آریا رهنورد

در سال‌های طلایی منچستریونایتد با سر الکس فرگوسن، هر بازیکنی که احساس می‌کرد از باشگاه مهم‌تر است و هر ستاره‌ای که نظم تیم را به بازی می‌گرفت، از طرف سرمربی اسکاتلندی به «بزرگراه» هدایت می‌شد. این روند حالا در سال‌های رویایی پرسپولیس با برانکو نیز مورد توجه مرد کروات قرار دارد. با این تفاوت بزرگ که فرگی به هیچ قیمتی اجازه بازگشت این مهره‌ها به تیمش را نمی‌داد و برانکو تا حدودی راه را برای بازگشت باز گذاشته است. ستاره‌هایی که پرسپولیس را در سخت‌ترین شرایط مالی ترک کردند، حالا در صدد بازگشت هستند. بدون تردید برنده‌های این جدایی تا امروز، پرسپولیس و برانکو بوده‌اند.

«می‌خواهم به پرسپولیس برگردم». جمله فرشاد احمدزاده در یک مصاحبه تلویزیونی؛ شاید درخواست مشترک چند ستاره جدا شده دیگر نیز باشد. آنها برخلاف تصورشان پس از ترک باشگاه «خوشبخت» نشدند و آمادگی دوران بازی زیر نظر برانکو را دیگر به دست نیاوردند. شاید هوادارها علاقه‌ای به بازگشت این مهره‌ها نداشته باشند اما مرد اول نیمکت پرسپولیس تاکید کرده که درهای باشگاه را برای هیچ بازیکنی-حتی رامین رضاییان- نمی‌بندد و درک می‌کند که آنها با جدایی از پرسپولیس به دنبال پیشرفت مالی و فنی بوده‌اند. به جز پرونده عجیب رضاییان و مهدی طارمی با باشگاه ریزه‌اسپور، تنها بازیکنی که پس از ترک پرسپولیس در دوران پروفسور دوباره به این باشگاه برگشته، سروش رفیعی بوده است. هافبکی که صادقانه مسائل مالی را دلیل جدایی‌اش عنوان کرد و تصمیم گرفت برای بهبود بخشیدن به شرایط مالی خانواده، یک سال در فوتبال قطر توپ بزند. علاوه بر این صداقت؛ سروش در زمانی از پرسپولیس جدا شد که این تیم هنوز با محرومیت نقل و انتقالاتی روبه‌رو نبود و به سادگی می‌توانست با خرید یک هافبک، این جای خالی را پر کند. برانکو در مصاحبه‌ها مشکلی با بازگشت شاگردان سابقش ندارد اما هوادارها فراموش نکرده‌اند که این بازیکنان، تیم را در سخت‌ترین شرایط ممکن تنها گذاشتند. شاید اگر آنها تصمیم به جدایی نمی‌گرفتند، پرسپولیس در مسیر رسیدن به فینال آسیا با این حجم از دشواری روبه‌رو نمی‌شد و در نهایت نیز می‌توانست جام قهرمانی را به دست بیاورد. حالا چه تضمینی وجود دارد که این نفرات بعد از بازگشت به تیم، دوباره در انتظار اولین فرصت برای خروج از باشگاه نباشند؟ چه تضمینی وجود دارد که آنها دوباره در یک شرایط حساس، پرسپولیس را به حال خودش رها نکنند و دنبال سرنوشت‌شان نروند؟ اگر آنها یک بار خودشان را بیشتر از تیم دوست داشته‌اند، دوباره هم می‌توانند دست به چنین کاری بزنند.

صادق محرمی، اولین مهره‌ای بود که در دوران محرومیت نقل و انتقالاتی پرسپولیس، جدایی‌اش را اعلام کرد. او به لیگ کرواسی رفت تا شاید پیشرفت کند و مورد توجه تیم ملی نیز قرار بگیرد اما این اتفاق هیچ‌وقت برایش رخ نداد. صادق در لیگ کرواسی درخشش چندانی نداشت و در تمام دیدارهای اروپایی دیناموزاگرب، نیمکت‌نشین بود. او نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند و سرانجام در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت. با این نمایش‌ها بعید به نظر می‌رسد که هیچ باشگاهی در کرواسی خواهان جذب او باشد و احتمالا صادق فصل جدید را در لیگ ایران آغاز خواهد کرد. با این وجود پرسپولیس در پست او مهدی شیری و حسین ماهینی را در اختیار دارد. کیفیت محرمی از هر دو رقیبش بهتر به نظر می‌رسد اما جذب یک مدافع راست، نمی‌تواند بخشی از اولویت‌های نقل و انتقالاتی پرسپولیس برای فصل آینده باشد. مازاد بودن، سرنوشتی است که برای فرشاد احمدزاده نیز آشنا به نظر می‌رسد. باشگاه لهستانی فرشاد نمی‌خواهد این بازیکن را حفظ کند. چراکه او هرگز برای تیمش چیزی بیشتر از یک نیمکت‌نشین نبوده است. شماره 10 سابق پرسپولیس امیدوار بود با ترک پرسپولیس، به تیم ملی برسد اما رکورددار کوتاه‌ترین دعوت به فهرست‌های تیم ملی شد! او حالا از آرزویش برای بازگشت پرده برداشته اما هوادارها هنوز چند شادی گل جنجالی آخر او برای پرسپولیس را علیه خودشان فراموش نکرده‌اند. وحید امیری نیز ابدا شرایط خوبی در لیگ ترکیه نداشته و نباید روی فصل دوم قراردادش با ریزه‌اسپور حساب کند. او هم مثل چند ستاره دیگر، حاضر نشد حداقل برای یک نیم‌فصل در تیم بماند و تا پایان مسیر آسیایی؛ همراه قرمزها باشد. وحید قهرمانی آسیا را به یک مشت دلار فروخت و حالا از لیگ فوتبال ترکیه نیز طرد شد. شاید این سه بازیکن تا حدود کمی شانس برای بازگشت داشته باشند اما محسن مسلمان به خوبی می‌داند که دیگر در تیم برانکو پذیرفته نخواهد شد. نمایش‌های محسن در ذوب و سپاهان، ثابت می‌کنند که پیش‌بینی پروفسور در مورد او کاملا درست بوده است.

پرسپولیس برانکو، هرگز به بازیکنانش وابسته نبوده است. همین حالا اگر چند بازیکن دیگر نیز تیم را ترک کنند، قرمزها بدون نگرانی به راه‌شان ادامه خواهند داد. با این وجود آنها در این سال‌ها شبیه یک خانواده بوده‌اند و حالا ممکن است برانکو در جایگاه پدر خانواده، راه را برای جبران اشتباه پسرانش باز بگذارد. ماجرای فرشاد، صادق و وحید؛ درس خوبی برای ستاره‌های فعلی باشگاه است. آنها باید بدانند که رفتن به اروپا در زمان نادرست، عملا سد راه پیشرفت فوتبالی‌شان خواهد شد.