امروزه به کارگیری اصول و الگو های مدیریتی جهت بهبود کیفیت، یکی از بهترین راه های رقابت و توسعه است. 

یکی از الگو های اساسی در بهبود کیفیت، نظام آراستگی است که روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان می آورد. نظم و آراستگی یک اصل ذاتی در وجود تمام افراد است و جایگاه ویژه ای در کلیه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی در دستیابی به کارها به نحو شایسته دارد و موجب برنامه ریزی کارآمد و هدفمند در جهت دستیابی به حداکثر رضایت فرد می گردد.مهم ترین شرط تحقق اهداف سازمان و فلسفه وجودی آن، نظم و انضباط و انجام کار به شیوه منظم و یکپارچه می باشد. به هم ریختگی  و فقدان توجه به ساماندهی محیط کاری علاوه بر اینکه می تواند سازمان را از ارائه خدمات با کیفیت بالا و برطرف نمودن نیاز رضایتمندی از کالا و خدمات تولیدی باز دارد، انگیزه ی کار و تولید را از کارکنان می گیرد. سازمان ها در دنیای رقابتی امروز در جستجوی روشی برای افزایش بهره وری و بالا بردن کیفیت هستند تا بهترین استفاده از آنچه که دارند، ببرند.

نظام آراستگی 

نظام آراستگی با هدف کاهش اتلاف های زمانی، سرعت بخشی به انجام فرآیندها به دلیل گم شدن‌ها و گشتن‌ها با زدودن اقلام غیرضروری از محیط، بهبود جانمایی، جلوگیری از حوادث به ویژه انفجار و آتش سوزی و جلوگیری از انباشت ضایعات در راهروها،معابر  از سال 1392 در شرکت فولاد هرمزگان، اجرا و دبیرخانه مرکزی این نظام تشکیل گردید. ابتدا این نظام در 14 کمیته منتخب به صورت پایلوت اجرا شد و در سال 1394 با تشکیل کمیته های تولیدی،پشتیبانی و ستادی ، در کلیه واحد های سازمان به اجرا در آمد. 

همچنین جهت فرهنگسازی این نظام دوره‌های آموزشی در سطح سازمان در این زمینه برگزار شد و لوازم مورد نیاز از جمله کتابچه ها ، بروشور، برچسب و  ... با همکاری واحد محترم روابط عمومی تهیه و در دسترس دبیران کمیته های نظام آراستگی قرار گرفت. 

ارزیابی نظام

طبق دستورالعمل نظام آراستگی ، ارزیابی واحد های تولیدی و پشتیبانی به دلیل حساسیت امر، حداقل دو بار در سال و ارزیابی واحدهای ستادی یک بار در سال توسط مهندسی صنایع-تضمین کیفیت انجام می‌شود. در این راستا چک لیست هایی بر اساس اصول نظام آراستگی (5S)، کتاب های منتشر شده در این زمینه، نتایج تحقیقات انجام شده در سازمان های مختلف و  مد نظر قرار دادن نوع سازمان،  به تفکیک واحدهای ستادی، تولیدی، تعمیر و نگهداری، انبارها، محوطه عمومی، رستوران‌ها، حمل و نقل صنعتی، آتش‌نشانی، بهداری، آزمایشگاه، حمل و نقل صنعتی تهیه و تنظیم گردیده است. 

فرآیند ارزیابی 

در سال 97 تضمین کیفیت جهت فرهنگسازی و  مشارکت هر چه بیشتر کارکنان تصمیم به برگزاری دوره ی تربیت ارزیاب نمود و طی فراخوانی در پرتال شرکت از افراد علاقه‌مند جهت حضور در دوره، دعوت نمود که با استقبال خوبی از طرف همکاران مواجه گردید. 

این دوره در طی سه روز انجام و افراد توانمند و با استعداد در این زمینه شناسایی و نفرات در قالب گروه های ارزیابی به همراه سرارزیاب‌های توانمند از پرسنل شرکت فولاد هرمزگان که تجربه کافی داشتند، مشخص گردید که با توجه به این موضوع تعداد افراد بیشتری نسبت به سال گذشته در ارزیابی حضور داشتند. از جمله رویکرد جدید ارزیابی امسال، استفاده از سرارزیابان در تیم ها جهت نظارت دقیق بر فعالیت ارزیابی بود. برنامه ارزیابی توسط تضمین کیفیت به نحوی که تمامی نواحی را پوشش دهد، تهیه و تنظیم گردید. ارزیابی نظام آراستگی واحد های تولیدی و پشتیبانی در تاریخ 19 آبان ماه در طی 5 روز انجام شد. نقاط قوت و قابل بهبود واحد ها و عملکرد آنان در این نظام مشخص و نتایج و گزارش این ارزیابی که یکی از ورودی‌های مهم کمیته های تحول می باشد با ذکر جزئیات متعاقبا به روئسا و دبیران محترم کمیته های نظام آراستگی جهت مطرح در کمیته تحول مربوطه و  انجام اقدامات اصلاحی، اعلام می گردد.