آریا رهنورد

فصل نقل و انتقالات لیگ برتر هنوز به شکل رسمی شروع نشده اما تا همین جا چند بازیکن با چند باشگاه مختلف به توافق نهایی دست پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد به زودی، جابه‌جایی‌های زیادی در تیم‌های لیگ برتری رقم بخورد. اتفاقی که ثابت می‌کند سقف قرارداد هم در این فصل چندان جدی نخواهد بود. به هر حال تا همین‌جا چند تیم نیز تغییرات نسبتا قابل توجهی برای فصل جدید داشته‌اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. شاید نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران با این جابه‌جایی‌ها، یک نیم‌فصل توفانی باشد.

استقلال؛ یکی آمد، یکی رفت

تا امروز در تابستان دو اتفاق برای استقلال در نقل و انتقالات رخ داده است. اول جدایی سعید مهری و دوم جذب رافا سیلوا. جالب اینکه هر دو اتفاق هم قبلا برای استقلال رخ داده است. سیلوا در نیم‌فصل دوم لیگ بیست و یکم به استقلال پیوست، در ترکیب دفاع سه نفره این تیم قرار گرفت و یکی از عوامل مهم قهرمانی آبی‌ها در آن دوره از لیگ برتر به شمار می‌رفت. سعید مهری نیز در همین تابستان قراردادش را با استقلال فسخ کرده بود. این بار هم جدایی او از جمع آبی‌ها جدی‌تر به نظر می‌رسد. فعلا این تنها تحولات نقل و انتقالات باشگاه استقلال است. آن‌هم در شرایطی که جواد نکونام یک لیست مفصل از بازیکنان مورد نیاز را به باشگاه داده است. به نظر می‌رسد در روزهای آینده، ارسلان مطهری به دومین جداشده مهم باشگاه استقلال تبدیل شود.

آلومینیوم؛ تنها یک جداشده

تیم مجتبی حسینی تا این لحظه، هیچ خرید جدیدی نداشته اما محمد مسلمی‌پور از این تیم جدا شده است. آلومینیوم در شروع فصل تیم کم‌هزینه‌ای بود و خریدهای زیادی نداشت. مسلمی‌پور هم یکی از مهره‌های ثابت این تیم به شمار نمی‌رفت. در نتیجه فعلا تا این لحظه اتفاق خاصی برای تیم مجتبی حسینی رخ نداده است.

استقلال خوزستان؛ وقتی همه رفتند

سیروس پورموسوی اصلا از شرایط تیمش در فصل جدید راضی نبود و از قبل هم اعلام کرده بود که تیمش در تابستان تغییرات زیادی خواهد داشت. تا اینجا رحیم زهیوی، ابوالفضل طاهرنژاد، رضا دهقانی، عقیل کعبی و محمد سلطانی‌مهر این تیم را ترک کرده‌اند. گفته می‌شود که شاید جواد آقایی‌پور هم از این تیم جدا شود. البته که باشگاه خواهان حفظ آقایی‌پور است اما این وینگر 24 ساله، پیشنهادهای زیادی از تیم‌های دیگر لیگ برتری دارد.

پرسپولیس؛ لیست خرید خالی

پرسپولیس این روزها اصلا سرمربی ندارد که بخواهد بازیکن جدیدی جذب کند. صحبت از آمدن برانکو به این تیم شده اما این اتفاق هم قبل از پایان کار عمان در جام ملت‌ها به هیچ قیمتی ممکن نیست. شاید فعلا اوسمار ویرا به عنوان سرمربی موقت در این تیم مشغول به کار شود. پرسپولیس این روزها خریدهای احتمالی زیادی دارد اما تبدیل شدن این اسم‌ها به خریدهای قطعی، زمان زیادی خواهد برد. تا این لحظه از بین مهره‌های تیم، میلاد سرلک تنها بازیکنی است که در یک قدمی جدایی قرار دارد. محمد عمری با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای سربازها تا پایان فصل، ناچار به ترک تیم نیست اما شاید سرلک، چاره‌ای به جز ترک قرمزها در نیم‌فصل نداشته باشد. چراکه سن این بازیکن از 28 سال بیشتر است و او در تیم ملی هم 

حضور ندارد.

پیکان؛‌ تیمی برای عنایتی

پیکان یکی از اولین تیم‌هایی بود که سرمربی‌اش را در نیم‌فصل اول لیگ برتر عوض کرد. به همین خاطر رضا عنایتی تصمیم گرفته این تیم را در زمستان تقویت کند و نفرات جدیدی را به این تیم ببرد. علی‌اصغر صادقی، محمد ستاری و معین عباسیان، نفراتی هستند که در یک قدمی پیوستن به پیکان قرار دارند و بدون شک در نیم‌فصل دوم برای این تیم بازی خواهند کرد. به نظر می‌رسد این تیم به زودی با دو بازیکن دیگر هم قرارداد می‌بندد تا خودش را کاملا برای نیم‌فصل دوم لیگ آماده کند. این تیم از زمان ورود عنایتی، هنوز برنده هیچ مسابقه‌ای در لیگ برتر نشده است.

