آریا طاری

در فاصله چند هفته با شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، تکلیف همه نیمکت‌های لیگ نوزدهم مشخص شده و حالا دیگر همه تیم‌ها سرمربی‌های‌شان برای فصل جدید را شناخته‌اند. در ترکیب نیمکت‌های لیگ، چند تغییر بزرگ به وجود آمده و چند چهره تازه‌وارد برای اولین بار سرمربیگری در فوتبال ایران را آغاز کرده‌اند. در میان مربیان داخلی، چند چهره سرشناس در شروع فصل بدون تیم مانده‌اند اما بعید نیست همه آنها در طول فصل، گزینه‌هایی برای جانشینی مربیان اخراج‌ شده از سوی باشگاه‌های مختلف باشند.

علی دایی

نام شهریار هم به عنوان گزینه جانشینی کی‌روش و هم در بین گزینه‌های جانشینی برانکو به چشم می‌خورد اما هواداران تیم ملی و پرسپولیس، تمایل چندانی به انتخاب این مربی نداشتند. علی دایی که با یک جنجال بزرگ و یک افشاگری حیرت‌انگیز از سایپا جدا شده بود، هنوز به هیچ تیمی ملحق نشده تا این بار دیگر در تابستان در اردوی سرعین حاضر نشود. او هنوز هم خارج از تهران مربیگری نکرده و ظاهرا هیچ تمایلی به ترک پایتخت ندارد. شاید اگر دایی حاضر بود با ترک تهران کنار بیاید، می‌توانست فرصت‌های شغلی متنوع‌تری داشته باشد. او در سایپا نتایج نسبتا خوبی به دست آورد و این تیم را به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا نیز رساند. با این وجود جدایی این مربی از تیمش اصلا در فضای دوستانه‌ای اتفاق نیفتاد.

مجید جلالی

یکی از پرسابقه‌ترین مربیان داخلی لیگ برتر، جایی در فهرست نهایی مربیان برای فصل جدید ندارد. مجید جلالی فصل گذشته را روی نیمکت پیکان کلید زد اما در نیم‌فصل از این باشگاه جدا شد و به نساجی قائمشهر پیوست. دوران حضور جلالی در نساجی هم اما طولانی نشد و اختلاف بزرگ با مالکان باشگاه، موجبات جدایی این مربی از نساجی را فراهم آورد. مجید جلالی در سال‌های گذشته همواره پای ثابت رقابت‌های لیگ بوده و در تیم‌های مختلفی کار کرده اما حالا در شروع فصل تازه، هیچ تیمی به سراغ این مربی نیامده است. با این وجود شاید او در ادامه فصل، به یکی از باشگاه‌های حاضر در این فصل بپیوندد.

فیروز کریمی

ماموریت دشوار ابقای نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر، با موفقیت از سوی فیروز کریمی انجام شد. هرچند که او تعیین‌کننده‌ترین لحظات ممکن از هفته‌های پایانی فصل را در «بیمارستان» سپری کرد. صحنه غش کردن فیروز در جدال تیمش با سپیدرود رشت، یکی از پرتکرارترین و خبرسازترین تصاویر فصل گذشته لیگ به شمار می‌رفت. کریمی در مسجدسلیمان، ابدا نتایج خوبی نگرفت و حتی نتوانست یک پیروزی به دست بیاورد اما به خاطر نتایج ضعیف‌تر سپیدرود رشت، در لیگ برتر ماندگار شد. این ماندگاری با خوش‌شانسی ویژه‌ای همراه بود اما به هر حال فیروز کریمی، مسئولیتی که در هفته‌های پایانی بر عهده داشت را انجام داد و مسجدسلیمانی‌ها را در لیگ برتر حفظ کرد. از همان موقع هم اما مشخص به نظر می‌رسد که او قصد باقی ماندن در این باشگاه را ندارد. فیروز کریمی در این مقطع از دوران مربیگری، ترجیح می‌دهد به جای کار کردن در یک باشگاه در شروع فصل، تا قبل از فرا رسیدن هفته‌های پایانی استراحت کند و سپس برای نجات یکی از تیم‌های در حال سقوط، خودش را به وسط میدان مبارزه برساند.

علی کریمی

علی کریمی زودتر از جواد نکونام مربیگری را آغاز کرد اما نکو مسیر بهتری را پشت سر گذاشت تا امروز هدایت فولاد خوزستان را بر عهده داشته باشد. کاپیتان سابق تیم ملی در حالی روی نیمکت باشگاه فولاد می‌نشیند که آینده مربیگری علی کریمی هنوز روشن به نظر نمی‌رسد. جادوگر تا امروز انتخاب‌های خوبی نداشته و در پرتنش‌ترین باشگاه‌ها با بدقول‌ترین مدیران ممکن کار کرده است. او در نفت تهران، با یک کابوس بزرگ روبه‌رو شد و در سپیدرود رشت نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. کریمی برای حل مشکلات سپیدرود، حتی مالکیت باشگاه را نیز پذیرفت اما حتی این موضوع نیز باعث نشد که او در جایگاه یک مربی، آرامش لازم را برای کار کردن در رشت به دست بیاورد. در نهایت جادوگر از باشگاه جدا شد و سپیدرود نیز با نادر دست‌نشان به دسته‌ پایین‌تر سقوط کرد. علی کریمی در شروع فصل به هیچ تیمی نزدیک نشده است. انتخاب سوم او برای سرمربیگری، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. یک اشتباه دیگر در انتخاب تیم، می‌تواند پرونده مربیگری علی را برای همیشه ببندد.

خداداد عزیزی

پس از سپری کردن چند ماه ناامیدکننده در سپیدرود، جدی‌ترین فعالیت مربیگری خداداد عزیزی حضور در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی بوده است. تجربه ستاره‌ساز البته ثابت کرد که خداداد حتی در سطح تلویزیون نیز، از آمادگی لازم برای مربیگری برخوردار نیست. موفقیت در سپیدرود، می‌توانست کارنامه عزیزی را احیا کند و او را دوباره به فهرست مربیان لیگ برتر برگرداند اما حواشی و جنجال‌های بزرگ در کنار شکست‌های تلخ، موجب شد که او دوباره به حاشیه رانده شود. بعید به نظر می‌رسد در این فصل و حتی در فصل‌های دیگر، لیگ برتر برای خداداد عزیزی جایی داشته باشد.