معاون فناوری تکنولوژی فولاد مبارکه، اهداف این شرکت را حرکت به سمت تکنولوژ شدن، ایجاد دانش پروسه‌های تولیدی و ساخت فضاهای تولیدی دانست.

سید مهدی نقوی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه به دنبال بومی سازی صفر تا صد دانش فرایند فولاد سازی است، افزود: تصور این موضوع که صفر تا صد تولید فولاد، بومی سازی شود، از لحاظ اقتصادی اشتباه است.

وی با بیان اینکه در هیچ کشور دنیا، فولادسازی 100 درصد بومی سازی نمی‌شود، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها به خصوص تحریم شرکت فولاد مبارکه، این شرکت سعی کرده اقلام استراتژیک و اهرمی را بومی‌سازی کند.

وی با بیان اینکه الکترود، یکی از اقلام بسیار مهم و استراتژیک برای تولیدکنندگان فولاد است، اظهار کرد:‌ دسترسی به فرایند تولید الکترود گرافیتی در برنامه‌های شرکت فولاد مبارکه دیده شده است. از این رو این شرکت اقدام به مشارکت در طرح الکترود اردکان کرده است.

معاون فناوری تکنولوژی فولاد مبارکه، با بیان اینکه 100 درصد به هدف تولید الکترود دست خواهیم یافت، اظهار کرد: تمام برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه با تحقیق و مطالعه دقیق صورت می‌گیرد و برای رسیدن به آن از تمامی امکانات شرکت استفاده می‌شود؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

نقوی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی فولاد مبارکه، دستیابی به دانش تولید است، اظهار کرد: در صورتی که به دانش تولید الکترود دست پیدا کنیم، موضوع بعدی سرمایه‌گذاری روی آن است که خوشبختانه گروه فولاد مبارکه در این زمینه مشکل خاصی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه از دو بعد، تحت تعرض قرار گرفته است، اطلاعات تعدادی از سازندگان توانمند ایرانی مانند: شرکت فنی مهندسی، ‌شرکت ایریسا، شرکت نسوز آذر، شرکت نسوز توکا و... جمع‌آوری شده و علاوه بر حمایت از آنها، طی قراردادهای بلندمدت،‌ قسمتی از فعالیت بومی سازی فولاد مبارکه به آنها سپرده شده است.

نقوی ادامه داد: فولاد مبارکه به عنوان یک سازمان متقاضی، چالش‌های موجود را مطرح کرده و شرکت‌ها و صاحبان خرد، در صورت داشتن ایده‌، با حمایت پارک‌های فناوری و دانشگاه‌ها آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

معاون فناوری تکنولوژی فولاد مبارکه، اظهار کرد: رویکردهایی مانند بحث فرصت سازی کسب و کار، فاصله بین پارک‌ها علم و فناوری و دانشگاه‌ها را کم خواهد کرد، خوشبختانه این اتفاق با تشکیل انجمن خاص بین داشنگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان اتفاق افتاده است. همچنین در این راستا از دانشگاه تهران و صندوق توسعه و نواوری معاونت ریاست جمهوری نیز استفاده شده است.

وی با اشاره برگزاری سمینار بومی سازی در سال گذاشته به همت فولاد مبارکه گفت: در این نمایشگاه سیستمی طراحی شد که تمامی شرکت‌های توانمند، سازندگان قطعات و ایده پردازان ثبت نام کرده تا یک مسیر ارتباطی ایجاد شود. خوشبختانه خروجی این نمایشگاه به طراحی چندین پروژه انجامید.

نقوی با بیان اینکه بومی سازی ریسک‌هایی بسیاری دارد، گفت: با توجه به اینکه فولاد مبارکه، شرکت تولید محور است، سعی شده ریسک پروژه‌ها به حداقل برسد.

معاون فناوری تکنولوژی فولاد مبارکه، مجموعه دانشی تضمین کیفیت، واحدهای تحقیق و توسعه، آزمایشگاه‌ها، کنترل کیفی، امور مهندسی فولاد، مهندسی صنایع، دپارتمان بزرگ آی تی و دپارتمان بومی سازی را از زیرمجموعه‌های معاونت فناوری تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دپارتمان بومی سازی در ساختار جدید فولاد مبارکه به دو گروه بومی سازی قطعات و تجهیرات و بومی‌سازی فرایندها تقسیم شده است، گفت: تغییر ساختار سازمانی فولاد مبارکه به سمتی حرکت کرده است که دپارتمان بومی سازی در کنار واحد تحقیقات، زیر شاخه معاونت تکنولوژی قرار بگیرد تا هم افزایی بیشتری در این فرایند ایجاد شود.

الکترود، یکی از اقلام بسیار مهم و استراتژیک برای تولیدکنندگان فولاد است، بنابراین دسترسی به فرایند تولید الکترود گرافیتی در برنامه‌های شرکت فولاد مبارکه دیده شده است. از این رو این شرکت اقدام به مشارکت در طرح الکترود اردکان کرده است

نقوی با بیان اینکه محور اصلی، خط تولید فولاد مبارکه است، افزود: با ایجاد دپارتمان‌های مهندسی معکوس، مهندسی مجدد، بومی سازی و با همکاری صنعتگران، مجموع قطعاتی که دستیابی به آنها مشکل و تولید آن‌ها توجیه اقتصادی داشت وارد مرحله ساخت شدیم.

معاون فناوری تکنولوژی فولاد مبارکه، با اشاره به تاریخچه مسیر بومی سازی در شرکت فولاد مبارکه گفت: موضوع بومی سازی از سال 80 در شرکت فولاد مبارکه آغاز شد و مدیران عامل در این زمینه، گام‌های مختلفی بر اساس مقتضیات زمان، فراز و نشیب‌های تحریمی و سیاسی برداشته‌اند.