آریا طاری

مهم نیست طرفدار چه تیمی باشید. جدایی کلوپ از لیورپول قطعا برای لحظه‌ای ناراحت‌تان کرده است. شاید حتی طرفداران رقبای مستقیم لیورپول در لیگ هم از چنین موضوعی خوشحال نباشند. چراکه کلوپ همیشه بخش مهمی از جذابیت لیگ برتر بوده و حالا با رفتنش این جذابیت را با خودش خواهد بود. چه کسی جانشین او می‌شود؟ شاید ژابی آلونسو. شاید هم یک مربی دیگر. هرچه که هست، لحظات درخشان و استثنایی او در مرسی‌ساید هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد.

عینکی که شکست

یورگن کلوپ بیشتر از هر چیزی در لیورپول، با شادی‌های جذابش بعد از هر گل شناخته می‌شد. او حتی این پتانسیل را داشت که بعد از رسیدن تیمش به یک گل لحظه ‌آخری، با همه وجود به طرف زمین بدود و حتی عینکش در شادی بعد از گل نابود شود! کلوپ شور و حال بسیار زیادی را با خودش به آنفیلد برد. یک مربی که همیشه آماده به نظر می‌رسید تماشاگرها را شگفت‌زده کند و سروصدای زیادی کنار زمین راه بیندازد. کلوپ طرفدار سبک هوی متال بود و در این مدت یک هوی متال واقعی و بی‌نقص را نیز در آنفیلد به اجرا درآورد.

سلطان فینال لیگ قهرمانان

کلوپ قبلا یک بار با دورتموند به فینال لیگ قهرمانان رسیده بود اما آن بازی نتیجه‌ای جز شکست برای این مربی نداشت. او در اولین فینال لیگ قهرمانان با لیورپول نیز روبه‌روی رئال مادرید شکست خورد اما دوباره به فینال برگشت و این بار توانست در یک رقابت جذاب، تاتنهام را شکست بدهد. این اولین قهرمانی قرمزها در لیگ قهرمانان بعد از حماسه سال 2005 استانبول به شمار می‌رفت. البته که این تیم یک بار دیگر هم راهی فینال اروپا شد اما این بار هم روبه‌روی رئال شکست خورد. شاید حسرت بزرگ این مربی، شکست در دو فینال لیگ قهرمانان در دوران حضورش در این تیم باشد.

طلسم بزرگی که شکست

مهم‌ترین موفقیت کلوپو با قرمزها بدون شک قهرمانی در لیگ برتر بود. طی سه دهه مربیان مختلف به لیورپول رفتند و از این تیم جدا شدند اما هرگز نتوانستند روی سکوی اول لیگ برتر قرار بگیرند. برندان راجرز حتی در یک قدمی قهرمانی لیگ قرار داشت اما سر خوردن پای استیوی جرارد، همه چیز را خراب کرد. کلوپ اما با اقتدار از لیورپول یک قهرمان ساخت. این قهرمانی البته در فصلی رقم خورد که کرونا، استادیوم‌ها را خالی کرده بود. کلوپ چند بار کورس‌های قهرمانی را به پپ باخت اما در آن فصل، موفقیتی فراموش‌نشدنی را جشن گرفت. این طلسم بزرگ سرانجام با دستان مرد آلمانی شکسته شد و یک موفقیت تاریخی برای قرمزهای مرسی‌ساید به دست آمد.

تحقیر تاریخی یونایتد

اگر قرار باشد طرفداران لیورپول تنها یک بازی را از دوران این مربی جدا کنند و برای خودشان نگه دارند، بدون شک آن مسابقه جدال هفت گله این تیم با یونایتد خواهد بود. جایی که لیورپول به معنی واقعی کلمه حریفش را تحقیر کرد و یک برد فراموش‌نشدنی را جشن گرفت. زدن هفت گل به منچستر، داستانی نبود که به سرعت فراموش شود. شاید حتی تا سال‌ها بعد از جدایی این مربی، هنوز طرفداران لیورپول از آن برد بزرگ و تاریخی صحبت کنند و درباره آن نتیجه خاص حرف بزنند. نتیجه‌ای که یک کابوس بزرگ برای یونایتدی‌ها بوده و خواهد بود!

بازگشت افسانه‌ای

یکی دیگر از نبردهای به یاد ماندنی دوران حضور کلوپ در لیورپول، بازگشت استثنایی روبه‌روی بارسا در آنفیلد بود. لیورپول در بازی رفت با نتیجه سه بر صفر شکست خورد و هیچ‌کس شانسی برای بازگشت این تیم قائل نبود. در غیاب مو صلاح اما لیورپول متحدتر از همیشه نشان داد و چهار بار دروازه بارسا را باز کرد. این هم یکی دیگر از آن شب‌های استثنایی و تاریخی دوران حضور کلوپ در آنفیلد بود. بعید به نظر می‌رسد هیچ مربی دیگری به جز کلوپ، بتواند چنین دستاورد بزرگی در یک بازی خلق کند.

استاد کنفرانس‌ها

یورگن استاد بی چون و چرای کنفرانس‌های خبری بود. چهره‌ای که همیشه بهترین و متفاوت‌ترین پاسخ‌ها را به پرسش خبرنگارها می‌داد. بدون شک، بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران انگلیسی به شدت دلتنگ این مربی خواهند شد. کسی که انگار همیشه جواب آماده‌ای در آستین داشت تا همه را شگفت‌زده کند. کلوپو همیشه اصرار عجیبی برای معمولی دانستن خودش به خرج می‌داد. از همان ابتدا هم تاکید داشت که یک مربی خاص و ویژه نیست و فقط می‌خواهد از این پروژه لذت ببرد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این پروژه قرار است نزدیک به 10 سال طول بکشد. حالا اما شاید لیورپول به یک تغییر مثبت و یک جو جدید نیاز دارد. برای کلوپ و پسرها اما هیچ چیز هنوز تمام نشده است. آنها این فصل برای بردن همه جام‌ها می‌جنگند و حالا شاید اعلام رسمی جدایی سرمربی، بازیکنان را با انگیزه بسیار بیشتری به زمین مسابقه بفرستد. آنها هر کاری می‌کنند تا یورگن با یک خاطره خوب از تیم‌شان جدا شود.