با گفتمان رودررو به تحکیم بیش‌ازپیش فضاهای همدلی بپردازیم و در نهایت ضمن تأمین اشتغال پایدار در کشور، نیاز حداکثری مصر‌ف‌کنندگان نیز تأمین شود.

وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های آتی شرکت، از فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگترین دستاورد صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی یاد و تصریح کرد: میزان تولید فولاد خام کشور از حدود 700 هزار تن در سال 1356 به 25 میلیون تن در سال 1397 افزایش یافته است. به همین نسبت ازنظر رتبه‌بندی نیز رتبه ایران در بازه زمانی مذکور از جایگاه 35 به 10 صعود کرده و برای سال 1404 نیز با ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن، دستیابی به جایگاه هفتم و تبدیل شدن به صادرکننده بزرگ را برای خود هدفگذاری کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان سرانه مصرف فولاد در کشور گفت: سرانه مصرف فولاد در کشور ما با 235 کیلوگرم به ازای هر نفر از متوسط جهانی که 210 کیلوگرم است بالاتر است و باید به خاطر داشته باشیم ارتقای این مقدار می‌تواند به رشد فزاینده صنعت و توسعه کشور کمک کند.

اکبری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد رشد ظرفیت مازاد به‌ویژه در بخش تختال و در برخی مواقع محصولات نهایی بوده‌ایم گفت: در سالهای 96 و 97 روند صادرات ایران با 8 میلیون تن به اوج رسید.

بخش بعدی سخنان اکبری به زنجیره تولید و مشتریان و تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه اختصاص داشت. وی در این زمینه گفت: در صنایع بالادستی فولاد مبارکه حدود 2 هزار و 800 تأمین‌کننده مشغول ارائه خدمات و تأمین مواد اولیه و مصرفی این شرکت هستند و در پایین‌دست نیز نزدیک به 4 هزار کارخانه بزرگ و کوچک از محصولات فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند. این مهم گویای نقش فولاد مبارکه و صنایع تکمیلی در کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم 350 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و فولاد مبارکه امروز به وسعت ایران در اقصی نقاط کشور گسترده شده است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه گفت: طی چهار سال اخیر بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان در زمینه توسعه گروه فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری شده که نتیجه آن افزایش ظرفیت فولاد کشور، اشتغالزایی، جلوگیری از واردات و افزایش توان صادراتی کشور بوده است.

وی کاهش مصرف آب علیرغم افزایش تولید را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت طی سال‌های اخیر اعلام و با بیان اینکه امروز الگوی مصرف آب در فولاد مبارکه به یک الگوی جهانی تبدیل شده اظهار کرد: با انجام اقدامات اساسی در بازچرخانی آب در سیکل تولید و اجرای پروژه‌های متعدد، در حال حاضر مصرف آب در فولاد مبارکه  از  16.6 مترمکعب بر تن تولید در سال 1370 به 2.7 مترمکعب کاهش یافته؛ این در حالی است که میزان تولید این شرکت از 2.4 به 6.7 میلیون تن افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه گفت: همکاران واحدهای تولیدی و بخش فروش فولاد مبارکه این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان لوله و پروفیل خواهند داد تا نگذارند وقفه‌ای در روند تحویل محصول به مشتریان ایجاد شود. باید اذعان کنیم که فولاد مبارکه نیز با کاهش تعداد  دفعات حضور در تالار   بورس کالا و کاهش نوسانات قیمت  موافق است

 وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی کشور در حوزه فولاد گفت: همزمان با افزایش ظرفیت فولاد کشور و متأسفانه به دلیل کاهش مصرف در داخل طی چند سال اخیر، شاهد افزایش صادرات بودیم.

وی در خصوص وضعیت تولید و عرضه محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: در حال حاضر تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه 9.5 میلیون تن است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر است این گروه با حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور، در سال 1404  با تحقق افزایش ظرفیت 1.5 میلیون تنی در شرکت فولاد هرمزگان، به بار نشستن واحد یک‌میلیون تنی فولاد سفیددشت و همچنین با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور این ظرفیت را به 25میلیون تن افزایش دهد.