تراکتور؛ این تیم هنوز تغییر می‌کند

تراکتور در زمستان، یک خروجی قطعی دارد. آلوارو خیمنز که اصلا در این تیم موفق نبود و هیچ گلی برای قرمزهای تبریز نزد، در نهایت از تراکتور جدا شد. او در فهرست خروج خمز از این باشگاه قرار داشت. تراکتور تا اینجا یک ستاره سرشناس هندوراسی به نام رومل کیوتو خریده و سعید ایران‌خواه را نیز جذب کرده است. چند ستاره این تیم پیشنهادهای زیادی دارند اما بعید است باشگاه با فروش این نفرات موافق باشد.

ذوب‌آهن؛‌ خرید از همشهری

تیم ذوب‌آهن در نیم‌فصل اول لیگ برتر با مصدومیت یکی از وینگرها یعنی سبحان خاقانی روبه‌رو شد. آنها تصمیم به جذب یک بازیکن از سپاهان گرفتند و بازیکن سابق ذوب را به این تیم برگرداندند. محمدرضا حسینی که این اواخر در تیم مورایس به نیمکت دوخته شده بود، حالا قرار است در نیم‌فصل دوم برای ذوب به میدان برود. حسینی فصل گذشته نیز به صورت قرضی برای گل‌گهر بازی کرده بود اما در بازگشت به سپاهان، اصلا فرصتی برای بازی به دست نمی‌آورد. تا امروز هیچ بازیکنی در این فصل نیز از ذوب جدا نشده است.

سپاهان؛ فهرست شلوغ خروجی

برخلاف ذوب، سپاهان در نیم‌فصل لیست خروجی شلوغی داشته است. عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، کاوه رضایی، هادی محمدی و سیاوش یزدانی قرار است همگی سپاهان را در این نیم‌فصل ترک کنند. باشگاه تا امروز هیچ بازیکنی نخریده اما گفته می‌شود شاید علی جاسم عراقی به این تیم اضافه شود و برای این تیم به میدان برود. گفته می‌شود مورایس قصد دارد در نیم‌فصل دوم لیگ برتر حداقل دو بازیکن خارجی را به خدمت بگیرد. 

شمس‌آذر؛ خرید به سبک قبلی

شمس‌آذر در شروع این فصل چند بازیکن ناشناخته خرید که حالا همگی مهره‌هایی قابل اتکا محسوب می‌شوند. این تیم همان روند قبلی را در این پنجره نیز ادامه داده است. امید علیپور و معین قربانی قرار است در نیم‌فصل دوم برای شمس‌آذر به میدان بروند. این تیم هم هنوز خروجی خاصی در این فصل 

نداشته است.

صنعت‌ نفت؛‌ فهد رفت که رفت

صنعت نفت هم جزو تیم‌های بلاتکلیف لیگ برتر است. چراکه ویسی از این تیم جدا شده و هنوز بازیکن دیگری به این تیم اضافه نشده است. فهد طالب تنها جداشده رسمی این تیم در شرایط فعلی است. دروازه‌بان تیم ملی عراق، دوران حضور موفقیت‌آمیزی در این تیم نداشت و حتی برای مدتی نیمکت‌نشین 

شده بود.

فولاد؛ دو تغییر

محمد عباس‌زاده، یکی از جداشده‌های رسمی فولاد در زمستان است. او هم در این تیم اصلا موفق نبود. علی کلاه‌کج هم تا این لحظه تنها خرید این باشگاه برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر به حساب می‌آید.

گل‌گهر؛ یونس به امید درخشش

یونس دلفی یکی از ستاره‌هایی بود که خیلی زود در فوتبال ایران لژیونر شد اما با سرعت خوبی پیشرفت نکرد. حالا او می‌خواهد در تیم جدیدش یعنی گل‌گهر، روزهای خوبی را سپری کند و به یک ستاره برای این تیم بدل شود.

ملوان؛ آماده برای سربازها

تا همین امروز چهار بازیکن از جمع نفرات ملوان جدا شده‌اند. چراکه این تیم‌ می‌خواهد فضا را برای نفرات سرباز فراهم بیاورد. امین پورعلی، اکبر منادی، میلاد شعبانلو و مصطفی نائیج پور، فعلا تیم مهدی تارتار را به مقصد تیم‌های جدیدی ترک کرده‌اند. به نظر می‌رسد به زودی میلاد سرلک و چند بازیکن دیگر نیز به ملوان اضافه خواهند شد.

هوادار؛ از سعید تا امین

امین پورعلی یکی از جدا‌شده‌های‌ ملوان است که در هوادار بازی خواهد کرد. بازیکنی که تازه به این تیم پیوسته بود اما دوران خوشی در تیم تارتار نداشت. سعید آقایی نیز بعد از یک نیم‌فصل بسیار عجیب و ترک اجباری تراکتور، به نساجی رفته و قرار است برای این باشگاه به میدان برود. این هم یکی دیگر از انتقال‌های خاص این فصل به شمار می‌رود.