پایان اسپانیایی

عجیب‌ترین نتیجه این هفته لیگ برتر فوتبال ایران، شکست ۴ بر یک تراکتور مقابل ذوب‌آهن بود؛ ذوبی که با رکورد ۷‌هفته دوری از برد به تبریز سفر کرد و با دست پر به اصفهان برگشت. حالا جالب اینکه این نتیجه شوکی بزرگ به تراکتور وارد کرده و پرونده حضور خمس در فوتبال ایران را بسته است. از صبح دیروز شایعه جدایی خمس از تراکتور رسانه‌ای شد و جالب اینکه ظهر نشده این سرمربی با توافق از سرمربیگری تراکتور کنار رفت. تراکتور در حال‌حاضر ۱۰‌امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و عملا شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت اما با این وجود شاید در جام حذفی شرایط برای این تیم تغییر کند.

آریا طاری

داستان جدایی

پاکو خمس در حالی روز گذشته در تمرین تراکتور حضور یافت که شایعات درباره قطع همکاری با این سرمربی اسپانیایی به اوج خود رسیده بود. بعد از پایان جلسه تمرینی، خمس دیداری با مدیرعامل باشگاه تراکتور داشت و جالب اینکه سرمربی اسپانیایی  در همین دیدار درخواست قطع همکاری‌اش با تراکتور را ارائه کرد. گفته می‌شود خمس به دلیل اتفاقات روزهای گذشته خواهان جدایی شده که در ا‌ین‌باره باشگاه تراکتور در بیانیه خود نوشته است: «آقای خمس روز گذشته درخواست جدایی خود و دستیاران خارجی‌اش را به مدیریت باشگاه اعلام کرد و پس از جلسه نصیرزاده و این سرمربی، سرانجام باشگاه تراکتور با درخواست جدایی او موافقت کرد. جدایی این سرمربی از تراکتور به صورت کاملاً توافقی بوده و هیچ گونه ضرر و زیان مالی برای باشگاه تراکتور به دنبال نداشته است.»

تراکتور روز جمعه سی‌ویکم فروردین‌ماه میهمان نساجی در قائمشهر خواهد بود که گفته می‌شود محمد نصرتی در نقش مربی موقت روی نیمکت تراکتور حضور پیدا می‌کند و مدیران باشگاه تراکتور در اندیشه انتخاب جانشینی مناسب برای خمس هستند. از فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی به عنوان گزینه‌های جانشینی خمس نام برده می‌شود

ماجرای مالی

خمس تا پایان لیگ بیست‌وپنجم با تراکتوری‌ها قرارداد داشت و در حالی روز گذشته از جمع سرخ‌پوشان تبریزی جدا شد که بیش از 2‌فصل دیگر از قرارداد او باقی‌مانده بود. در حالی‌که مسئولان باشگاه تبریزی در بیانیه خود توضیح داده‌اند که جدایی خمس به شکل توافقی بوده و ضرر و زیانی متوجه تراکتوری‌ها نیست اما گفته می‌شود که آن‌ها بابت 2‌فصل آینده قرار است به خمس غرامت ندهند اما باید مطالبات او تا پایان فصل جاری را تسویه کنند که در این زمینه گویا خمس نزدیک به 300‌هزار دلار از سرخ‌پوشان تبریزی طلب دارد و قرار است این مبلغ با او تسویه شود. تراکتور روز جمعه سی‌ویکم فروردین‌ماه میهمان نساجی در قائمشهر خواهد بود که گفته می‌شود محمد نصرتی در نقش مربی موقت روی نیمکت تراکتور حضور پیدا می‌کند و مدیران باشگاه تراکتور در اندیشه انتخاب جانشینی مناسب برای خمس هستند. از فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی به عنوان گزینه‌های جانشینی خمس نام برده می‌شود.

بی‌ثباتی

در دوره مالکیت زنوزی در تراکتور هرگز یک مربی از ابتدا تا انتهای فصل در این تیم سرمربیگری نکرده که با کنار گذاشتن خمس این آمار حفظ شد. با این حال خمس رکورددار بیشترین تعداد مربیگری متوالی در این دوران است. خمس از هفته دوازدهم فصل قبل جانشین قربان بردیف شد و 42‌بازی این تیم را در لیگ برتر هدایت کرد. در تاریخ لیگ برتر تنها 2‌مربی بیشتر از خمس در تراکتور تعداد بازی متوالی بیشتری مربیگری کردند. فراز کمالوند با مربیگری در 68‌بازی متوالی رکورددار تاریخ تراکتور است و پس از آن امیر قلعه‌نویی که در مقطع دوم حضور خود در تراکتور 47‌بازی این تیم را هدایت کرد، قرار دارد. قلعه‌نویی آخرین سرمربی تراکتور است که یک دوره کامل (در لیگ شانزدهم) این تیم را هدایت کرد و پس از آن در هیچ دوره‌ای از ابتدا تا انتهای یک مربی نداشته و به طور متوسط هر فصل 3‌مربی  داشته است.

کارنامه خمس

پاکو خمس در 42‌بازی سرمربی تراکتور در لیگ برتر بود که در آن 23‌برد، 8‌تساوی و 11‌شکست ثبت شد. این مربی با میانگین 1.83‌امتیاز در هر بازی پس از امیر قلعه‌نویی دومین مربی موفق تاریخ این باشگاه است. بهترین برد دوران مربیگری خمس پیروزی 5 بر یک نفت مسجدسلیمان در فصل گذشته و برد 4 بر صفر مقابل آلومینیوم اراک در این فصل است. تراکتور با خمس، سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را با نتیجه 7 بر یک مقابل استقلال در هفته آخر فصل گذشته تجربه کرد. صفا هادی با انجام 37‌بازی بیشترین بازی را زیر نظر این مربی انجام داده است. رضا اسدی مهاجم فصل گذشته تراکتور با زدن 8‌گل بیشترین گل را برای خمس به‌ثمر رساند. ریکاردو آلوز را می‌توان شاخص‌ترین بازیکن خمس تلقی کرد که زیر نظر این مربی 14‌پاس گل داد.