سلطان و دیگران!

مسابقه این هفته پرسپولیس و نساجی، برای علیرضا بیرانوند معنای دیگری داشت. او در این نبرد تبدیل به باسابقه‌ترین گلر قرمزها شد. بیرو در این بازی دروازه‌اش را نیز بسته نگه داشت تا عبور از رکورد وحید قلیچ را به بهترین شکل با یک برد و چند واکنش تماشایی جشن بگیرد. بیرو در بین نفرات فعلی قرمزها، پرسابقه‌ترین بازیکن این تیم به شمار نمی‌رود. امید عالیشاه و وحید امیری، بیشتر از این بازیکن در ترکیب تیم قرار گرفته‌اند. در بسیاری از دیدارهای این فصل اما علیرضا جلوتر از آنها به زمین رفته و بازوبند را به بازو داشته است. او حالا بخشی از فهرست پرسابقه‌ترین‌های تاریخ پرسپولیس به شمار می‌رود. در هر پست، باسابقه‌ترین بازیکن پرسپولیس کدام بازیکن است؟

آریا رهنورد

باسابقه‌ترین هافبک؛ علی پروین

در تاریخ باشگاه پرسپولیس، هیچ بازیکنی بیشتر از علی پروین برای این تیم به میدان نرفته است. سلطان محبوب قرمزها 341 بار برای این تیم بازی کرده و یکی از بهترین مهره‌های تاریخ این باشگاه بوده است. پروین بعدها به عنوان مربی نیز دورانی طولانی در پرسپولیس داشته و در حقیقت زندگی‌اش به این باشگاه گره خورده است. از زمان بازنشسته شدن علی پروین تا امروز، هیچ بازیکنی نتوانسته رکورد او را جابه‌جا کند. شاید اما برخی از نفرات فعلی در نهایت این کار را انجام بدهند. به هر حال همه رکوردها ساخته می‌شوند که روزی شکسته شوند. با این حال جایگاه علی پروین در بین پرسپولیسی‌ها، همچنان دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

باسابقه‌ترین مدافع؛ محمد پنجعلی

نفر دوم فهرست باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس، یک مدافع میانی است. محمد پنجعلی، 264 بار برای این تیم بازی کرده و دوران درخشانی را در پرسپولیس پشت سر گذاشته است. پنجعلی یک مدافع مطمئن برای قرمزها بود و دورانی طلایی را در این تیم پشت سر گذاشت. پس از او، سیدجلال حسینی و افشین پیروانی دیگر مدافعان باسابقه تاریخ پرسپولیس به شمار می‌روند. جالب اینکه سیدجلال در سال‌های پایانی دوران فوتبالش به قرمزها اضافه شد اما درخشش خیره‌کننده‌ای در این تیم داشت و توانست چندین سال برای این تیم به میدان برود. جالب اینکه جلال و پیروانی این روزها به عنوان مربی و سرپرست، روی نیمکت پرسپولیس 

حضور دارند.

باسابقه‌ترین مهاجم؛ فرشاد پیوس

با 223 بازی برای پرسپولیس، فرشاد پیوس باسابقه‌ترین مهاجم این تیم به شمار می‌رود. آقای گلی که توانسته با اختلاف بسیار زیاد، بهترین گلزن تاریخ باشگاه نیز باشد. فرشاد 153 گل برای قرمزها زده و رکوردی خارق‌العاده را خلق کرده است. رکوردی که هیچ بازیکن دیگری در تاریخ باشگاه حتی نزدیک به آن هم نیست. جالب اینجاست که هیچ بازیکنی در این تیم حتی به صد گل هم نرسیده اما پیوس با خلق یک رکورد باورنکردنی، با اختلاف زیاد در صدر جدول گلزنان باشگاه دیده می‌شود. رکوردی که بعید است هیچ‌کس به این زودی‌ها شانسی برای شکستنش داشته باشد. بدون تردید، پیوس یک افسانه زنده برای باشگاه پرسپولیس به شمار می‌رود.

بیرو این هفته از قلیچ عبور کرد و با 186 بازی، باسابقه‌ترین گلر قرمزها لقب گرفت. او اگر در سال‌های بعدی نیز در این باشگاه بماند، شانس زیادی برای رسیدن به جمع نفرات بالای باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه خواهد داشت. چراکه علیرضا با توجه به پست بازی‌اش، معمولا در هر مسابقه به کار گرفته می‌شود

باسابقه‌ترین گلر؛ علیرضا بیرانوند

بیرو این هفته از قلیچ عبور کرد و با 186 بازی، باسابقه‌ترین گلر قرمزها لقب گرفت. شاید قبل از این خیلی از طرفداران پرسپولیس اصلا نمی‌دانستند که وحید قلیچ جلوتر از عابدزاده، فنایی و سایر گلرهای باشگاه، چنین آمار خیره‌کننده‌ای دارد. به هر حال بیرو حالا توانسته به این رکورد مهم دست پیدا کند. او اگر در سال‌های بعدی نیز در این باشگاه بماند، شانس زیادی برای رسیدن به جمع نفرات بالای باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه خواهد داشت. چراکه علیرضا با توجه به پست بازی‌اش، معمولا در هر مسابقه به کار گرفته می‌شود. او اگر برای یک سال و نیم پرسپولیس را به مقصد اروپا ترک نکرده بود، قطعا همین حالا بین پنج بازیکن باسابقه تاریخ پرسپولیس نیز دیده می‌شد. رکوردی که شاید بیرو در سال‌های بعدی به آن دست پیدا کند.

باسابقه‌ترین خارجی؛ بشار رسن

اما بین مهره‌های خارجی باشگاه، باسابقه‌ترین بازیکن کیست؟ باسابقه‌ترین بازیکن خارجی تاریخ پرسپولیس، یک فوتبالیست عراقی است که در جریان هر دو صعود تاریخی این تیم به فینال آسیا حضور داشت. بشار رسن با 104 بازی برای برانکو، کالدرون و یحیی، بین همه خارجی‌های پرسپولیس رکورددار است. او یکی از بهترین مهره‌های خارجی بوده که برای قرمزها بازی کرده و دورانی فراتر از حد انتظار را در این تیم پشت سر گذاشته است. نیلسون جونیور و گادوین منشا در این فهرست، پشت سر بشار 

دیده می‌شوند.

باسابقه‌ترین در تیم فعلی؛ امید عالیشاه

در بین نفرات فعلی باشگاه پرسپولیس، امید عالیشاه با 248 بازی، رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس است. او در فهرست باسابقه‌ترین مهره‌های تاریخ باشگاه، در رده هفتم دیده می‌شود و تنها یک بازی با نفر ششم یعنی بهروز رهبری‌فرد فاصله دارد. امید احتمالا در ادامه این فصل به پنجعلی هم می‌رسد و پشت سر پروین قرار می‌گیرد. اگر او برای سال‌های بیشتری در پرسپولیس بماند، از رکورد پروین هم عبور خواهد کرد. عالیشاه این روزها آمادگی قابل توجهی هم دارد و دوباره به ترکیب اصلی تیم محبوبش برگشته است.