رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای اقتصاد کشور به وجود آورده است، گفت: این شرایط گذرا است. البته باید برای آن مقررات خاص در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: وی افزود: اوضاعی که آمریکا ایجاد کرده است یک به هم ریختگی در نظام بین‌المللی است و این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد. این فردی که در آمریکا حاکم است با رفتارهای غیر قابل پیش بینی شده در منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است. روزی یک توافق را با یک کشوری به هم می‌زند و یک روز دیگر با یک کشور دیگر یک رفتار دیگری دارد. شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای این فرد علیه ایران به کار برد. این فرد رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌المللی فردی بی آبرو است

رئیس مجلس ادامه داد: در خصوص دولت های دیگر که قصد دارند موضوع را حل کنند باید بگویم ما از هر پیشنهاد سازنده‌ای که منافع ملی را صیانت کند استقبال می‌کنیم، ولی بازیچه دست کسی نمی‌شویم. ما تشخیص می‌دهیم که این پیشنهادها کدام قابلیت اجرایی دارد و کدام ندارد. لاریجانی تصریح کرد: جدا از مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا به وجود آمده ما اشکالات ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور را شاهد هستیم. در واقع همه مسئله، مربوط به تحریم‌ها نیست. قانون تسهیل فضای کسب و کار ظرفیت‌های زیادی برای بهبود شرایط دارد. البته همه بخش‌های این قانون اجرا نشده است. بر اساس گزارشی که در مجلس ارائه شد مشخص شد در این قانون در مجموع فقط ۹ حکم اجرا شد. ۱۹ حکم ناقص اجرا شده و ۲۵ حکم که ۴۷ درصد این قانون است اصلاً اجرا نشده است. این قانون با کمک صنعتگران تنظیم شد. تنقیح قوانین مربوط به بخش‌های تولیدی امسال توسط معاونت قوانین در اولویت قرار دارد. این کار توسط معاونت قوانین انجام شده، گزارشی به هیأت رئیسه داده‌اند. ما آن را به کمیسیون ارجاع دادیم که پس از بررسی‌ها در مجلس مطرح شود. این کار در بخش دولت هم باید انجام شود. دولت تولید را در آئین‌نامه‌های خود در اولویت قرار دهد. رئیس مجلس اظهار کرد: برخی اصلاح مسائل ساختاری در کشور پیچیده است. سازمان برنامه گزارشی از اصلاح ساختار بودجه ارائه کرده که در دست بررسی است. این اصلاح ابعاد مختلفی دارد. برای مثال بخشی از آن مربوط به صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بخشی مربوط به نظام مالیاتی است. برای مثال بخش‌های تولیدی، حقوق بگیران، کارمندان آموزش و پرورش و معلمان یک مالیات ثابت دارند اما آنهایی که در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند و زد و بندهای تجاری انجام می‌دهند مالیات آنها به خوبی گرفته نمی‌شود و این موضوع پیش رفتن نقدینگی به سوی تولید را با مشکل روبرو می‌کند. این تغییر در ساختار کشور امری ضروری است. البته باید توجه کرد در بخش‌های دیگر تلاش‌ها خوب بوده است. در حوزه بانک مرکزی در موضوع بی ثباتی ارز به خوبی عمل شد. ما شاهد بودیم که در این بازار ارز بی ثباتی وجود دارد اما اکنون وضعیت ارز از نابسامانی گذشته بهتر است.

وی ادامه داد: بسیاری از بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند. از آقای همتی می‌خواهیم که تسهیلاتی را برای زنجیره تولید در نظر بگیرند. در قانون مقرر شده سهم تسهیلات بخش‌های صنعتی در کشور ۴۰ درصد از تسهیلات است. اینکه می‌گویند ۲۷ درصد است اشتباه است. در اینجا بانک مرکزی باید سخت بگیرد. برخی از بخش‌های تولیدی معوقاتی دارند. برخی‌ها بدون دلیل این کار را کرده‌اند که باید به آنها سخت گرفته شود ولی برخی دیگر به دلیل شرایط روزگار و بی ثباتی ارز دچار این مشکل شده‌اند. وقتی امکانات از آنها گرفته شود آنها بیشتر در مشکل فرو می‌روند. باید به آنها کمک کرد.

لاریجانی اظهار کرد: در دوران محدودی که در این شرایط قرار داریم تلاش داریم که این سد را بشکنیم. خیلی از کشورها در این خصوص به ما کمک می‌کنند و کارهای خوبی هم انجام داده‌اند ولی لازم است برای این دوره ساز و کارهای خاصی در نظر باشد تا مشکلات تولید حل شود.