علی ربیعی در یادداشت پیش‌رو سیاست‌های ضدایرانی آمریکا علیه ایران را مرور کرده و راهکارهای خروج از بن‌بست ایجاد شده توسط این کشور و هم‌پیمانانش را به مسئولان کشور یادآور می‌شود. 

رئیس اسبق دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، در خصوص تحولات اخیر، محتوای نامه رییس‌جمهور به سران کشورهای اروپایی‌ توضیح داد:

موضوع خروج آمریکا از برجام ابعاد مختلف دارد.

1. آمریکا از برجام خارج شده و امروز ضدایرانی‌ترین تیم سیاست خارجی آمریکا قدرت را در دست دارد.

بخشی از این تیم قطعا به دنبال افزایش تنش با ایران و تامین منافع اسرائیل و دریافت پول بیشتر از کشورهای عربی است. نکته مهم این است که دستگاه بوروکراسی آمریکایی با افزایش تنش موافق نیستند. حتی وزارت خارجه، کارشناسان وزارت دفاع و نظامیان کارکشته آمریکا با افزایش تنش و جنگ موافق نیستند. به این ترتیب امروز شاهد یک صف‌آرایی داخلی در آمریکا در خصوص این موضوع قابل مشاهده است.

در خصوص حضور ناو آمریکا در خلیج فارس باید بگویم این ناو در منطقه حضور داشته و موضوع جدیدی نیست و اظهارنظرهای خصوصی اروپاییان به مسئولین ایران نشان می‌دهد گروه تندرو در آمریکا معتقدند هر قدر به ایران فشار وارد کنند، ایران بیشتر عقب‌نشینی می‌کند و فروپاشی نظام در ایران اتفاق می‌افتد. بر همین اساس به سران اروپایی اظهار کرده بودند که چند ماه تحمل نمایند تا شاهد فروپاشی ایران خواهند و سپس بر سر آ‌ینده ایران می‌توانند باهم مذاکره کنند.

همین این مسائل نشان می‌دهد فشار- خفه کردن و تحریک داخلی و ناامید کردن مردم؛ یک استراتژی اساسی آمریکا در این شرایط است. من فکر می‌کنم آمریکا مسیری جز این نخواهد داشت بنابراین تمام شواهد حکایت از این دارد که آمریکا نه بنای جنگ با ایران دارد و نه آمادگی آن را دارد.

اساسا تجربه جنگ‌های قبل نشان داده آمریکا ابتدا یک اجماع عمومی با متحدان پنتاگون خود ایجاد و افکار عمومی داخلی خود را آماده می‌کرد.

قبلا در مورد رفتارشناسی سیاسی آمریکا در جنگ‌های خلیج فارس و افغانستان مطالعه زیادی کرده‌ام حتی ترامپ هم اعتقادی به موفقیت جنگ ندارد. آمریکا استراتژی سه‌گانه‌ای را دنبال می‌کند:

1. تحریم و فشار به دولت برای ایجاد ناکارآمدی در اداره کشور

2. تحریم با هدف شکستن مقاومت مردم و عملیات روانی برای ایجاد نارضایتی

3- تامین منافع اقتصادی خود و متحدان منطقه و بهبود وضع اقتصادی آمریکا این سه استراتژی آمریکا در قبال ایران است.

این نشان می‌دهد راهکار امروز ما توجیه مردم نسبت به شرایط، بی‌اثر کردن عملیات روانی آمریکا، بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای مقاومت اجتماعی و بهبود زندگی مردم بهره گرفت باید یاد بگیریم و خلاقیت به خرج دهیم تا بدون نفت زندگی مردم را تامین کنیم. به نظر می‌رسد تصمیمی که نظام اتخاذ نموده یک راهبرد اساسی است که با این راهبرد نشان می‌دهد مردم و مسئولان در مقابل استراتژی «نمد مال کردن ایران» توسط آمریکا هوشیار است.

دوم اینکه این اقدام هم به معنای خروج از برجام نیست و هم اروپا را در صف آمریکا قرار نمی‌دهد کاری که آمریکایی‌ها انتظار آن را می‌کشند. از این طریق ابزار سوءاستفاده از شورای امنیت را نیز از آمریکا می‌گیرد.

راهبرد ایران کاملا در چارچوب برجام و کاملا هوشیارانه است. به نظر من، باید اروپا را در کنار خود داشته باشیم هرچند خاصیت زیادی هم از آ‌نها متصور نباشد.

دومین نکته اینکه این اقدام و اقدامات شبیه به این نشان می‌دهد و به آمریکا پیام می‌دهد که ما منفعلانه نخواهیم ایستاد تا آمریکا هدف خود را پیش ببرد.

متاسفانه از یکسو مهمترین لطمه‌ای که در این وقایع ما تاکنون خورده‌ایم، رفتارهای چندگانه داخلی و اختلافات سیاسی است که برای به دست آوردن یک دستاوردی مثل انتخابات آینده هم در جهت استراتژی آمریکا عمل می‌کند و هم مسئولیت دیپلماسی خارجی را با مشکل مواجه می‌کند. امروز آرامش داخلی و افزایش کارآیی نظام مهمترین راهبرد علیه آمریکا است.