وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حمایت برای تقویت ظرفیت زیرساخت‌ها و اجرایی شدن طرح افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه و اینترنت پهن‌باند تا دو هفته آینده در منطقه آزاد کیش خبرداد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌‌‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش‌‌‌‌، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم آغاز بهره‌برداری از 400 کامیون جدید پستی و رونمایی از پهپاد‌های پستی در کیش  با اشاره به طرح پهپادهای سجاد و تامین زیرساخت‌های قانونی آن از حضور دو پستچی از جنس آینده به نام‌های «هدی» و «هادی» در کیش خبر داد و گفت: ازسازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز دریافت شد تا جزیره کیش پایلوت کشوری ارائه این خدمات باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه استفاده از پهبادهای پستی و تجارت دیجیتال، آینده دنیاست و باید به سرعت پیش برویم تا عقب نمانیم تصریح کرد:  جزیره کیش نماد هوشمندسازی پست در کشور است و  تلاش می‌کنیم تمام خانواده بزرگ پست از این خدمات بهره‌مند شوند.

آذری جهرمی محرومیت‌زدایی و دو شبکه فیبر نوری دریایی در استان هرمزگان را از تلاش‌های ستودنی استاندار هرمزگان عنوان کرد و گفت: حداکثر تا تیرامسال‌‌‌‌، این خدمات توسعه خواهند یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مطالبات سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت : جابجایی ظرفیت زیرساخت‌ها، افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه و اینترنت پهن‌باند از برنامه‌های دو هفته آینده در این منطقه است‌‌‌‌، ضمن اینکه رفع تداخل امواج(نویز) کشورهای همسایه در حال بررسی است.

 وی با تاکید بر نیاز به ارتقای ظرفیت شبکه پستی، تصریح کرد: این ارتقا با افزایش نیروی انسانی مقدور نبود چراکه ملزم به افزایش تعرفه‌های پستی می‌شد که در شرایط معیشتی کنونی مقرون‌به‌صرفه نیست و به بدنه تجارت الکترونیک نیز ضربه می‌زد، از این رو هوشمندسازی مراکز تجزیه مبادلات و افزایش ظرفیت این مراکز در استان‌های مختلف، اتفاق افتاد و کیفیت ارسال مرسولات نیز ارتقای محسوس یافت.

آذری جهرمی با بیان این مطلب که از مجموع ۱۱هزار و ۶۰۰ نفر از کارکنان قراردادی و ۱۳هزار نفر مجموع کارکنان فعال پست، ۲۰درصد به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۱۲ نفر از ایشان را از دست دادیم گفت: در تمام این سختی‌ها، این افراد با وظیفه شناسی و از جان گذشتگی تلاش در خور تقدیر و تحسینی داشتند تا در شرایط بحرانی و افزایش مراجعات مردمی، بیشترین و بهترین خدمات را ارائه دهند.

وی اظهار داشت: برای جبران بخش کوچکی از زحمات این افراد، مذاکرات فشرده‌ای با وزرات بهداشت داشته و طرح واکسیناسیون کارکنان شرکت پست تصویب شد که از ماه آینده آغاز می شود‌‌‌‌، تا حق این افراد زحمتکش ضایع نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اضافه شدن حدود ۴۰ کامیون به مرکز اصلی هسته پست کشور، از افزایش ۳۰درصدی ظرفیت جابجایی مرسولات خبر داد و گفت: با سرمایه مجموع حدود ۴۰میلیارد تومانی، به زودی نیز ۴۰۰وانت اختصاصی پست با ظرفیت‌های کاربردی و تولید داخلی به این ناوگان اضافه خواهد شد.

رونمایی از سه سامانه جدید در کیش با حضور وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در این سفر از سه سامانه جدید با هدف تقویت زیرساخت‌های شهر هوشمند در کیش رونمایی کرد.

آذری جهرمی عصر چهارشنبه در نخستین روز از سفر ۲ روزه خود به جزیره کیش از سه سامانه «کیش هوشمند، جامع حقوقی و اطلاعات جغرافیایی » که با هدف توسعه زیرساخت‌های ایجاد شهر هوشمند درکیش طراحی شده‌‌‌‌، رونمایی کرد.

