نگار رشیدی

در اولین آزمون محسن کاوه سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد، سه طلا و سه نقره در کنار دو مدال برنز، خلاصه‌ای از عملکرد ستاره‌های کشتی ایران در زاگرب بود. در چند وزن اوضاع برای کشتی ایران چندان خوب پیش نرفت اما به خصوص در وزن‌های سنگین‌تر، اتفاقات بسیار مثبت و خوبی برای کشتی ایران رخ داد. شکست خوردن کایل اسنایدر روبه‌روی یک ستاره ایرانی، اتفاق مثبتی بود که نمی‌توان به سادگی آن را نادیده گرفت. چهره‌های جوان و مستعد تیم ملی کشتی در غیاب ستاره‌ای مثل حسن یزدانی، نشان دادند که می‌خواهند در پاریس دست به کارهای بزرگی بزنند و یک موفقیت بی‌سابقه را جشن بگیرند. البته که در پاریس هم امید ما برای مدال‌گرفتن بیشتر به وزن‌های سنگین دوخته خواهد شد.

61   کیلوگرم؛   بی‌رحم تا   فینال

ایران در وزن 57 کیلوگرم این رقابت‌ها نماینده‌ای نداشت اما در 61 کیلوگرم رحمان عموزاد باز هم با آمادگی مثال‌زدنی روی تشک رفت. او حریفانی از ترکیه، چین و آرژانتین را با امتیاز عالی شکست داد و در نیمه‌نهایی با یک کشتی‌گیر ایرانی دیگر روبه‌رو شد. عباس ابراهیم‌زاده نیز برای رسیدن به این مرحله، رقبایی از گرجستان، چین و لهستان را برده بود. از این دو نفر، باید یک نفر راهی فینال می‌شد و این رحمان عموزاد بود که با نتیجه 12 به چهار برنده شد تا خودش را در فینال این وزن ببیند. او البته در فینال مقابل وازگن توانیان ارمنستانی به میدان نرفت و صاحب مدال نقره شد. عباس ابراهیم‌زاده درنهایت توانست با قدرت مدال برنز این وزن را به دست بیاورد. 

74  کیلوگرم؛ یک  برد  کم  آوردیم

در وزن 74 کیلوگرم، حسین ابوذری عملکرد درخشانی داشت. او توانست در اولین مسابقه توبیاس پورتمن از سوئیس را شکست بدهد. او سپس روبه‌روی ودایم کوالنکو از اوکراین نیز برنده شد. از همین سمت جدول، یونس امامی به این کشتی‌گیر برخورد کرد تا دو ستاره ایرانی خیلی زود با هم روبه‌رو شوند. این بازی با تساوی چهار-چهار به پایان رسید اما این ابوذری بود که با امتیاز آخر، یکی از چهره‌های نامدار کشتی ایران و برنده طلای بازی‌های آسیایی هانگژو را شکست داد. در این وزن، یونس به مدالی نرسید اما ابوذری با شکست دادن حریف آذربایجانی به مسابقه فینال رفت تا روبه‌روی جیسون نولف آمریکایی قرار بگیرد. تجربه بیشتر کشتی‌گیر حریف در این مسابقه به کمکش آمد و ابوذری موفق نشد قهرمانی را از آن خودش کند.

79   کیلوگرم؛  نخودی  روی   سکوی   اول

در رقابت‌های وزن 79 کیلوگرم نیز ایران نماینده خود را روی سکوی قهرمانی دید. محمد نخودی در رقابت‌های مقدماتی این وزن که به علت حضور 6 کشتی‌گیر به صورت دوره‌ای برگزار شد، به ترتیب جوزف لاوالی از آمریکا، عبدا... شیخ‌اعظمی از ایران و ایوان ویک از آمریکا را شکست داد و به فینال رسید. دارنده دو مدال نقره و یک برنز جهان در دیدار نهایی مقابل اوتاندی کنچادزه با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد.

از انصراف  تا   شاهکار

وضعیت وزن 86 کیلوگرم ایران در این رقابت‌ها هم پیچیده بود. چراکه تنها شرکت‌کننده ایرانی این وزن یعنی حامد وفایی‌پور، چاره‌ای جز انصراف دادن در همان بازی اول نداشت و خیلی زود از مسابقه‌ها کنار رفت. در وزن 97 کیلوگرم اما جذاب‌ترین اتفاق ممکن برای کشتی ایران رخ داد و کایل اسنایدر آمریکایی روبه‌روی یک جوان 21 ساله ایرانی بازنده شد. محمدعلی آذرپیرا در این وزن، قاتل ستاره‌های آمریکایی به شمار می‌رفت. او در بازی اول حریف آمریکایی‌اش را با امتیاز عالی مغلوب کرد. 

دومین بازی آذرپیرا، یک رقابت بسیار سخت با آیزاک ترمبل آمریکایی بود که با برتری ستاره ایرانی فقط با یک امتیاز بیشتر همراه شد. در همین وزن، کامران قاسم‌پور نیز رقبایی از چین و ترکیه را شکست داد و توانست خودش را به یک‌چهارم برساند. کامران که این اواخر با مصدومیت‌های زیادی روبه‌رو شده، مقابل کایل اسنایدر با چهار امتیاز بازنده شد و به هدف مهمی که در سر داشت، نرسید. او درنهایت به مدال برنز این مسابقات رسید. با این حال این رقابت برای ستاره آمریکایی نیز ساده نبود و او را به شدت خسته کرد. اسنایدر در بازی بعدی روبه‌روی آذرپیرا قرار گرفت. ستاره ایرانی موفق شد با بردن کایل اسنایدر با نتیجه 6 بر سه، دست به تاریخ‌سازی بزند و روی سکوی اول یکی از مهم‌ترین وزن‌های این رقابت‌ها برود.

دوئل   هیولاها

در 125 کیلوگرم هم دو ستاره ایرانی در حال رقابت با رقبا بودند. امیررضا معصومی، در نیمه پایین جدول حضور داشت و با ماموریت بسیار دشواری روبه‌رو شده بود. او در اولین بازی حریف گرجستانی را برد و در بازی دوم نیز حریف عراقی را شکست داد. امیررضا، کشتی به کشتی بهتر می‌شد. او روبه‌روی حریف سرسخت آذربایجانی نیز گل کاشت و حریف را با نتیجه هشت بر چهار برد. حریف بعدی او، میسون پاریس از آمریکا بود و معصومی بهترین کشتی را مقابل او گرفت. همزمان با فینالیست ‌شدن معصومی، از سمت دیگر جدول نیز امیرحسین زارع کارش را با بردن حریف چینی شروع کرد. او سپس حریف آمریکایی را برد و در نیمه‌نهایی، روبه‌روی گنو پتروشویلی سرشناس روی تشک رفت و باز هم برنده شد. البته پتروشویلی شرایط کشتی‌ گرفتن در این رقابت را نداشت. حالا همه چیز برای رقابت جذاب زارع و معصومی آماده بود. دو ستاره که مدعی دوبنده تیم ملی هستند. زارع در فینال، معصومی را پنج بر صفر برد و باز هم نشان داد که فعلا در سنگین‌وزن، بهترین و آماده‌ترین ستاره تیم ملی کشتی ایران است. البته که معصومی نسبت به او بازی‌های بیشتری را نیز انجام داده بود و خسته‌تر نیز به نظر می‌رسید.