بیم و امید با پروفسور

«برانکو بهترین گزینه برای پرسپولیس است». از خود یحیی گل‌محمدی تا بسیاری از چهره‌های پیشکسوت پرسپولیس، خیلی‌ها روی این عبارت تاکید زیادی دارند. شاید همین تاکید موجب شده باشگاه نیز به دنبال امضای قرارداد با این مربی خاص باشد. برانکو دوران باشکوهی را در پرسپولیس سپری کرده و میراث بزرگی برای این باشگاه به جا گذاشته است. حالا باید دید که آیا این مربی دوباره به جمع قرمزها برمی‌گردد و سرمربی این تیم می‌شود؟ شواهد این‌طور نشان می‌دهند که جدایی او از عمان تقریبا قطعی شده است. اتفاقی که البته در پایان جام ملت‌ها رخ خواهد داد.

آریا رهنورد

عمان و برانکو، در آستانه جدایی؟

قرارداد برانکو و فدراسیون فوتبال عمان، در پایان جام ملت‌های آسیا به پایان خواهد رسید. از شواهد هم این‌طور برمی‌آید که این قرارداد تمدید نخواهد شد. مرد کروات، قدم‌های خوبی در فوتبال عمان برداشت اما این اواخر نتایج درخشانی با این تیم به دست نیاورد. شاید همین مساله، فدراسیون فوتبال این کشور را به تمدید با او بی‌میل کرده است. از طرفی خود ایوانکوویچ هم چندان دوست ندارد در عمان بماند. در نتیجه پرسپولیس مشکل قانونی خاصی برای امضای قرارداد با این مربی پیش روی خودش نمی‌بیند و به نظر می‌رسد برای جذب برانکو، هیچ نیازی به دریافت رضایت فدراسیون فوتبال عمان نخواهد داشت.

داستان عجیب ایوانکوویچ و گل‌محمدی! 

اینکه برانکو در پرسپولیس جانشین یحیی شود هم ماجرای جالبی به نظر می‌رسد. چراکه این دو نفر در کنار هم، روزهای خاصی را در فوتبال پشت سر گذاشته‌اند و به طور کلی دوران کاری‌شان ارتباط زیادی به هم پیدا می‌کند. وقتی برانکو سرمربی تیم ملی ایران بود، یحیی یکی از نفرات ثابت و مهم تیم او به شمار می‌رفت. چهره‌ای که در جام ملت‌های 2004 با آن پنالتی چیپ، شانس برنده شدن و رفتن به فینال را از تیم ملی ایران گرفت. با این حال این اتفاق هرگز موجب نشد که رابطه این دو نفر شکراب شود. بعدها در آخرین هفته لیگ پانزدهم، شکست یحیی روبه‌روی استقلال خوزستان روی نیمکت ذوب، اجازه قهرمانی لیگ را به پرسپولیسی‌ها نداد اما همین مربی چند ماه پس از رفتن برانکو روی نیمکت قرمزها نشست و همه دستاوردهای او را نیز تکرار کرد. از سه قهرمانی لیگ تا دوگانه داخلی و فینال آسیا. حالا اگر برانکو جانشین یحیی شود، این رابطه عجیب دوطرفه ادامه پیدا کرده است.

مهم‌ترین شرط، رضایت خانواده

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس رسما از مذاکره با برانکو خبر داده است. عضو هیات مدیره باشگاه نیز با پروفسور عکس گرفته و همه چیز نزدیک به نظر می‌رسد. ظاهرا برانکو در گفت‌وگو با این باشگاه، رضایت خانواده را به عنوان شرط اصلی حضور در پرسپولیس عنوان کرده است. چراکه او به گفته خودش قصد داشت بعد از هدایت عمان برای مدتی به کرواسی برود و کنار خانواده باشد. با این حال به گفته درویش، او اعلام کرده که اگر خانواده‌اش راضی باشند، به جای بازگشت به اروپا برای چند سال دیگر به ایران برمی‌گردد و دوران کاری‌اش را در پرسپولیس تمام می‌کند.

شور و حرارتی که برمی‌گردد

اگر برانکو به پرسپولیس برگردد، شور و حرارت زیادی هم به این باشگاه برمی‌گردد. طرفدارها ورزشگاه را برای تیم محبوب پر می‌کنند و شاید سبک بازی تیم نیز جذاب‌تر و هجومی‌تر شود. از مهره‌هایی که در پرسپولیس برانکو بازی کرده‌اند، فقط چند بازیکن همچنان در این تیم هستند. نفراتی مثل بیرو و کنعانی سابقه بازی برای این مربی را در کارنامه دارند. با این حال بدون شک خود این مربی نیز در صورت بازگشت، به دنبال ساختن یک نسل طلایی جدید برای باشگاه پرسپولیس خواهد بود.

ریسک به سبک پروفسور

البته این بازگشت، ریسک قابل توجهی هم دارد. پروفسور در جمع قرمزها عالی نتیجه گرفته و شاید دوست ندارد این نتایج عالی را در خطر قرار بدهد. آیا این ریسک بزرگ جواب خواهد داد؟ برانکو باید این خطر را هم در نظر بگیرد که در پرسپولیس نتایج خوبی به دست نیاورد و حتی در مقطعی از فصل با شعار هوادارها علیه خودش روبه‌رو شود. به هر حال او همین حالا صاحب جایگاهی بسیار رفیع در این باشگاه است و بازگشت دوباره، یک امتحان بزرگ و البته بسیار سخت برای این مربی خواهد بود.

ماموریت ناتمام

در فوتبال ایران، هیچ جامی نمانده که برانکو به آن نرسیده باشد. با این حال شاید انگیزه بزرگ او از این باشگاه، جبران شکست در فینال آسیا باشد. هرچند که در چنین شرایطی بازگشت به فینال خودش یک ماموریت غیرممکن خواهد بود. با این حال مربی‌ها همیشه بر اساس انگیزه‌ها تصمیم می‌گیرند و همین کار ناتمام، ممکن است پروفسور کروات را بار دیگر به تهران بکشاند. فعلا همه در انتظار تصمیم او هستند و احتمالا خودش ترجیح می‌هد هیچ چیز را تا پایان جام ملت‌های آسیا یا حداقل آخرین روز حضور عمان در این تورنمنت به صورت رسمی اعلام نکند.