کمیته اسکناسی!

احکام کمیته انضباطی درباره بلبشوی هفته‌های پایانی لیگ و جام حذفی، بالاخره با مدتی تاخیر صادر شد. دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان در مجموع ۳۹۹ میلیون تومان از سوی این کمیته جریمه شده‌اند. به نظر می‌رسد آرای جدید و تا حدودی عجیب کمیته انضباطی، از بازدارندگی لازم برای آینده برخوردار نیستند. پیام احکام جدید این کمیته، تنها در یک جمله خلاصه می‌شود:«خشونت مهم نیست اکر پول‌اش را داشته باشید!»

آریا طاری

فصل فوتبال در شرایطی به پایان رسید که هنوز پرونده انضباطی چند مسابقه ملتهب باز بود. اواخر فصل، برخورد حساس پرسپولیس و سپاهان در آزادی با درگیری‌ هواداران دو تیم روبه‌رو شد و این درگیری به درون زمین نیز رسید. چند هفته بعد دو تیم این بار در نیمه‌نهایی جام حذفی در ورزشگاه نقش‌جهان با هم مسابقه دادند و جنجال‌های تازه‌‌ای را به وجود آوردند. مدتی پس از آن دو مسابقه جنجال‌برانگیز، حالا کمیته انضباطی احکامی را در مورد دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان صادر کرده است. احکامی که به لحاظ «مالی» سنگین و قابل توجه به نظر می‌رسند و ظاهرا بیشتر با هدف پر کردن خزانه فدراسیون فوتبال صادر شده‌اند. پرسپولیس برای یک بازی از حضور هوادارانش محروم شده اما این رای قابل تجدیدنظر خواهد بود. سروش رفیعی و علیرضا بیرانوند نیز اولین دیدار فصل را در ترکیب تیم‌شان از دست می‌دهند. سپاهان نیز باید لیگ را بدون تماشاگر آغاز کند اما این رای نیز قابل تجدید نظر است. در واقع کمیته انضباطی به احتمال بسیار زیاد قید محرومیت هوادارها را برای هر دو باشگاه خواهد زد. آن‌هم در شرایطی که عملا همه چیز از روی سکوها شروع شده بود. در حالی که رییس کمیته انضباطی مدتی قبل از همکاری امیر قلعه‌نویی برای کاهش تنش‌ها تقدیر کرده بود، سرمربی سپاهان نیز حالا به همراه میگل تکسیرا و جلال امیدیان یک جلسه محرومیت را پشت سر خواهند گذاشت. کی‌روش استنلی نیز با وجود اعتراض وحشتناک به داور و جوی که در استادیوم ساخت، تنها یک جلسه از همراهی سپاهان محروم شده است. عجیب‌ترین محرومیت ممکن اما به «سیاوش یزدانی» مربوط می‌شود. بازیکنی که با مصاحبه‌ جنجالی بعد از تقابل در لیگ، در مسابقه جام حذفی چند بار با مهره‌های حریف درگیر شد و در نهایت روبه‌روی دوربین‌ها، عبارت زشتی را برای شجاع خلیل‌زاده به زبان آورد. در مجموع محرومیت‌های در نظر گرفته شده از سوی کمیته انضباطی بسیار «سبک» به نظر می‌رسند. هیچ‌کدام از بازیکنان و مربیان دو تیم، بیشتر از «یک جلسه» محروم نشده‌اند. دلیل این برخورد نرم را باید در «جریمه‌های مالی» دو تیم جست‌وجو کرد. در واقع سیاست کمیته انضباطی، نقره‌داغ کردن دو تیم با استفاده از جریمه‌هایی بوده که برای فدراسیون فوتبال، سودآور به نظر می‌رسند.

کمیته انضباطی، باشگاه سپاهان را ملزم به پرداخت 180میلیون تومان جریمه کرده است. این رقم برای باشگاه پرسپولیس 105 میلیون تومان است. علاوه بر این، بسیاری از مهره‌های دو تیم نیز با جریمه‌های سنگین مالی مواجه شده‌اند

کمیته انضباطی، باشگاه سپاهان را ملزم به پرداخت 180میلیون تومان جریمه کرده است. این رقم برای باشگاه پرسپولیس 105 میلیون تومان است. علاوه بر این، بسیاری از مهره‌های دو تیم نیز با جریمه‌های سنگین مالی مواجه شده‌اند. علیرضا بیرانوند با 40 میلیون جریمه، در بین بازیکنان دو تیم رکورددار است. سیامک نعمتی و بشار رسن باید سه میلیون تومان به کمیته انضباطی پرداخت کنند و برای سروش رفیعی نیز یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است. در سمت مقابل امیر قلعه‌نویی با جریمه سنگین 40 میلیون تومانی روبه‌رو شده است. نکته عجیب اینجاست که اساسا مبنای چنین جرایمی روشن به نظر نمی‌رسد و معلوم نیست این اعداد و ارقام دقیقا چطور محاسبه شده‌اند. در تیم سپاهان، مهدی کیانی پنج میلیون تومان، سیاوش یزدانی 10 میلیون تومان، جلال امیدیان پنج میلیون تومان و کی‌روش استنلی نیز دو میلیون تومان جریمه شده‌اند. درست به همان اندازه که محرومیت‌های بازیکنان و مربیان دو تیم ناچیز به نظر می‌رسد، جرایم مالی در نظر گرفته شده برای پرسپولیسی‌ها و سپاهانی‌ها بسیار سنگین است. علاوه بر این، کمیته انضباطی عملا همه چیز را مربوط به این دو باشگاه دانسته و از هیچ‌کدام از عوامل بیرونی در مورد به هم خوردن نظم مسابقه‌‌ها حرفی نزده است. برای کمیته انضباطی، بریدن جریمه 399 میلیون تومانی ساده به نظر می‌رسد اما این کمیته کوچک‌ترین واکنشی به آتش گرفتن و تخریب خودروهای خبرنگاران در محوطه بیرونی ورزشگاه نقش جهان نشان نداده است. اگر قرار است باشگاه‌ها جریمه‌های به شدت سنگینی را پرداخت کنند، چرا این رقم باید تماما به جیب فدراسیون برود؟ چرا از همین رقم نجومی، برای پرداخت ضرر و زیان خبرنگارها استفاده نمی‌شود؟

استراتژی کمیته انضباطی، کاملا واضح و روشن به نظر می‌رسد. آنها در تقابل با باشگاهی مثل داماش که توانایی پرداخت ارقام سنگین را ندارد، به سراغ محرومیت مالک و مدیرعامل رفته‌اند. بزرگ‌ترین گناه مالک داماش اما، اصرار به حضور هواداران تیمش روی سکوهای استادیوم بوده است. کمیته انضباطی در برخورد با تیم‌های متمول‌تر اما، راه دیگری را در پیش می‌گیرد. احتمالا این اتفاق بارها و بارها در لیگ نوزدهم نیز تکرار خواهد شد. چراکه کمیته انضباطی «به شرط پولدار بودن» راه را برای خشونت باز گذاشته است. این خشونت، ظاهرا قرار است راهی برای پرداخت دستمزد ویلموتس در فوتبال ایران باشد!