فقط نگاه می‌کنند!

وضعیت مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فوتبال ایران فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. هر دو باشگاه با انبوهی از مشکلات جدی روبه‌رو هستند. نکته عجیب اینجاست که وزارت ورزش نیز فقط شرایط این دو باشگاه را از دور نگاه می‌کند و به سراغ رقم زدن تغییر برای این دو تیم نمی‌رود. هم استقلال و هم پرسپولیس سرشار از ایرادهای مدیریتی هستند و به نظر می‌رسد تغییر مدیریت در هر دو باشگاه اتفاقی اجتناب‌ناپذیر باشد.

آریا رهنورد

استقلال، این ‌کشتی غرق می‌شود

استقلال این هفته در لیگ برتر نفت آبادان را شکست داد و سه امتیاز دیگر را به دست آورد. آنها برای هشتمین بار در این فصل برنده نبردهای خانگی شدند تا رکورد عالی خودشان را در آزادی حفظ کنند. با این وجود جنس صحبت‌های بازیکنان پس از مسابقه نشان می‌داد که اوضاع در این باشگاه بسیار وخیم شده است. محمدحسین مرادمند تاکید داشت که اگر تیم با این شرایط فردا نتیجه نگرفت، تماشاگران نباید انتظار خاصی از تیم‌شان داشته باشند. روزبه چشمی از رفتار باشگاه در نحوه پرداخت مالیات انتقاد می‌کرد و مدیران تیم را در مظان اتهام دور زدن بازیکنان قرار می‌داد. 

امید حامدی‌فر که ابتدای فصل قراردادش را هشت میلیارد کاهش داده بود، به شدت از رفتار مدیران باشگاه شاکی بود. او به گفته خودش در خانه دوستش زندگی می‌کرد و برای تامین مواد غذایی نیز مشکل داشت. بازیکنی که در روزهای گذشته در جلسه‌های تمرینی نیز حاضر نشده است. مهدی مهدی‌پور هم که تنها گل استقلال در این بازی را به ثمر رساند تاکید داشت که مهدی هاشمی‌نسب به دلیل مسائل مالی فعلا در کنار تیم حضور ندارد. جواد نکونام نیز دوباره به اختلاف نظر با مدیران باشگاه دامن زد و صحبت‌های تندی علیه فردی بی سر و پا که احتمالا یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه است به زبان آورد. چشم بستن روی چنین وضعیتی در باشگاه دیگر حیرت‌آور به نظر می‌رسد. 

از مدت‌ها قبل مشخص شده که نکو و خطیر دیگر نمی‌توانند با هم کار کنند. آنها در شروع فصل اختلاف نظری جدی داشتند اما دیگر زمانی برای تغییر نبود و دو نفر به ناچار به همکاری با هم ادامه دادند. با این حال در نیم‌فصل دوم آتش اختلاف‌ها عمیق‌تر شد. خطیر نتوانست بازیکنان مدنظر نکو را جذب کند. واضح است که با چنین روندی، این کشتی قطعا غرق خواهد شد. اما راهکار نجات استقلال در چنین وضعیتی چیست؟ کاملا آشکار به نظر می‌رسد یا مدیران باشگاه باید جرات تغییر کادر فنی و جذب مربیان سازگار با سیستم کاری خودشان را داشته باشند یا وزارت ورزش باید دست به کار شود و به دوران کاری این کادر مدیریتی پایان بدهد. خطیر تا امروز در جایگاه مدیرعامل استقلال اصلا موفق نبوده و به هیچ‌وجه نتوانسته بازیکنان و مربیان تیم را با خودش همسو کند. 

از مدت‌ها قبل مشخص شده که نکو و خطیر دیگر نمی‌توانند با هم کار کنند. آنها در شروع فصل اختلاف نظری جدی داشتند اما دیگر زمانی برای تغییر نبود و دو نفر به ناچار به همکاری با هم ادامه دادند. با این حال در نیم‌فصل دوم آتش اختلاف‌ها عمیق‌تر شد. واضح است که با چنین روندی، این کشتی قطعا غرق خواهد شد

وقتی بازیکنان، مربیان و هواداران این مدیر را نمی‌خواهند، ادامه حضور او در باشگاه چه سودی برای آبی‌های پایتخت به همراه خواهد داشت؟ دیگر زمان صبر کردن تمام شده و کاسه صبر همه استقلالی‌ها نیز لبریز به نظر می‌رسد. آبی‌ها از شرایط بسیار خوبی برای قهرمانی لیگ در این فصل برخوردار هستند. آنها با چنگ و دندان نتایج خوبی گرفته‌اند اما اگر این روند ادامه پیدا کند محال به نظر می‌رسد که آنها شانسی برای قهرمانی در این فصل داشته باشند.

پرسپولیس، حسرت زمان از دست رفته

پرسپولیسی‌ها قبل از شروع این تعطیلات طولانی، از جدایی یحیی خبر داشتند. آنها می‌دانستند که در شروع نیم‌فصل دوم سرمربی ندارند اما چه کردند؟ وقت را با مذاکره عجیب با برانکو آن هم درست قبل از جام‌‌ملت‌ها کشتند. در نهایت هم به سراغ انتخاب مردی رفتند که برای دستیاری‌ یحیی به تهران آمده بود و سوابق خاصی در دنیای فوتبال نداشت. پرسپولیس بدون یحیی نظمش را از دست داده است. 

گلرش از وسط زمین گل می‌خورد و مهاجمش هم‌ توپ را در یک‌قدمی از دست می‌دهد. اصلا این چطور مدیریتی است که بعد از این همه وقت، هنوز نتوانسته مجوز استفاده از خریدهای جدید را بگیرد؟ درویش وقتی که باید دست می‌جنباند و به سراغ جذب یک مربی بزرگ می‌رفت، دست روی دست گذاشت و در نهایت به انتخاب اوسمار رضایت داد. این که چند بازیکن بزرگ تیم هم خواهان این مربی بودند چون نمی‌خواستند جایگاه‌شان با یک مربی جدید به خطر بیفتد. حالا اما فقط آن بازیکنان از تصمیم مدیر راضی هستند و هواداران سایه او را هم با تیر می‌زنند. آنها معتقدند درویش برای پرسپولیس کم گذاشته و یک مربی در قواره‌های نام این باشگاه انتخاب نکرده است. قرمزها همین حالا پنج امتیاز از استقلال عقب هستند و برای جبران این فاصله کار بسیار سختی دارند. حتی سپاهان تیم بهتری به نظر می‌رسد و با توجه به حذف احتمالی از آسیا از این پس روی لیگ تمرکز خواهد کرد. 

در نتیجه کار پرسپولیس در ادامه فصل بسیار دشوار خواهد بود و خیلی بعید است که آینده روشنی پیش روی این تیم قرار بگیرد. چند بازی سخت با تراکتور و چند حریف دیگر در هفته‌های بعدی می‌تواند این تیم را در یک بحران بسیار جدی قرار بدهد. جایی که ممکن است دیگر درویش شانس دفاع از اوسمار را نداشته باشد.