نشست کارگروه کنترل مدیریت ایمیدرو با حضور خداداد غریب‌پور، معاون سرپرست وزارت صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، و مدیرعامل فولاد مبارکه با موضوع ارائۀ گزارش از عملکرد و دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 98 و اعلام برنامه‌های این شرکت برای سال جهش تولید برگزار شد.

 حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ضمن تشریح دستاوردهای این شرکت در سال 98 از افزایش 8 درصدی تولید گندله، افزایش 25 درصدی آهن اسفنجی، افزایش 3 درصدی تولید فولاد خام و همچنین از برنامۀ افزایش 36 درصدی صادرات این شرکت در سال «جهش تولید» خبر داد.

پیش‌بینی رشد 15 درصدی درآمد برای فولاد مبارکه

وی با تأکید بر این‌که در سال جاری، در بازار داخلی 15 درصد رشد درآمد پیش‌بینی کرده‌ایم گفت: در سال گذشته فروش فولاد مبارکه به بیش از 7 میلیون تن افزایش یافت و میزان صادرات این شرکت به یک میلیون و 100 هزار تن رسید.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح پروژه‌های توسعه‌ای که در این گروه در دست اجراست گفت: پروژۀ الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود اردکان دارای بودجه‌ای در حدود 330 میلیون یورو است و فاز نخست آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عظیمیان در همین خصوص افزود: مشارکت در طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقۀ ویژۀ اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طریق شرکت فولاد هرمزگان و نیز مشارکت در طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقۀ آزاد چابهار در دستور کار شرکت است.

وی گفت: پروژۀ نورد گرم 2 با اشتغال‌زایی هزار نفر و همچنین احداث واحد تولید کنسانترۀ فولاد سنگان با ظرفیت 5 میلیون تن، از دیگر طرح‌های مهم فولاد مبارکه است.

بومی‌سازی 1200 متریال کد استراتژیک پیچیده و تحریمی

در ادامۀ نشست این کارگروه، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به برنامه‌های پژوهشی بزرگ‌ترین گروه فولادسازی کشور گفت: تأسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال با همکاری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بومی‌سازی 1200 متریال کد استراتژیک پیچیده و تحریمی برای نخستین بار و همچنین بومی‌سازی فرایند اسکین پاس مجتمع فولاد سبا بخشی از عملکرد گروه مبارکه در حوزۀ آموزش، پژوهش و فناوری است.

فولاد مبارکه

مسیر را به‌درستی طی می‌کند

در این نشست معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این‌که فولاد مبارکه می‌تواند راهبر و پیشرو فناوری و بومی‌سازی در حوزۀ فولاد باشد، اظهار داشت: این شرکت در کنار توسعه، می‌تواند در «ساخت داخل» نیز جهت‌گیری داشته باشد.

غریب‌پور افزود: مشارکت در احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال صنعت فولاد کشور و بومی‌سازی هزاران قطعه، ازجمله اقدامات بزرگ این فولادساز است که می‌تواند این مجموعه را برترین بنگاه در زمینۀ فناوری معرفی کند.

3.5 میلیارد دلار صادرات در سال 99

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این‌که امسال در زیرمجموعه‌های تحت پوشش ایمیدرو تا 3.5 میلیارد دلار برنامۀ صادرات داریم، افزود: رویکرد دولت، رویکردی صادراتی است و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو بر حداکثر صادرات در سال «جهش تولید» تأکید دارند.

غریب‌پور اظهار داشت: فولاد مبارکه بین 500 تا 700 میلیون دلار صادرات دارد و امیدواریم امسال بتواند این رقم را 1.5 میلیون تن برساند. پیش‌بینی ما این است که در بین فولادسازان، علاوه‌بر فولاد مبارکه با 1.5 میلیون تن، فولاد خوزستان نیز 2.5 میلیون تن صادرات داشته باشد. وی همچنین از برگزاری جلسات هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت خبر داد که هدف آن مسدود شدن روند صدور مجوز فولادسازی در «خارج از طرح جامع فولاد» است.

غریب‌پور گفت: به دنبال آن هستیم که با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ‌گونه مجوز فولادسازی، گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی خارج از طرح جامع فولاد صادر نشود.

سود را به تأمین مالی طرح‌های توسعۀ این شرکت اختصاص خواهیم داد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارۀ عملکرد فولاد مبارکه گفت: این شرکت دارای برنامه‌های توسعه‌ای است و به پاس این عملکرد، برنامه داریم که سهم سود فولاد مبارکه را به تأمین مالی طرح‌های توسعۀ این شرکت اختصاص دهیم. رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به استراتژی ایمیدرو در حفظ سود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری آن در طرح‌های توسعه گفت: زمانی که مدیران شرکت‌ها به توسعه گرایش دارند، سرمایه‌گذاران به اختصاص سود در تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای علاقه‌مندند که خوشبختانه این رویکرد توسعه‌ای در فولاد مبارکه حاکم است.

غریب‌پور با بیان این‌که 10 هزار میلیارد تومان از سود این شرکت در افزایش سرمایۀ فولاد مبارکه طی سال 99 لحاظ خواهد شد، گفت: اخیرا طرح‌های مهمی همچون نورد گرم 2 فولاد مبارکه کلنگ‌زنی و همچنین تعدادی از طرح‌های این شرکت راه‌اندازی شده که از ارزشی در حدود 1000 میلیارد تومان برخوردار است.

افتتاح فاز دوم کنسانترۀ فولاد سنگان؛ به‌زودی

وی افزود: همچنین در سال جدید فاز نخست (2.5 میلیون تن) پروژۀ 5 میلیون تنی کنسانتره در فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری 150 میلیون یورو و 800 میلیارد تومان افتتاح شد و افتتاح فاز دوم آن با ظرفیت 2.5 میلیون تن نیز طی هفته‌های آتی انجام می‌شود. رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد: این اقدامات حاکی از آن است که فولاد مبارکه مسیر را به‌درستی طی می‌کند و نقش‌آفرینی در دیگر طرح‌های کلیدی همچون فولاد هرمزگان، فولاد سفیددشت و پروژۀ  10 میلیون تنی گواه این مدعاست.

ساختار شرکت فولاد مبارکه به لحاظ مدیریتی حفظ خواهد شد

وی با بیان این‌که ساختار شرکت فولاد مبارکه به‌لحاظ مدیریتی حفظ خواهد شد، گفت: ایمیدرو خود را مسئول ثبات و آرامش در مجموعه‌های تحت پوشش می‌داند و همواره به‌عنوان کانون آرامش، مرکز کنترل و هدایتگر، تلاش کرده این مهم تحقق یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شاخص‌های فولاد مبارکه در سوددهی، تولید، اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی، صادرات، ساخت داخل (برنامۀ بومی‌سازی 4 هزار قطعه) و ساخت مرکز نوآوری دیجیتال فولاد، مثبت است. وی افزود: این شرکت پس از انتقال پروژۀ الکترود گرافیتی اردکان (یزد) از ایمیدرو، اقدامات قابل‌توجهی داشته و طرح فوق در سال جاری افتتاح می‌شود.

وی در پایان از خدمات مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، مدیران شرکت‌های تابعه، کارکنان و سهام‌داران فولاد مبارکه به‌پاس عملکرد سال 98 و همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای سال 99 قدردانی کرد.