رئیس‌جمهور گفت: اینکه آمریکا می‌خواهد ایران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه کاره منطقه شود، از کارهای نشدنی است و امکان‌پذیر نیست. وزیر خارجه آمریکا اگر حتی به جای یک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهای منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود.

به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی دیروز در جلسه شورای اداری استان گلستان با تأکید بر اینکه آمریکا قصد دارد دیواری دور ایران بنا کند، تأکید کرد: این کار برای آمریکا امکان‌پذیر نیست و ایران هیچ‌گاه منزوی نخواهد شد و هم‌اکنون بجز چند کشور تمام کشورهای دنیا، حتی متحدین آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران دفاع کرده و آمریکا را محکوم می‌کنند؛ لذا آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند ایران را در محاصره قرار دهد.  روحانی خاطرنشان کرد: هدف دیگر آمریکا این است که نقش ایران را در منطقه کم‌رنگ کند تا نتوانیم در منطقه جزو کشورهای پیشرو و تأثیرگذار باشیم و این موضوع را در چند کشور از جمله یمن امتحان کردند، اما ناموفق بوده و به دنبال آن هستند که خود را از یمن بیرون بکشند و امروز مشخص شده که کارشناس‌های نظامی آمریکا در یمن حضور داشتند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته برخی کشورهای منطقه بیش از 100 میلیارد دلار اسلحه خریداری کردند که عمدتاً از آمریکا بوده است، اما به‌رغم این تسلیحات اعلام می‌کنند که در یمن شکست خورده و یمن راه‌حل نظامی ندارد.  روحانی افزود: در سوریه نیز تصور می‌کردند که موفقیت مطلق خواهند داشت و در عراق و سایر کشورهای منطقه نیز چنین احساسی داشتند، اما شرایط این کشورها کاملاً برخلاف اهداف آنها رقم خورده است.

روحانی گفت: هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی این است که فشار وارد کند تا ما امتیاز سیاسی در بخش‌های هسته‌ای و موشکی یا در منطقه به آنها بدهیم چراکه ترامپ مرتباً اعلام می‌کند که سر توافق هسته‌ای بر سر آمریکا کلاه رفته و بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است، البته جمهوری اسلامی ایران در این توافق هدف برد - برد را پیگیری می‌کرده است. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: هدف اصلی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای این بود که صنعت هسته‌ای را کنار بگذاریم، اما ما بر سر این موضوع کاملاً ایستادگی کردیم و امروز صنعت هسته‌ای کشورمان از هر زمان دیگری بهترین شرایط را دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا تمام وعده‌هایی که در این سفر داده شده ، اجرایی و عملیاتی شود، گفت: امیدوارم از این مراحل حساس عبور کنیم و به جایی برسیم که در پیشگاه مردم سرافراز باشیم. دولت خدمت به مردم را افتخار بزرگی برای خود می‌داند و معتقدیم مسئولیت‌ها، گذرا هستند و مهم این است که در پیشگاه مردم و وجدان خود سرافراز باشیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، خاطرنشان کرد: بعد از عید زمانی که قیمت دلار نوسان پیدا کرد، همه اقتصاددانان در جلسه‌ای اعلام کردند که باید دلار تک‌نرخی شده و با 4200 تومان عرضه شود. البته شخصاً با این موضوع موافقت نداشتم اما اعلام کردم که با وجود اینکه قبول ندارم چون اجماع قبول دارد، آن را می‌پذیرم.

روحانی اضافه کرد: پس از اعلام تک نرخی شدن ارز یک عده دلال وارد عرصه شده و برای واردات جنس دلار دریافت کردند، اما با ثبت سفارش و اقدامات صوری، نیمی از ارز دریافتی خود را در بازار آزاد عرضه کردند و این کار بسیار ناپسندی بود. اگر چه باید با آن برخورد شود، اما مگر می‌شود بالا سر هر فردی دو مأمور گماشت. لذا با توجه به تخلفاتی که انجام شد، دولت نتوانست طرح تک نرخی ارز را دنبال کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز هم برای کالاهای اساسی دولت ارز 4200 تومانی می‌دهد، اما در این حوزه نیز شاهد تخلفاتی هستیم. به نحوی که شخصی برای واردات ماده اولیه دارویی که تاریخ مصرف آن 3 ساله است، ارز دریافت می‌کند، اما موادی وارد می‌کند که بیش از 3 ماه از تاریخ انقضای آن باقی نمانده است لذا خیانت‌هایی در این حوزه انجام می‌شود که اصلاً گفتنی نیست. در این شرایط همه باید دست به دست بدهیم تا کشور را نجات بدهیم.  روحانی تصریح کرد: در 40 سالگی انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها پیروز شدیم و تنها در یک جا کم آورده‌ایم و آن حوزه اخلاق، ایثار، فداکاری، راستگویی و ادای امانت است.

رئیس‌جمهور گفت: چرا تولیدکننده و کاسب به سود کم و منطقی قانع نیستند و جیب بزرگ برای بیت‌المال دوخته شده است.