بر اساس این گزارش سامانه کیش هوشمند خود شامل سه زیر سامانه حساب کاربری کیش (Kish Account) با آدرس اینترنتی my.kish.ir، زیرسامانه تجمیع اطلاعات و گزارش گیری با آدرس اینترنتی data.kish.ir و زیرسامانه تحلیل و داشبوردهای مدیریتی با آدرس اینترنتی bi.kish.ir است.

به گفته امیر سوداگران، مدیر عامل فناوری اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش این سامانه جامع برای ارتباط و تجمیع اطلاعات سامانه‌های کابردی سازمان و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه ایجاد شده است و خدمات گسترده و متنوع در سطوح کاربری مختلف به مدیران، کارکنان، فعالان اقتصادی و ساکنان کیش ارائه می کند.

خدمات ارائه شده در این سامانه‌ها مربوط به زیرمجموعه‌های سازمان منطقه آزاد شامل فرودگاه‌‌‌‌، بندر‌‌‌‌، کیش ایر، بیمارستان، تله کیش و بخش‌های مختلفی چون مراکز اقامتی، ساکنان‌‌‌‌، اتباع خارجی، کارفرمایان، کارگران، آرد و نان، حمل و نقل عمومی، خورو، املاک، شرکت‌ها، فعالیت اقتصادی، صنایع، گمرک، استاندارد، سرمایه‌‌‌‌گذاری، بانک و مؤسسات اعتباری، بیمارستان است.

سامانه جامع حقوقی که با آدرس اینترنتی hoghoghi.kish.ir رونمایی شد نیز دارای زیرسامانه دعاوی یک هزار و ۸۵۷ پرونده الکترونیکی، زیرسامانه نقل و انتقالات ۲۳ هزار و ۷۱۱ پرونده الکترونیکی و زیرسامانه قراردادهای سازمان منطقه آزاد و شرکت‌های تابعه است.

در این سامانه جامع، حدود یک میلیون برگ سند حقوقی الکترونیکی شده و اطلاعات آن جمع آوری شده و تمام فرآیندهای کاری و نیازهای کاربری مربوط به پرونده‌های دعاوی، نقل و انتقال املاک و مستغلات و قراردادهای سازمان طراحی و پیاده سازی شده است به گونه ای که کارکنان برای انجام فرآیندهای کاری نیاز به مراجعه به پرونده فیزیکی نداشته و متقاضیان نیز برای دریافت خدمات نیاز به مراجعه حضوری به سازمان ندارند.

بنا بر اعلام مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی نیز دارای ۲ زیرسامانه شامل زیرساخت داده مکانی (SDI) و زیرسامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) است.

در این سامانه جامع، اطلاعات جغرافیایی و لایه‌های مکانی مربوط به قطعات ملکی (همراه با تصویر هشت هزار و ۳۵۷ قرارداد)، معابر شهری، حریم ساحلی، بلوک طرح جامع، منطقه بندی اقتصادی، صنوف خدماتی، دکل‌های مخابراتی تجمیعی و شبکه زیرساخت فیبرنوری فراهم شده است.

در سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی علاوه بر کاربری درون سازمانی، امکان طبقه بندی اطلاعات و ارائه دسترسی به کاربران برون سازمان از طریق وب و ارایه سرویس‌های مکان محور به سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های درون و برون سازمانی وجود دارد.

بازدید از تله کیش‌‌‌‌، مرکز نوآوری و

مجموعه گردشگری پنگوئن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از ساختمان اپراتور تلفن همراه و مرکز نوآوری روند ارائه خدمات ارتباطی و شرایط فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را در کیش بررسی کرد.

آذری جهرمی پنجشنبه ششم خرداد و در دومین روز سفر خود به کیش به همراه جمعی از معاونان این وزارت خانه و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن بازدید از شرکت اپراتور تلفن همراه(تله کیش) و برج نوآوری با شماری از فعالان اقتصادی‌‌‌‌، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های مستقر در مرکز نوآوری کیش دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از مراسم رونمایی از پهپادهای پستی با حضور در بخش‌های مختلف اپراتور همراه تله کیش از روند ارائه خدمات این مرکز ارتباطی بازدید کرد.

