6   امتیاز بین‌المللی!

عصر پنج‌شنبه برای استقلال و پرسپولیس به خوبی سپری شد. آبی‌ها در زمین فولاد خوزستان با یک نمایش دلچسب به پیروزی رسیدند و قرمزها با وجود از دست دادن موقعیت‌های متعدد گل‌زنی، همه امتیازهای دیدار خانگی با نفت آبادان را حفظ کردند. وجه مشترک این بردها، درخشش تازه‌واردها و خریدهای خارجی دو تیم بود. دو تیمی که همچنان به حضور در کورس قهرمانی لیگ برتر هجدهم ادامه می‌دهند.

آریا طاری

استقلال برای تسلیم‌ کردن دروازه‌بان فولاد در ورزشگاه غدیر، یکی از تماشایی‌ترین صحنه‌های این فصل لیگ را خلق کرد. پاس بلند فرشید باقری، فراتر از استانداردهای همیشگی لیگ برتر ایران بود و ضربه گادوین منشا، کپی خارق‌العاده‌ای از گل‌های استثنایی فیلیپو اینزاگی و رابین فن‌پرسی به نظر می‌رسید. حتی با وجود به ثمر رساندن این گل، منشا تنها مرد خارجی درخشان استقلال در مسابقه گذشته نبود و دو ستاره آفریقایی دیگر این تیم نیز، به خوبی از فرصت‌های‌شان برای ضربه زدن به حریف استفاده کردند. درست در شرایطی که حسن بیت‌سعید گل مساوی را به ثمر رسانده بود و تصور می‌شد استقلال یک پیروزی کلیدی را با یک غفلت ساده از دست داده، همکاری منشا و پاتوسی گل دوم آبی‌ها را به ارمغان آورد. پاس طلایی مهاجم نیجریه‌ای و ضربه دقیق هافبک اهل آفریقای جنوبی، مثل یک مشت آهنین روی صورت فولاد فرود آمد و دیگر به این تیم اجازه زنده‌ ماندن نداد. پاتوسی در سومین بازی متوالی برای تیمش گل‌زنی کرد و توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به صورت مشترک با فرشید باقری در جایگاه دومین گل‌زن برتر فصل استقلال بایستد. در این فصل، تنها وریا غفوری بیشتر از پاتوسی گل‌زنی کرده و فاصله این دو بازیکن، تنها یک گل است. تیر خلاص به فولاد، از سوی یک ستاره خارجی دیگر پرتاب شد. ایسما باز هم در دقایق کوتاه حضورش در زمین، فرصت‌طلب نشان داد. شاید این بازیکن به لحاظ فیزیکی، هنوز در بهترین فرم ممکن قرار نداشته باشد اما بدون تردید شم بالای گل‌زنی او در لحظات حساس، به کار استقلال خواهد آمد. او تا امروز تنها 48 دقیقه برای تیم شفر بازی کرده و در همین زمان کوتاه، دو بار توانسته دروازه این تیم را باز کند. با این کیفیت، ایسما به محض رسیدن به شرایط جسمی ایده‌آل، فیکس خواهد شد. به جز این سه بازیکن، امید نورافکن نیز از خوب‌های استقلال برابر فولاد به شمار می‌رفت و به خوبی توانست جای خالی روزبه چشمی را در زمین پر کند. امید به عنوان یکی دیگر از خریدهای جدید استقلال، توانایی بازی در چند پست مختلف را دارد و این موضوع برای آبی‌ها، به شدت مفید به نظر می‌رسد.

در این فصل، تنها وریا غفوری بیشتر از پاتوسی گل‌زنی کرده و فاصله این دو بازیکن، تنها یک گل است. تیر خلاص به فولاد، از سوی یک ستاره خارجی دیگر پرتاب شد. ایسما باز هم در دقایق کوتاه حضورش در زمین، فرصت‌طلب نشان داد

تا قبل از هفته بیستم لیگ برتر، «درخشش تازه‌واردها»‌ها تفاوت بزرگ استقلال و پرسپولیس به شمار می‌رفت اما این موضوع در این هفته، به شباهت دو تیم تبدیل شد. اگر در استقلال، آفریقایی‌ها شگفت‌انگیز ظاهر شدند، در پرسپولیس نیز مهاجم کروات تازه‌وارد باشگاه بالاخره مایه‌هایی از یک مهاجم بزرگ را نشان داد. او پاس تنها گل مسابقه را با یک ضربه نرم برای علی علیپور فراهم کرد و با همین ضربه، توانست خط دفاعی صنعت نفت را از جریان بازی خارج کند. ماریو بودیمیر که این مدت فشار زیادی را تحمل می‌کرد، در نیمه دوم نیز یک پاس پشت پای دیدنی به علی علیپور داد و یک بار نیز توانست دروازه حریف را باز کند اما داور با یک تصمیم عجیب و غیرمنتظره، حاضر به پذیرفتن این گل نشد. با وجود بدشانسی بودیمیر و مردود اعلام شدن این گل، نمایش او برای هواداران و کادر فنی پرسپولیس کاملا قانع‌کننده به نظر می‌رسید. او در جریان بازی با نفت بارها از سوی سکوها تشویق شد تا بالاخره بعد از مدت‌ها، رنگ آرامش را در پایتخت ایران ببیند. او بازیکن بلندقامتی است که در سر زدن تبحر ویژه‌ای ندارد اما در بازی با توپ روی زمین، فوق‌العاده است. به جز ماریو بودیمیر، مهدی ترابی نیز اولین نمایش درخشانش را برای پرسپولیس پشت سر گذاشت و بارها با نفوذهایش از سمت چپ، حریف را دچار مشکل کرد. محمد نادری نیز ثابت کرد که برای بازی در سمت چپ خط دفاعی ساخته شده و در این پست، می‌تواند کارهای بزرگی برای پرسپولیس انجام بدهد. به نظر می‌رسد پرسپولیس پس از مدت‌ها تغییر و تحول، سرانجام در بازی با نفت تا حدودی به ثبات رسید و برانکو تقریبا ترکیب ایده‌آلش برای این تیم را با استفاده از چند مهره تازه‌وارد پیدا کرد.

پرسپولیس و استقلال در ادامه فصل بیشتر از هر مدعی دیگری، تحت‌ فشار خواهند بود. آنها علاوه بر لیگ برتر، باید در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز به میدان بروند. برنامه فشرده و بازی‌های نزدیک این دو تیم، شرایط مرگباری را برای بازیکنان قرمزپوش و آبی‌پوش رقم خواهد زد اما آنها مثل همیشه چاره‌ای به جز باقی ماندن در میدان مبارزه و جنگیدن برای رسیدن به اهداف بزرگ‌شان ندارند. تازه‌واردها می‌توانند در جدال‌های طاقت‌فرسا، اوضاع را به سود این دو تیم تغییر بدهند.