آریا طاری

نیمه دوم بازی با ژاپن، تمام لحظات سختی که در بازی‌های قبلی جام ملت‌های آسیا تجربه کرده بودیم به فراموشی سپرد. تیم ملی ایران با یک کام‌بک زیبا و بازی برتر توانست طلسم پیروزی مقابل ژاپن را بشکند و یک صعود شیرین به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را تجربه کند. این برای نخستین بار بود که ایران در ادوار جام ملت‌های آسیا موفق شد برابر ژاپن گلزنی کند و این تیم را شکست دهد. این فینال زودرس در حالی از راه رسید که دو تیم در دوره قبلی این جام در مرحله نیمه‌نهایی مقابل هم قرار گرفتند و این ژاپنی‌ها بودند که با برتری سه گله خود را به مرحله بعدی رساندند. این بار اما این یوزهای ایرانی بودند که با انتقام بازی قبلی و در غیاب یکی از ستاره‌های خود یعنی مهدی طارمی، به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کردند. حالا فقط این جام قهرمانی است که رضایت تیم ملی و هوادارانش را  جلب می‌کند.

نیمه اول؛ تور دروازه ایران لرزید

تیم ملی ایران نبرد با ژاپن را با ترکیب علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی و سردار آزمون آغاز کرد و تا آخرین لحظات مسابقه هم با همین نفرات کار را دنبال کرد. ترکیبی که نسبت به بازی قبلی کاملا دگرگون شده بود و به خوبی هم جواب داد. 

در دقایق ابتدایی مسابقه، مالکیت توپ و میدان در دست ژاپنی‌ها بود اما شاگردان قلعه‌نویی به دنبال توپ‌گیری و ضدحمله بودند. سرانجام در دقیقه 13 اولین موقعیت جدی مسابقه روی دروازه ژاپن شکل گرفت اما شوت علیرضا جهانبخش که بازوبند کاپیتانی را بر دست داشت، از زاویه بسته به شکلی خطرناک از بالای دروازه این تیم به بیرون رفت تا گلی به ثمر نرسد. بازی در دقایق بعدی نسبتا پایاپای در حال انجام بود. سرانجام در دقیقه 28 اولین گل بازی وارد دروازه ایران شد. موریتا در این دقیقه توانست توانست روی واکنش ضعیف علیرضا بیرانوند دروازه ایران را باز کند تا بازی یک بر صفر شود. ژاپنی‌ها با این گل به دنبال مدیریت بازی بودند و از سوی دیگر ملی‌پوشان ایران تلاش می‌کردند که با نتیجه تساوی زمین را در پایان نیمه اول ترک کنند. آنها چند موقعیت نصفه و نیمه هم ایجاد کردند اما این حمله‌ها منجر به گل نشد تا دو تیم با نتیجه یک بر صفر راهی رختکن‌ها شوند. 

نیمه دوم؛‌ ایران را بشناسید

بعد از بازی با سوریه که به طرز عجیبی برای ایران گره خورد و به ضربه‌های پنالتی کشید و بعد هم گلی که ژاپنی‌ها در نیمه اول به ثمر رساندند،‌ صعود به نیمه‌نهایی کار آسانی جلوه نمی‌کرد. اما ملی‌پوشان ایران یک بازگشت زیبا به میدان داشتند و نشان دادند تنها صعود را می‌خواهند. شاگردان قلعه‌نویی از زمان به صدا آمدن سوت نیمه دوم بازی تهاجمی را در پیش گرفتند.  

در دقیقه 50، اولین موقعیت نصیب ملی‌پوشان شد که ضربه سردار آزمون را سوزوکی برگشت داد. درست یک دقیقه بعد یک موقعیت جدی روی دروازه ایران نصیب ژاپن شد که از بالای دروازه بیرانوند به بیرون رفت. بعد از این، نوبت ملی‌پوشان ایران بود که حملات پردامنه خود را برای گل تساوی ادامه دهند. درنهایت هم خیلی زود و در دقیقه 55 محمد محبی روی پاس دیدنی سردار آزمون گل تساوی و اولین گل خود در جام ملت‌ها را به ثمر رساند. خوشحالی دیوانه‌وار این ستاره بوشهری بعد از به ثمر رساندن گل، واقعی دیدنی بود. 

سردار آزمون که بسیار تشنه‌ گلزنی دیده می‌شد، برای باز کردن دروازه ژاپن تلاش بسیاری کرد. او حتی در دقیقه 63 با یک فرار دیدنی به گل رسید اما آفساید میلی‌متری مهاجم تیم ملی با وی‌ای‌آر اعلام شد. سردار در دقیقه 72 یک فرصت خوب گلزنی دیگر به‌دست آورد که این‌بار ضربه سر دیدنی او از کنار دروازه ژاپن به بیرون رفت.

در دقیقه 80 یک اشتباه داوری هم به ضرر ایران صورت گرفت. در یکی از حملات ایران در این دقیقه، توپ در محوطه جریمه به دست بازیکن ژاپن برخورد کرد و ملی‌پوشان اعتقاد به خطای پنالتی داشتند اما داور چینی دستور به ادامه بازی داد. شاید اگر این خطا اعلام می‌شد، سرنوشت بازی به لحظات آخر کشیده نمی‌شد. اما گویا قرار بود تا آخرین ثانیه‌ها هیجان و استرس را در زمین مسابقه دنبال کنیم. در دقیقه 3+90 محمدحسین کنعانی‌زادگان روی ضربه ایستگاهی از حریف پنالتی گرفت. این کاپیتان علیرضا جهانبخش بود که در دقیقه 6+90 پشت توپ ایستاد تا کامبک رویایی تیم ملی ایران را با یک گل تماشایی کامل کند.