آریا طاری

اگر هنوز هم در رده‌بندی‌های والیبال «امتیاز» اهمیت بیشتری نسبت به «تعداد پیروزی» داشت، تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته ششم «صدرنشین» رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال بود. با این وجود همین حالا هم شاگردان کولاکوویچ در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با تیم صدرنشین برزیل دیده می‌شوند. ایران لیگ ملت‌ها را در بهترین فرم ممکن آغاز کرده و اگر آمادگی‌اش را حفظ کند، حتی مدعی قهرمانی این رقابت‌ها خواهد بود. چه چیزی در این تیم تغییر کرده که ایران پس از چند سال نه‌چندان موفق، حالا دوباره و حتی قوی‌تر از گذشته اوج گرفته است؟ 

شروع بد، عادت همیشگی تیم ملی والیبال ایران در تورنمنت‌های بین‌المللی بود. حتی وقتی خولیو ولاسکو تیم ملی را هدایت می‌کرد، ایران عادت داشت رقابت‌های مختلف را با شکست شروع کند. موتور تیم ملی والیبال ایران همیشه کمی دیر روشن می‌شد و دیدارهای اول معمولا به سادگی از دست می‌رفتند. در این دوره اما همه چیز متفاوت به نظر می‌رسد. بهترین شروع تاریخ والیبال ایران در لیگ جهانی که امسال با تغییرات کوچکی به نام لیگ ملت‌ها برگزار می‌شود، در این 6 بازی رقم خورده است. اولین تغییر بزرگ تیم نسبت به گذشته، حضور «پوریا فیاضی» در ترکیب اصلی است. ستاره‌ای که در 18 سالگی با تصمیم ولاسکو به تیم ملی دعوت شد و نقش یک پدیده را در تیم بازی کرد اما به مروز زمان به حاشیه رانده شد و برای چندین سال از تیم ملی دور بود. پوریا حالا در اوج آمادگی در ترکیب ثابت تیم ملی دیده می‌شود. حضور او به عنوان دریافت‌کننده قدرتی بلندزن، نیمکت‌نشینی فرهاد قائمی را به دنبال داشته است. مهره‌های باتجربه تیم آمادگی فوق‌العاده‌ای دارند و با طراوت زیادی در زمین ظاهر می‌شوند. به جز «معنوی‌نژاد» که هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند، سایر مهره‌های تیم فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. حتی نفرات جوانی مثل شفیعی، یلی و مجرد تا امروز درخشان بوده‌اند. با حضور حضرت‌پور، دریافت‌های عقب زمین تیم ملی نیز ایده‌آل به نظر می‌رسد اما برگ برنده اصلی تیم کولاکوویچ، به «سرویس» مربوط می‌شود. ایران در همه این سال‌ها با سرویس‌ زدن مشکل داشت اما حضور چند بازیکن در لیگ‌های اروپایی، موجب شده که حالا در زمینه سرویس نیز ایران یکی از بهترین‌های لیگ ملت‌ها به شمار برود. کولاکوویچ اصرار زیادی برای پوشاندن این ضعف داشته و حالا حتی سعید معروف نیز پس از سال‌ها، چند سرویس پرشی را امتحان کرده است. اعتماد به نفس تیم ملی، حالا در بالاترین سطح قرار دارد و راز آمادگی تیم نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

شروعِ فوق‌العاده تیم ملی والیبال، برابر ایتالیا چشم‌ها را خیره کرد. تیم ایتالیا البته به جز جیانلی، سایر ستاره‌هایش را به همراه نداشت و با یک تیم نسبتا جوان بازی می‌کرد اما این موضوع دلیل خوبی برای نادیده گرفتن شرایط عالی تیم ملی نبود. ایران در ادامه تیم‌های ملی چین و آلمان را نیز شکست داد تا سه بازی هفته اول رقابت‌ها به میزبانی چین را با امتیاز کامل پشت سر بگذارد. شاگردان کولاکوویچ در ادامه رقابت‌ها، به ژاپن سفر کردند تا سه دیدار بعدی را در این کشور پشت سر بگذارند. تیم ملی فاصله چندانی با شکست دادن برزیل نداشت اما برتری‌اش را در امتیازهای نهایی از دست داد و بازی در نهایت با برتری تیم پرتجربه‌تر تمام شد. با این وجود ستاره‌های تیم روحیه‌شان را از دست ندادند و با گرفتن 6 امتیاز کامل از دو مسابقه با ژاپن میزبان و آرژانتین، رده دوم جدول را با پنج پیروزی در 6 بازی برای خودشان حفظ کردند. ایران به لحاظ امتیازی، بهترین تیم لیگ ملت‌ها بوده و یک امتیاز بیشتر از برزیل دارد اما با توجه به اینکه تعداد بردها در این رقابت‌ها در اولویت است، تیم ملی برزیل فعلا توانسته صدرنشینی را حفظ کند. نتایج ایران تا امروز استثنایی بوده اما برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، کار صعود به مرحله نهایی هنوز تمام نشده است. در پایان 15 هفته از این رقابت‌ها، پنج تیم بالای جدول به اضافه آمریکا (میزبان دور نهایی) به دور بعد راه پیدا می‌کنند و ایران هنوز باید روند خوبش را برای رسیدن به مرحله نهایی حفظ کند.

نتایج خوب هفته‌های گذشته، تنها یکی از ویژگی‌های مثبت والیبال ایران در لیگ‌ ملت‌های 2019 به شمار می‌رود. اتفاق مثبت دیگر این رقابت‌ها، میزبانی دو شهرستان ایرانی برای اولین بار و البته حضور بانوان در ورزشگاه‌های والیبال ارومیه و اردبیل خواهد بود. درست قبل از لیگ ملت‌ها، مصاحبه تند ستاره تیم ملی لهستان کوبیاک علیه مردم ایران حاشیه‌ساز شد اما ستاره‌های والیبال تصویر متفاوتی از ایران به دنیا ارائه کردند و بدون شک مردان و زنان ارومیه و اردبیل نیز، با جوی فوق‌العاده در ورزشگاه این تصویر را به تکامل می‌رسانند. 

تیم ملی در 6 بازی آینده، میزبان است و فرصت بسیار خوبی دارد که با 6 پیروزی متوالی، صعودش را پیش از سه دیدار نهایی به دور بعد قطعی کند. بهترین شروع تاریخ والیبال ایران در لیگ جهانی امسال رقم خورده و این روند می‌تواند منجر به کسب بهترین نتیجه تاریخ ایران در این رقابت‌ها نیز بشود.