سی‌وهفتمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران در سال جاری با شرکت ۱۴ تیم برگزار می‌شود که به دلیل رقابت نزدیک و حساس تیم‌ها هنوز صعود هیچ تیمی تا پایان هفته شانزدهم به مرحله پلی‌آف قطعی نشده و از سوی دیگر هیچ تیمی حتی سایپا که با یک برد و ۶ امتیاز در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد، از صعود ناامید نیست.

این درحالی است که رقابت اصلی بین تیم‌های دوم تا یازدهم جدول است که هر برد و یا شکست باعث صعود یا سقوط چند پله‌ای در جدول رده‌بندی می‌شود. مانند دیدارهای هفته شانزدهم که هورسان رامسر از رتبه پنجم به هشتم رفت، پاس گرگان نیز رتبه چهارم را با هفتم عوض کرد و پیکان از جایگاه هفتم به رتبه پنجم صعود کرد. به گزارش مهر، هم‌سطح بودن تقریبی تیم‌ها و همچنین پخش شدن بازیکنان در اکثر تیم‌ها و حضور بیشتر ملی‌پوشان در لیگ‌های خارجی به حساس شدن این رقابت اضافه کرد تا جایی که کوچک‌ترین غفلتی می‌تواند سقوط چند پله‌ای برای تیم‌ها در برداشته باشد.

این نزدیکی رقابت به گونه‌ای است که پیش‌بینی هر مسابقه پیش از آغاز هفته کاری سخت و گاه غیرممکن به نظر می‌رسد و آمار پیش‌بینی‌های شبکه‌های مجازی هم نزدیکی و پراکندگی نظرات هواداران والیبال را به وضوح نمایش می‌دهد.

در حال حاضر تیم‌های شهداب یزد و ایفاسرام اردکان ۱۰ برد در پرونده دارند، پنج تیم گیتی‌پسند اصفهان، پیکان تهران، طبیعت، پاس گرگان و پیکان تهران ۹ برد کسب کردند، چادرملو اردکان با هشت برد و تیم‌های مس رفسنجان و شهرداری ارومیه با هفت برد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و هدف نخست همه این تیم‌ها به همراه فولاد سیرجان ایرانیان که صدرنشین است، قطعی شدن حضورشان در مرحله پلی‌آف است. سه تیم نیان الکترونیک، شهرداری گنبد و سایپا تهران هم از صعود ناامید نیستند و در صورت کسب چند پیروزی در ۱۰ هفته باقی مانده، می‌توانند در فهرست هشت تیم مرحله نهایی قرار گیرند و این موضوع حساسیت مسابقات پیش رو را افزایش می‌دهد. هفته هفدهم لیگ برتر مردان امروز، چهارم بهمن با هفت دیدار در شهرهای مشهد، رامسر، اسلامشهر، گنبد، رفسنجان، سیرجان و گرگان پیگیری می‌شود.