آریا رهنورد

دوران حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران دیگر به پایان رسیده اما هنوز گروهی از علاقه‌مندان آقای مربی در ایران، او را در تیم جدیدش نیز تعقیب می‌کنند. کی‌روش پس از هشت سال نشستن روی نیمکت تیم ملی، راهی کلمبیا شده و جای نستور پکرمن را در این تیم گرفته است. بدون تردید این مربی در کلمبیا، رفتاری شبیه روزهای حضورش در ایران نشان نخواهد داد. کارلوس البته در اولین سال‌های حضور در فوتبال ایران نیز رفتاری شبیه به یک «حرفه‌ای» داشت اما به مرور زمان با تماشای انفعال فدراسیون، چهره دیگری پیدا کرد. در آغاز هدایت کلمبیا، سوال اینجاست کدام حرکات تکراری او در ایران، در تیم تازه‌اش دیده نخواهند شد؟

نفرین بر لیگ داخلی!

کارلوس کی‌روش به محض حضور در کلمبیا و امضای قرارداد با تیم ملی، دیدارهای لیگ این کشور را از نزدیک دنبال کرده است. اتفاقی که در چند سال گذشته هرگز برای او رخ نداد. این مربی حتی یک بار  سفرش به ایران را به تعویق انداخت تا مجبور نشود به ورزشگاه آزادی برود و دیدار پرسپولیس با کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا را از نزدیک تماشا کند. او در کلمبیا دیگر به لیگ داخلی لعنت و نفرین نمی‌فرستد و کیفیت این لیگ را زیر سوال نمی‌برد. حتی با وجود اینکه تقریبا همه مهره‌های ملی‌پوش کلمبیا از لیگ‌های خارجی به تیم ملی کشورشان ملحق می‌شوند.

شادی کنید و کتک بزنید

دستیاران کی‌روش در تیم ملی کلمبیا هر که باشند، اجازه کتک زدن خبرنگارها را پیدا نخواهند کرد. حتی اگر خود اوسیانو کروز نیز با کارلوس راهی کلمبیا شود، بدون تردید به خودش اجازه نخواهد داد در راهروی خروجی هیچ ورزشگاهی، تلفن همراه یک خبرنگار را توقیف کند و او را به باد کتک بگیرد. بدون تردید دستیارهای دیگر کی‌روش نیز به اسطوره‌های فوتبال کلمبیا توهین نمی‌کنند و در صورت گل خوردن یک تیم کلمبیایی در فینال لیبرتادورس، به شادی نمی‌پردازند. او ناچار است در کشور جدید، دستیارانش را کنترل کند. آن‌جا ایران نیست که هیچ جریمه‌ای شامل حال دستیاران خطاکار نشود.

بامداد کلمبیایی!

مسئولیت برگزاری دیدارهای دوستانه کلمبیا با فدراسیون فوتبال این کشور خواهد بود و کی‌روش مسئولیت برگزاری این جدال‌ها را بر عهده نخواهد داشت. او دیگر نمی‌تواند به کمک چهره‌ای مثل «بامداد میرزایی» سیرالئونی‌ها را دعوت کند و حتی مبلغی  برای این دعوت بپردازد. مسئولیت انتخاب کمپ تمرینی تیم ملی در کلمبیا نیز به هیچ‌وجه با کارلوس کی‌روش نخواهد بود. در خواب مرگبار فدراسیون فوتبال ایران، اختیار همه چیز به کی‌روش سپرده شده بود و او هزینه‌های زیادی را به فوتبال ایران تحمیل کرد. همین حالا هزینه دو و نیم میلیون دلاری برای کمپ لوکوموتیو، بیشتر شبیه یک رسوایی به نظر می‌رسد. در تیم جدید اما اجازه خلق چنین رسوایی‌هایی را به مرد پرتغالی نمی‌دهند. او در یک چارچوب جدید قرار می‌گیرد و موظف است همه مقررات مربوط به این چارچوب را بپذیرد.

پیامکی برای خامس

کی‌روش در کلمبیا ملزم به انتخاب یک مدیر رسانه‌ای بومی خواهد بود. او این اواخر در ایران یک مدیر رسانه‌ای خارجی برای خودش انتخاب کرده بود و به همین خاطر عموما هیچ اطلاعات مفیدی از تیم ملی منتشر نمی‌شد. در یکی از حیرت‌انگیزترین ماجراهای تاریخ تیم ملی، بازیکنان با دریافت پیام کوتاه شخصی به یکی از اردوهای تیم کی‌روش دعوت شدند. 

اگر کارلوس در کلمبیا خامس را با ارسال پیامک کوتاه به تیم ملی دعوت کند، بدون تردید نیکو کواچ اجازه خروج این بازیکن از اردوی بایرن مونیخ را نخواهد داد. انتشار لیست تیم ملی مناسباتی دارد که در همه دنیا رعایت می‌شود و در کلمبیا نیز به شدت رعایت خواهد شد. در ایران اما مربی پرتغالی هر بار یک روش تازه برای انتشار لیست ابداع می‌کرد و در این دوران هشت ساله به هفت روش سامورایی به تیم ملی بازیکن دعوت کرد.

بیانیه و حیوانات

کی‌روش به عنوان سرمربی جدید کلمبیا، برخوردی احترام‌آمیز با اهالی فوتبال این کشور خواهد داشت. شاید او در لیگ کلمبیا هم با چند مربی به مشکل بخورد اما بدون تردید به خودش اجازه نمی‌دهد از بیانیه‌های زشت و توهین‌آمیز استفاده کند. این مربی در دوران حضور در فوتبال ایران، دائما در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و بیانیه‌های زیادی را با کمک گرفتن از اسم حیوانات مختلف منتشر می‌کرد. او منتقدانش را به کروکودیل، مار و هر موجود چندش‌آور دیگری تشبیه می‌کرد و در دوران کار در تیم ملی، بیشتر  از کارشناسان شبکه نشنال جئوگرافی با حیوانات درگیر بود.

مذاکره در حین مسابقه

بخش زیادی از تمرکز کارلوس کی‌روش در جام ملت‌ها، صرف مذاکره این مربی با کلمبیا شد. بدون شک او در زمان حضور در کوپا آمه‌ریکا به عنوان سرمربی کلمبیا، به خودش اجازه نمی‌دهد که با تیم دیگری وارد مذاکره شود. چنین حرکتی می‌تواند اخراج سریع آقای مربی را به همراه داشته باشد. او در ایران عملا به «بی‌قانونی» عادت کرد اما در کلمبیا اوضاع بر این منوال پیش نخواهد رفت. هر قدم اشتباه می‌تواند به آخرین قدم این مربی در تیم جدیدش تبدیل شود.