اکبری در ادامه سخنان خود به میزان فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکه اشاره و در این خصوص گفت: در دهماه‌ه سال جاری با فروش4 میلیون و 809 هزار تن محصول، 86 درصد از فروش گروه فولاد مبارکه به بازارهای داخلی و 755 هزار تن یا 14 درصد به بازارهای صادراتی اختصاص یافته است. از کل محصول عرضه‌شده به بازارهای داخلی در بازه زمانی مذکور 69 درصد محصولات گرم، 18 درصد محصولات سرد، 10 درصد تختال و 4 درصد محصولات پوشش‌دار بوده است. آمارها نشان می‌دهد مقدار فروش محصولات فولاد مبارکه در داخل کشور در بخش‌های مختلف نسبت‌به بازارهای جهانی از همخوانی خاصی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، 15 درصد به صنایع تکمیلی، 14 درصد به صادرات، 11 درصد به سایر صنایع، 10 درصد به صنعت حمل‌ونقل، 9 درصد به سازه‌های فلزی، 8 درصد به مراکز خرده‌فروشی، 4 درصد به لوله‌های انتقال نفت و سیالات و در نهایت به صنایع بسته‌بندی و لوازم‌خانگی هرکدام 2درصد اختصاص یافته است.

وی گفت: مقایسه روند تحویل محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل نشان می‌دهد طی 10 ماه اخیر با رشد 108 درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال 1394، میزان تحویل محصول به این صنعت از 688 هزار تن به 1 میلیون و 430 هزار تن افزایش یافته است و این امر نقش قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش واردات داشته است.

در صنایع بالادستی فولاد مبارکه حدود 2 هزار و 800 تأمین‌کننده مشغول ارائه خدمات و تأمین مواد اولیه و مصرفی این شرکت هستند و در پایین‌دست نیز نزدیک به 4 هزار کارخانه بزرگ و کوچک از محصولات فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند. این مهم گویای نقش فولاد مبارکه و صنایع تکمیلی در کشور است

برگزاری چنین همایش‌هایی نمادی از مشتری‌مداری است

این گزارش حاکی است در ادامه این همایش امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از فولاد مبارکه به دلیل برگزاری این همایش گفت: طی چهل سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، ظرفیت اسمی فولاد کشور از 700 هزار تن به حدود 31 میلیون تن افزایش یافته و به‌طور همزمان ظرفیت اسمی لوله و پروفیل از حدود 700 تن به بیش از 18 میلیون تن رسیده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه فولاد مبارکه تولید نیمی از فولاد کشور را عهده‌دار است اظهار امیدواری کرد گروه فولاد مبارکه بتواند تا سال 1404 این سهم 50 درصدی را همچنان حفظ کند.

وی از افزایش ظرفیتهای ایجادشده در صنعت فولاد کشور به‌عنوان یکی از دو بال موردنیاز برای توسعه هدفمند یاد و اضافه کرد: بال دوم احساس خشنودی و رضایت‌مندی مشتری و مصرف‌کننده است که باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

وی از توجه بیشتر به زنجیره ارزش صنایع تکمیلی به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای ایجاد این رضایتمندی نام برد و اضافه کرد: باید با همکاری هم و در چنین همایش‌هایی که نمادی از مشتری‌مداری است به دنبال یافتن راهکارهای مناسبی برای این مباحث باشیم.

این همایش فرصت خوبی برای تحکیم روابط فولاد مبارکه و سندیکاست

به گزارش خبرنگار فولاد، در ادامه این همایش، امرالله زمانی رئیس هیات‌مدیره سندیکای لوله و پروفیل هم طی سخنانی گفت: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور و مایه افتخار همه ایرانیان است و این همایش فرصت بسیار خوبی است تا ضمن حضور پرشور شرکت‌کنندگان در همایش، شاهد تحکیم روابط فولاد مبارکه و سندیکا باشیم.

وی ضمن اشاره به برخی انتظارات و مشکلات صنعت لوله و پروفیل و با بیان اینکه در صنعت لوله و پروفیل نیز 200 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت‌اند، گفت: همگرایی هرچه بیشتر بین فولاد مبارکه و صنعت لوله و پروفیل می‌تواند نتایج بهتری به بار آورد.

گفتنی است در بخش پایانی این همایش، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و معاونان فروش و بازاریابی و بهره‌برداری فولاد مبارکه به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.