در این برنامه مهدی نجاری، عضو هیات امنا این اپراتور با تاکید بر اینکه افزایش قلمرو فعالیت پروانه اپراتور کیش (تله کیش) به سایر مناطق آزاد تجاری‌‌‌‌، صنعتی و ویژه برای یکپارچه شدن خدمات ضروری است افزود: معافیت از حق السهم 28.1 درصدی با توجه به ساختار 100 درصد دولتی این اپراتور با عنایت به برنامه ریزی برای سرمایه‌‌‌‌گذاری کلان، اختصاص فرکانس غالب 5G در منطقه آزاد کیش و سایر مناطق آزاد کشور و اختصاص نامبرینگ به اپراتور با توجه به ارائه سیم کارت‌های اعتباری از دیگر خواسته‌های این اپراتور است.

وی تصریح کرد: این اپراتور هم اکنون دارای 19 هزار و 268مشترک بوده و با پیش شماره 0394 امکان واگذاری حدود 200 هزار سیم کارت به مشترکان وجود دارد.

نجاری افزود: این اپراتور تمام خدمات تلفن همراه اعم از مکالمه، پیامک، اینترنت نسل 4.5، رومینگ داخلی، رومینگ بین‌‌‌الملل، مکالمه بین‌‌‌الملل را دارد و واگذاری سیمکارت به مشترکان به صورت آنلاین از طریق آدرس sim.telekish.ir امکان پذیر است.

پس از آن وزیر ارتباطات با حضور در برج نوآوری کیش با شرایط فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این مرکز آشنا شد.

مسعود توفیقی، مدیرعامل موسسه علوم و فنون کیش و مدیر مرکز نوآوری کیش در این بازدید با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۳ نفر به طور مستقیم و 600 نفر به طور غیر مستقیم در 51 شرکت دانش بنیان و هفت استارتاپ این مرکز مشغول بکار هستند. اظهار داشت : با حمایت‌های این مرکز سه شرکت دانش بنیاد به میزان 720 میلیارد ریال از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند و سایر شرکت‌ها نیز در صورت اعلام نیاز می توانند از این خدمت به عنوان یک پشتوانه مالی در توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنند.

توفیقی یادآور شد: مرکز نو آوری کیش با توجه به رسالت خود در اقتصاد دریا محور و توسعه اقتصاد سواحل و جزایر کشور میزبان و پذیرای شرکت‌های دانش بنیانی است که بتوانند در این حوزه مدل کسب و کار مدون و کاربردی را ارائه کنند.

بر اساس این گزارش استارتاپ ماهی جزیره فعال در عرصه بسته بندی و ارسال ماهی به نقاط مختلف کشور، پلت فرم جزیر 360 فعال در معرفی پتانسیل‌های گردشگری جزیره کیش، پلت فرم رنتیفا فعال در عرصه کرایه خودرو به مسافران بدون حضور صاحب خودرو از جمله شرکت‌های دانش بنیان موفق در جزیره هستند.

بازدید از پارک زمستانی پنگوئن آخرین برنامه آذری جهرمی در جزیره کیش بود که وی از نزدیک با خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین این پارک به عنوان یکی از جاذبه‌های نوین گردشگری کیش آشنا شد.

این پارک در زمینی به مساحت هشت هزار و ۴۸۲ متر مربع و هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع زیربنا با ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌‌‌‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و برای ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

این پارک شامل بخش‌های یخ نوردی‌‌‌‌، سوتمه، تیوپ سواری، ریل گلایدر و محوطه مناسبت‌های زمستانی و فضاهای مختلف از جمله صخره نوردی، تیراندازی‌‌‌‌، گیم نت و سالن بیلیارد است.

لازم به ذکر است آذری جهرمی برای بهره برداری از سه سامانه جدید هوشمند، ۲ فروند پهپاد پستی، و رونمایی از ۴۰۰ دستگاه وانت مزدای جدید در چرخه پستی کشور و بهره برداری از مرکز مکانیزه استان اصفهان به صورت ویدیو کنفرانس به کیش سفر کرده است.

وی عصر دیروز در جلسه شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات با محوریت سامانه‌های جدید کیش هوشمند، سامانه حقوقی و سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی روند ارتقای زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و امکانات ارتباطی کیش را بررسی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نمایشگاه دائمی صنایع دستی منهورا جزیره کیش با فعالیت‌های بانوان هنرمند این جزیره آشنا شد و از خانه بومیان کیش که به تازگی موفق به کسب عنوان برترین موزه بخش خصوصی کشور در سال 1399 - 1398 شده است بازدید کرد.