معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌عامل و مدیرعامل ایمیدرو، در همایش مدیران ایمیدرو که به میزبانی فولاد مبارکه در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پروژه نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه، که با همت همه کارکنان این شرکت با روش بسیار خوب و همکاری حداکثری شرکت‌های داخلی شروع شده است باید اجرا و در مهلت مقرر تکمیل شود. این طرح کمک خواهد کرد که از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.

غریب‌پور تأکید کرد: ایمیدرو به‌همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت همه جوانب امر، از اجرای طرح نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه حمایت می‌کند. فولاد مبارکه باید طرح‌های توسعه، به‌ویژه در بخش سنگ‌آهن تعریف کند.

ایمیدرو متعهد است در مجامع سال‌های آتی، سود سهام مبارکه را ذخیره و صرف توسعه این مجموعه کند تا تأمین مالی کلیه طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه از طریق سود سهام ایمیدرو انجام شود. این توسعه‌ها باید در بخش‌های مختلفی همچون توسعه نورد گرم شمارۀ 2، خرید معدن و شرکت‌های زیرمجموعۀ آن در مکران، هرمزگان انجام شود

وی با بیان اینکه سود انباشته سهام شرکت فولاد مبارکه در ایمیدرو را به توسعه آن شرکت اختصاص می‌دهیم، گفت: ایمیدرو متعهد است در مجامع سال‌های آتی، سود سهام مبارکه را ذخیره و صرف توسعه این مجموعه کند تا تأمین مالی کلیه طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه از طریق سود سهام ایمیدرو انجام شود. این توسعه‌ها باید در بخش‌های مختلفی همچون توسعه نورد گرم شمارۀ 2، خرید معدن و شرکت‌های زیرمجموعۀ آن در مکران، هرمزگان انجام شود.

غریب‌پور افزود: ایمیدرو در بخش اکتشاف، کار خوب مدیریت دکتر کرباسیان را ادامه داده و به گستره 270 هزار کیلومترمربعی قبلی، با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، 400 هزار کیلومترمربع دیگر اضافه کرده است. باید اضافه کنم که با تأکید بر رعایت پروتکل‌های ایمیدرو در اکتشافات تکمیلی توسط بخش خصوصی، اکتشافات یک اصل ضروری در تأمین خوراک حوزه معدن و صنایع معدنی است، زیرا امروز شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه نیاز مبرم به تأمین خوراک اولیه دارند و در این زمینه، یکی از مسائل مهم برای فولاد مبارکه خرید یک کارخانه بزرگ گندله‌سازی است.

از سایر مدیران ایمیدرو درخواست می‌کنم با فولاد مبارکه برای داشتن معدنی با حداقل ظرفیت 5 میلیون تنی همکاری کنند. رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اعلام خبر منتقل شدن ستاد زنجیرۀ فولاد (از تولید تا محصول) به ایمیدرو افزود: چون رویکرد ایمیدرو توسعه‌ای است و اعتبارات توسعه‌ای ایمیدرو در سال 99، 4.2 برابر خواهد شد، شاهد رشد و ارتقای زنجیرۀ فولاد در شرکت‌ها و بخش خصوصی خواهیم بود.

وی اکتشاف، ایجاد و توسعه زیربناها و تأمین مالی را از اولویت‌های ایمیدرو  در سال جاری خواند و گفت: سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، امسال تا 350 میلیارد تومان افزایش یافته و در سال آتی این رقم تا 500 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. همچنین اعتبارات زیربناها در سال ۹9 نسبت به سال ۹۷، هشت برابر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فولاد مبارکه می‌تواند در حوزه بومی‌سازی پیشرو باشد، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی طرح نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه، اجرای بیش از نیمی از پروژه به شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود. فولاد مبارکه باید بومی‌سازی را به یک فرایند تبدیل کند و الگو و سمبل بومی‌سازی تکنولوژی، ماشین‌آلات و قطعات باشد تا دیگر صنایع نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.

رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو افزود: تحقق این مهم،‌ مانع واردات قطعات و تجهیزات مشابه ساخت داخل می‌شود و در کنار آن  می‌توان زمینه رونق بیش‌ازپیش تولید داخل را فراهم کرد.

غریب‌پور گفت: کمیته کنترل شرکت‌ها در ایمیدرو تشکیل شده است تا از موازی‌کاری جلوگیری شود و زنجیره ارزش فولاد کشور به‌صورت متوازن رشد کند. این امر باعث می‌شود درحالی‌که فولادسازهای کشور با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند، کارخانه‌های گندله‌سازی اقدام به ایجاد کارخانۀ فولادسازی نکنند.

غریب‌پور با اشاره به مقوله سرمایه اجتماعی گفت: سرمایۀ اجتماعی در این حوزه، به میزان اطمینان مردم به ایمیدرو دلالت دارد.

وی با بیان اینکه توسعه وقتی موفق است که رضایت مردم را در پی داشته باشد تصریح کرد: شرکت‌های تحت پوشش و مدیران مجتمع‌ها باید ارتباط صادقانه متقابل با ایمیدرو برقرار کنند. این ارتباط همچنین با ذی‌نفعان و مردم نیز باید برقرار باشد.

بنــــــابر این گزارش، مهندس‌عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این گردهمایی اعلام کرد: پس‌ لرزه‌های بحران ارزی سال ۹۶ در سال ۹۷ ظاهر و موجب قفل شدن صنعت فولاد شد، چراکه امکان نقل و انتقالات پولی را دچار مشکل کرده بود؛ اما با تدابیر و پیگیری‌های ایمیدرو، این معضلات رفع شد.  همچنین با تدابیر صورت ‌گرفته از سوی رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و طی ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با بانک مرکزی، همۀ مسائل حل‌وفصل شد و توانستیم به جلو حرکت کنیم و موفقیت‌های زیادی به دست آوریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در مدت فعالیت رئیس هیئت‌عامل جدید با کمترین مشکل مواجه بوده است. این شرکت طی ۳۰ سال گذشته همواره روند افزایش ظرفیت، افزایش تولید و افزایش کیفیت را طی کرده است.

عظیمیان با اشاره به طرح نورد شماره ۲ این شرکت اظهار کرد: این طرح که طی 12 سال گذشته مورد توجه این شرکت بوده، اما همواره از آن محروم بوده است، از اواخر سال گذشته به طور جدی مطرح شده و برای شرکت فولاد مبارکه بسیار ضروری است. با اجرای این پروژه 4.5 میلیون تن به ظرفیت نورد کشور اضافه می‌شود. وی ادامه داد: محصولات این طرح در صنایع نفت و گاز، خودروسازی، لوازم‌خانگی، ساختمانی و ...کاربرد دارد و در افزایش کیفیت و کاهش هزینه مؤثر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده به نتیجه برسیم و طرح یادشده با همکاری و پشتیبانی ایمیدرو بتواند طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.  همچنین در خصوص تامین پایدار مواد اولیه برای فولاد مبارکه با ایمیدرو در حال مذاکره هستیم تا برای تأمین پایه از سنگ آهن شرکت به راهکارهای مناسبی برسیم.