جنگ صدر، جنگ سرد!

یک نمایش خوب روبه‌روی فلسطین و یک نمایش معمولی مقابل هنگ‌کنگ؛ تیم ملی با ۶ امتیاز کامل به سراغ دیدار بعدی جام ملت‌های آسیا خواهد رفت. ایران امروز روبه‌روی امارات قرار خواهد گرفت. جدالی که تیم صدرنشین این گروه را مشخص خواهد کرد. با توجه به کیفیت امارات در دو بازی گذشته، بعید به نظر می‌رسد تیم ملی ایران حتی در این بازی نیز به دردسر بیفتد. با این حال شکی نیست که سطح این نبرد از دو مسابقه قبلی تیم ملی بالاتر خواهد بود.

آریا رهنورد

یک تساوی برای صدرنشینی

تیم ملی ایران تنها با یک تساوی، صدرنشین گروهش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد شد. ایران بعد از دو برد متوالی، فعلا با 6 امتیاز صدرنشین این گروه است. امارات هم بازی اولش در این جام را برد اما در بازی دوم روبه‌روی فلسطین متوقف شد و نمایش خوبی را پشت سر نگذاشت. با این حال به نظر می‌رسد صعود این تیم هم به دور بعدی تقریبا قطعی شده باشد. اگر این بازی برنده داشته باشد، تیم برنده سرگروه خواهد شد و اگر به تساوی کشیده شود، ایران به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد می‌شود. البته که در نهایت تیم صدرنشین، مسیر سخت‌تری در این تورنمنت دارد و در یک‌چهارم نهایی با ژاپن روبه‌رو می‌شود. با این وجود بعید است که تیم ملی برای نبردن در این بازی حاضر شود.

سعید و سردار، دو بازگشت احتمالی

به نظر می‌رسد امیر قلعه‌نویی در مسابقه امروز روبه‌روی امارات از همه ظرفیت و توان تیمش استفاده خواهد کرد. در خط دفاع به احتمال زیاد شجاع خلیل‌زاده به ترکیب اصلی برمی‌گردد تا در کنار حسین کنعانی قرار بگیرد. در مرکز زمین نیز به احتمال زیاد سعید عزت‌اللهی این بار جانشین روزبه چشمی می‌شود تا زوج آشنای سعید و سامان در مرکز زمین قرار بگیرند. شاید در این بازی برای اولین بار در این دوره جام ملت‌های آسیا، سردار آزمون هم یکی از 11 بازیکن اصلی تیم ملی ایران در این مسابقه باشد. ایران در 180 دقیقه اخیر جام، تنها 45 دقیقه در زمین مسابقه قرار گرفته و به نظر می‌رسد حالا دیگر باید صاحب نقش مهم‌تری در این تیم شود. او یکی از کلیدی‌ترین نفرات ایران در مسیر رسیدن به موفقیت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا  خواهد بود.

سه برد و سه کلین‌شیت

ایران در سه بازی اخیرش برابر امارات، همیشه برنده بوده و هرگز گلی هم دریافت نکرده است. دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 همگروه بودند و ایران موفق شد در دو بازی رفت و برگشت، امارات را ببرد. هرچند که این دو مسابقه خیلی هم ساده به نظر نمی‌رسیدند. بازی اول در امارات، با گل سردار آزمون در دقیقه 70 به سود تیم ملی تمام شد. گلی که روی همکاری خوب سردار و مهدی طارمی به دست آمد. ایران در بازی برگشت نیز با گل مهدی طارمی حریف را برد تا 6 امتیاز کامل را از امارات به دست بیاورد. قبل از این دو بازی، برخورد دیگر دو تیم در جام ملت‌های 2015 آسیا رقم خورده بود. نبردی که آن هم در نهایت به سود تیم ملی ایران تمام شد. در حقیقت ایران در سه برخورد اخیر با امارات، همیشه برنده بوده و هرگز نیز از کلین‌شیت فاصله نگرفته است.

تیم ملی ایران تنها با یک تساوی، صدرنشین گروهش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد شد. البته که در نهایت تیم صدرنشین، مسیر سخت‌تری در این تورنمنت دارد و در یک‌چهارم نهایی با ژاپن روبه‌رو می‌شود. با این وجود بعید است که تیم ملی برای نبردن در این بازی حاضر شود

امیر، عصبانی‌تر از همیشه

امیر قلعه‌نویی این روزها از فضای درون تیمش راضی به نظر می‌رسد اما اتفاقات پیرامون تیم برای او اصلا خوشایند نیست. قلعه‌نویی از فضایی که برخی رسانه‌ها با انتقاد در اطراف تیم به وجود آورده‌اند گلایه‌های زیادی دارد. این میزان عصبانیت و ناراحتی آن هم قبل از یک بازی حساس، قطعا برای تیم ملی ایران خوشایند نیست. شاید بهتر باشد ژنرال از این فضا فاصله بگیرد و تمرکزش را روی شرایط تیم بگذارد. چراکه بدون شک روند فعلی برای تیم ملی ایده‌آل نخواهد بود. این میزان از توجه قلعه‌نویی به حواشی اطراف تیم ملی و چند انتقاد ساده در چند برنامه تلویزیونی، در نهایت لطمه بزرگی به تیم ملی ایران خواهد زد. اگر قرار است ژنرال به منتقدانش جواب بدهد، بهترین جواب قهرمانی در آسیا خواهد بود. اینکه چرا امیر اصرار دارد تا این اندازه در هر کنفرانس جنجال درست کند. در نوع خودش باورنکردنی 

به نظر می‌رسد.

مبخوت، محدود شد

یکی از نکات عجیب در مورد تیم ملی امارات در این تورنمنت، دوخته ‌شدن علی مبخوت به نیمکت تیم ملی است. بهترین گلزن تاریخ فوتبال امارات، همیشه نقش مهمی در تیم ملی داشته اما این اواخر از سوی پائولو بنتو به نیمکت دوخته شده است. بنتو فعلا تصمیمی برای استفاده از این بازیکن ندارد و به گفته رسانه‌های اماراتی، مبخوت روبه‌روی ایران نیز نیمکت‌نشین خواهد بود. در نتیجه شرایط برای این بازیکن چندان مهیا نیست. البته که او انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در این تیم دارد و اگر حتی چند دقیقه روبه‌روی ایران به میدان برود، با همه وجود در زمین ظاهر خواهد شد.