معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تامین دارو، گفت: این مبلغ پس از تبدیل به قیمت‌های نیمایی در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار ‌می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در مراسم بیست و دومین سالروز ملی صادرات که با حضور جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برگزار شد، افزود: در شرایط خاص قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم غیرصادقانه صحبت کرده و چیزی را کتمان کنیم. وی با تاکید بر اینکه به اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی نیاز داریم، گفت: ‌می‌خواهیم شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کرده و موانع را برطرف کنیم. جهانگیری ادامه داد: مسائلی وجود دارد که بین ملت ایران روشن است و پشت‌پرده نیست؛ در دولت یازدهم اولویت این بود که تمام قید و بندهای اقتصاد کشور را دور کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: سابقه کاری تیمی‌که برای این کار ماموریت داشت، نشان ‌می‌دهد که آنها از نظر فکر و تجربه عملی با بخش خصوصی موافق هستند و ما بارها گفته‌ایم موتور حرکت اقتصاد ایران بخش خصوصی است و هر راه دیگری به بیراهه رفتن است.

جهانگیری یادآور شد: شرایط بین‌المللی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است، ولی محیط پیرامونی تاثیرگذاری بیشتری دارد. وی افزود: محیط پیرامونی در اختیار دولت است که باید با سیاستگذاری‌های خود فضای تعامل با جامعه بین‌المللی را برقرار کند تا شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت ‌می‌خواهد شرایط بین‌المللی و سیاسی داخلی را به‌گونه‌ای مدیرت کند که ثبات و آرامش به اقتصاد بازگردد و شاخص‌های اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد، گفت: در دولت یازدهم موفق شدیم ثبات و آرامش را به اقتصاد بازگردانیم و نرخ تورم یک رقمی ‌و فضای بین‌المللی مساعد شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه در این دوره اتفاقات ویژه‌ای در فضای بین‌المللی و سیاسی داخلی رخ داد، اضافه کرد: در زمینه فضای داخلی نمی‌خواهم صحبت کنم، البته در زمان خود به آن خواهم پرداخت. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در زمینه اتفاقات بین‌المللی فردی در آمریکا سر کار آمده که توافق بین‌المللی را برهم زده و گفته که جنگ اقتصادی به راه خواهد انداخت، عده‌ای چنین اظهار ‌می‌کنند که بنشینیم و مذاکره کنیم، روحیه و غیرت ایرانی اجازه نمی‌دهد، طرف مقابل باید از زورگویی و کارهای خود دست بردارد.

وی با بیان اینکه ملت و دولت ایران نشان داده‌اند که اهل منطق و گفت‌وگو هستند، افزود: باید از موضع برابر و انسانیت با یکدیگر صحبت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای روز 13 آبان خیلی تبلیغ ‌می‌کنند و شاخص آنها رساندن صادرات نفت ایران به صفر است، بر همین اساس برخی کشورها تسلیم شدند و تعدادی نیز توجهی نکردند و ما تعدادی شریک جدید هم پیدا کردیم و راهکارهایی داریم تا نفت صادرکنیم.

جهانگیری با بیان اینکه نمی‌گویم راه ساده است، تصریح کرد: راه دشواری داریم ولی باید با اراده و همراهی همه راه دشوار را با موفقیت طی کنیم و بدانیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ملت ایران است. وی با اشاره به ادعاهای دروغ مقامات آمریکایی در همراهی با ملت ایران، گفت: اگر آنان چنین اظهار ‌می‌کنند چرا امروز بدترین سخت‌گیری‌ها را در زمینه تامین مواد اولیه دارو و نقل و انتقال پول برای کالاهای ضروری مردم دارند تا فشار بر دوش مردم باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: راه مقابله با تحریم‌ها تنها بر عهده دولت و حکومت نیست و یک وظیفه ملی است و همه نهادهای مدنی، بخش خصوصی و دولت وحکومت باید این پیام را به آمریکا داشته باشند که با همراهی هم از این گردنه عبور خواهیم کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: صادرات برای این است که ارز حاصل از آن نیاز کشور را تامین کند و این برعهده بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه باید از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه جلوگیری شود، افزود: می‌دانیم ثبات و استمرار سیاستگذاری مهمترین عامل موفقیت کشور است و اگر در جایی اشتباهی صورت گرفته و بخشنامه‌ای صادر شده کار بخش خصوصی این است که به موقع هشدار دهد. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ما در تصمیم‌گیری‌ها منافع ملی و منافع 80 میلیون نفر را در نظر ‌می‌گیریم در حالی که شاید از منظر بخشی آن تصمیم منطقی نباشد. جهانگیری یادآور شد، در دولت یازدهم رئیس‌جمهوری بیشتر به مسأله برجام توجه داشت، ولی در دولت دوازدهم به دلیل شرایط خاص توجه ایشان بیشتر به مسائل اقتصادی است و فکر ‌می‌کنیم تیمی‌که درست شده با علم به اینکه بخش خصوصی میدان‌دار باشد، تصمیماتی را ‌می‌گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در شرایط امروز نیازمند مدیران شجاع و ریسک‌پذیر هستیم، گفت: برخی فکر ‌می‌کنند ما خودکار به دست باید به دنبال عزل مدیرانی باشیم که ریسک‌پذیر نیستند، در حالی که تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم.

جهانگیری تصریح کرد: مدیری که مسئولیت ‌می‌پذیرد باید شجاع و ریسک‌پذیر باشد در غیر اینصورت به مردم ظلم کرده است.

وی خطاب به تولیدکنندگان گفت که شرایط سخت است و سختی برای انسان‌های بزرگ ولی مظلوم‌تر از ما، ملت هستند که با درآمد ماهانه زیر 2 میلیون تومان خود را اداره ‌می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به طرح پیشنهادی تعدادی از فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان درباره افزایش قیمت بنزین، اضافه کرد: آیا واقعا در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین امکان‌پذیر است؟ باید سیاست‌ها را گام به گام پیش ببریم و از اقتصاد دولتی که یارانه‌ای و نفتی است به سمت اقتصاد آزاد برسیم و این اقدام یک شبه صورت نمی‌گیرد و باید سیاست مدیریت‌شده‌ای متناسب با شرایط جامعه داشته باشیم.

در این مراسم از تعدادی از صادرکنندگان نمونه سال 97 با اهدای لوح تندیس تقدیر به عمل آمد.