آریا طاری 

همه جوایز فردی این دوره جام ملت‌های آسیا، سهم قطری‌ها شد. قطری‌ها حتی جایزه بازی جوانمردانه را نیز به حسن هیدوس دادند تا هیچ جایزه‌ای از خاک کشورشان خارج نشود. در ترکیب نهایی تیم منتخب جام نیز، قطر چهار نماینده داشت. از ایران تنها یک بازیکن در این فهرست 11 نفره قرار گرفت. جالب اینکه تنها نماینده ایرانی این فهرست، بعد از یک‌هشتم نهایی  دیگر برای تیم ملی بازی نکرد و عملا در فهرست سیاه قلعه‌نویی قرار گرفت. تبعید مهدی قایدی به نیمکت، یکی از عجیب‌ترین و مبهم‌ترین رازهای تیم ملی در این دوره از جام ملت‌ها بود. جای خالی سون هیونگ مین هم یکی دیگر از نکات جالب در مورد فهرست منتخب این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

دروازه‌بان: مشعل برشام

همان گلری که تا همین چند سال قبل در ترکیب السد بزرگ‌ترین اشتباه‌های ممکن را مرتکب می‌شد، حالا ستاره کلیدی تیم ملی قطر در جام ملت‌ها بوده است. مشعل چند بار روبه‌روی تیم‌های ایرانی نیز اشتباه‌های بزرگی داشته اما در این تورنمنت، بسیار خوب عمل کرد. اگر درخشش او در ضربه‌های پنالتی دیدار با ازبکستان نبود، قطر حتی قبل از نیمه‌نهایی از این تورنمنت کنار می‌رفت.

مدافع میانی: لوکاس مندس

ستاره برزیلی خط دفاعی قطر، برای اولین بار با این تیم به یک تورنمنت ملی رسید. او تا قبل از شروع این جام فقط یک بار برای عنابی‌ها به میدان رفته بود. لوکاس در این جام، شمایلی از یک مدافع بسیار باهوش و مطمئن را ظاهر کرد. او چیزهای تازه‌ای به خط دفاعی قطر داد و این تیم را به مسیر موفقیت کشاند. لوکاس یکی از بهترین مهره‌ها در جام ملت‌ها بود و در تیم منتخب این رقابت‌ها نیز قرار گرفت.

مدافع میانی: علی البلیهی

در آسیا، هیچ‌کس به اندازه این بازیکن نمی‌تواند روی اعصاب مهاجمان حریف راه برود. علی البلیهی نیز در جام ملت‌ها، عملکرد قابل دفاعی داشت. او در همان بازی اول روبه‌روی عمان، دروازه حریف را باز کرد و با زدن یک گل لحظه آخری، توانست پیروزی تیمش در این جدال را حتمی کند. شادی گل البلیهی بعد از زدن این گل هم با یک بادکنک سبز، به یکی از جذاب‌ترین شادی‌های این جام تبدیل شد. البته که عربستان زود از این جام کنار رفت اما علی نشان داد که یک مدافع کاملا مطمئن در زمین مسابقه است.

مدافع میانی: عبدا... نصیب

شاید به اندازه مهره‌های هجومی اردن مورد توجه قرار نگرفته باشد اما در طول این تورنمنت، نقش مهمی در فینالیست‌شدن تیمش در آسیا داشته است. ستاره سابق الاتحاد مصر که حالا در لیگ اردن بازی می‌کند، بعد از این نمایش‌های درخشان در جام ملت‌ها احتمالا مورد توجه چند باشگاه مختلف در آسیا قرار خواهد گرفت.

هافبک راست: لی کانگ این

درخشان‌ترین مهره کره در این جام، لی کانگ این بود. بازیکنی که حتی بهتر از سون ظاهر شد و چند گل تماشایی هم برای تیمش زد. با این وجود، درخشش لی موجب نشد که کره‌جنوبی شانسی برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها داشته باشد. او حالا به پاریس برگشته و امیدوار است در جام جهانی، نتایج بهتری با تیم ملی کشورش به دست بیاورد.

هافبک میانی: کریگ گودوین

گل این بازیکن به کره‌جنوبی، می‌توانست استرالیا را به نیمه‌نهایی جام ببرد اما کره در آخرین لحظات به بازی برگشت و سرانجام استرالیا را شکست داد. عملکرد تیم آرنولد در این مسابقه‌ها معمولی به نظر می‌رسید اما گودوین نشان داد که قابلیت تبدیل شدن به یک ستاره مهم برای ساکروس را دارد و می‌تواند دوران خوبی را در این تیم پشت سر بگذارد.

تنها ایرانی تیم منتخب جام ملت‌ها، بازیکنی است که در دور گروهی عملکرد بسیار خوبی داشت و لحظات مهمی را برای تیم ملی ساخت. قایدی در دور گروهی، دو گل برای تیم ملی ایران زد و بدون شک یکی از بهترین مهره‌های تیم ملی ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رفت

هافبک میانی: حسن هیدوس

علاقه زیاد مسئولان برگزاری این مسابقه‌‌ها به هیدوس، موجب شد او در ترکیب تیم منتخب هم قرار بگیرد. جالب اینکه حسن در شروع جام حتی در ترکیب تیم ملی قطر هم فیکس نبود! او البته در چند بازی آخر برای عنابی‌ها، نمایش بسیار خوبی در زمین مسابقه داشت.

هافبک چپ: مهدی قایدی

تنها ایرانی این فهرست، بازیکنی است که در دور گروهی عملکرد بسیار خوبی داشت و لحظات مهمی را برای تیم ملی ساخت. قایدی در دور گروهی، دو گل برای تیم ملی ایران زد و بدون شک یکی از بهترین مهره‌های تیم ملی ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رفت. هرچند که با تصمیم عجیب قلعه‌نویی از یک‌هشتم به بعد نیمکت‌نشین شد.

وینگر راست: یازان النعیمات

عجیب بود که موسی التمعری بعد از درخشش استثنایی در جام ملت‌ها، در ترکیب اصلی تیم‌ منتخب قرار نگرفت. از اردن، یازان که گل‌های بسیار مهمی در این جام زده بود، به ترکیب اصلی تیمش رسید. بازیکن الاهلی قطر، یکی از بهترین چهره‌های هجومی این جام به حساب می‌آمد.

وینگر چپ: اکرم عفیف

بدون هیچ شک و تردیدی، او بهترین بازیکن این دوره جام بود. بازیکنی که معلوم نیست چرا در چنین سطحی، در اروپا به میدان نمی‌رود و هنوز در عضویت السد قطر قرار دارد!

مهاجم نوک: ایمن حسین

تورنمنت برای ایمن به بدترین شکل ممکن تمام شد اما در طول رقابت‌ها، عملکرد خوبی در این جام داشت. ایمن تا قبل از هت‌تریک پنالتی عفیف در فینال جام ملت‌ها، آقای گل این تورنمنت به شمار می‌رفت.