روس‌ها قهرمان شدند!

روز جمعه سالن هفت تیر، میزبان تماشاگرانی بود که برای دیدن فینال لیگ کشتی آزاد به این ورزشگاه آمده بودند. این بازی تماشاگران سرشناس دیگری مثل حسن یزدانی و وزیر ورزش هم داشت. در نهایت بانک شهر با یک بازگشت تماشایی در دو بازی آخر، روی سکوی اول این رقابت‌ها قرار گرفت. مثل همیشه، این اتفاق حواشی زیادی هم داشت. از حاضر نشدن مربی تیم قهرمان یعنی رضا یزدانی روی سکو تا نپذیرفتن جام نایب قهرمانی از سوی تیمی که در فینال شکست خورده بود و به داوری، اعتراض داشت.

نگار رشیدی 

درو کردند تا فینالیست شوند! 

حدس زدن نام فینالیست‌های لیگ برتر کشتی ایران، اصلا کار سختی نبود. چراکه دو تیم با ستاره‌های پرشماری در این رقابت شرکت کرده بودند و از همان ابتدا هم واضح به نظر می‌رسید که جنگ این دو تیم برای قهرمانی ادامه خواهد داشت. در بازی اول نیمه‌نهایی، تیم انبوه‌سازان هوتن موفق شد به راحتی و با نتیجه 10 بر صفر، تیم دانشگاه آزاد اسلامی مازندران را شکست بدهد. در هشت وزن، برتری مطلق با تیم انبوه‌سازان هوتن بود و تنها در دو وزن رقابت‌های نزدیکی در این مسابقه برگزار شد. دیدار 125 کیلوگرم امیررضا معصومی و محمدعلی تبار، در نوع خودش هیجان زیادی داشت و در نهایت به سود پسر فردین معصومی تمام شد. در بازی دیگر نیمه‌نهایی نیز تیم بانک شهر توانست با نتیجه 9 بر یک پاس تهران را شکست بدهد. تنها پیروزی پاس را در 61 کیلوگرم اسماعیل صمدی روبه‌روی احمد جوان به دست آورد. به هر حال این مرحله کاملا یک‌طرفه بود اما در فینال، اتفاقات به مراتب جذاب‌تری رقم خورد.

روبه‌روی روس‌ها، خاک شدیم‌!‌

اتفاق عجیب بازی فینال لیگ برتر کشتی آزاد ایران، برتری قاطع کشتی‌گیرهای روس روبه‌روی نمایند‌ه‌هایی از ایران بود. در فینال پنج مسابقه بین روس‌ها و ایرانی‌ها برگزار شد و حتی در یک وزن هم ورزشکاری از ایران نتوانست حریفش را شکست بدهد. این اتفاق باید زنگ خطر را برای کشتی ایران به صدا دربیاورد. چراکه به نظر می‌رسد ستاره‌های کشتی ایران برابر روس‌ها در سطح به مراتب پایین‌تری قرار گرفته‌اند. این موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. این اتفاق از همان رقابت اول فینال، به جریان افتاد. جایی که علیرضا سرلک به عنوان کشتی‌گیر تیم بانک شهر، در 57 کیلوگرم با نتیجه هفت بر صفر مغلوب زائور اوگویف شد. سرلک این سال‌ها به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های مختلفی شرکت کرده و هیچ‌کس انتظار نداشت که به همین راحتی نتیجه را به کشتی‌گیر حریف واگذار کند. به هر حال این بازی، اولین برد انبوه‌سازان هوتن را در فینال کشتی رقم زد. 

مهارنشدنی مثل امیررضا

امیررضا معصومی نیز از چهره‌های ویژه مسابقه فینال لیگ برتر کشتی بود. او در دومین مبارزه فینال، به عنوان کشتی‌گیر انبوه‌سازان هوتن روبه‌روی یدا... محبی قرار گرفت و توانست حریفش را با نتیجه چهار بر یک شکست بدهد. این اواخر صحبت‌های زیادی در مورد معصومی به گوش رسیده است. او می‌خواهد به هر قیمتی بخشی از تیم ملی ایران باشد و شاید اگر این فرصت را به دست نیاورد، برای کشتی گرفتن به کشوری دیگر برود. به هر حال معصومی این روزها بسیار آماده و سرحال نشان می‌دهد.

تساوی در بازی چهارم

در سومین وزن سبک که سومین رقابت فینال بود عباس گادزی ماگمدوف از تیم بانک شهر، محمد خدابخشی را با امتیاز عالی شکست داد تا دیگر برد روس‌ها رقم بخورد. در چهارمین مبارزه و در وزن ۹۷ کیلوگرم اما دو ایرانی به مصاف هم رفتند. احمد بذری دارنده مدال نقره آسیا مقابل علی شعبانی دارنده مدال طلای آسیا ۱۱ بر صفر به برتری رسید تا هر دو تیم صاحب دو پیروزی شوند. 

صحنه‌ای که نباید تکرار شود

برنده پنجمین مسابقه فینال کشتی هم ورزشکاری از روسیه بود. این بار شمیل ممدوف توانست مرتضی قیاسی را با یک فن تماشایی قوس کمر شکست بدهد تا انبوه‌سازان از حریف جلو بیفتد. جالب اینکه در لحظه رد و بدل شدن این فن زیبا، یک لنگه کفش به روی تشک کشتی پرتاب شد. مشابه این حرکت قبلا در بازی‌های جهانی برای کشتی‌گیران ایران اتفاق افتاد و باعث محرومیت بسیار سنگین محمدعلی گرایی شد. به هیچ وجه چنین صحنه‌هایی نباید دوباره در کشتی ایران تکرار شوند.

شکست نگران‌کننده

در ششمین بازی امیرعلی آذرپیرا از بانک شهر مقابل امیرحسین فیروزپور برنده شد تا پس از 6 کشتی، هر کدام از دو تیم سه پیروزی ثبت کرده باشند. بازی هفتم، نبرد بسیار جذابی بین امیرمحمد یزدانی و اینالبک شریئف بود. این نبرد هم به نفع حریف روس تمام شد. شکست پسر المپیکی کشتی ایران با نتیجه 12 بر 10، هم انبوه‌سازان هوتن را جلو انداخت و هم یک نگرانی جدی دیگر برای کشتی ایران ایجاد کرد. 

بازگشت بزرگ

بعد از برد مبین عظیمی مقابل محمدجواد ابراهیمی کشتی‌گیر باتجربه بانک شهر، در هشت وزن اول رقابت‌ها، پنج پیروزی برای انبوه‌سازان هوتن به دست آمده بود. یعنی آنها اگر در دو بازی آخر فقط یک برد کسب می‌کردند، قهرمان این دوره لیگ کشتی می‌شدند اما هر دو بازی آخر به سود بانک شهر تمام شد. شکست یونس امامی از ماگمدوف، اوضاع را تغییر داد و سرنوشت به آخرین مسابقه بین دو ایرانی کشیده شد. جایی که محمد نخودی و علی سوادکوهی با هم برخورد کردند. نخودی نماینده ایران در آخرین دوره بازی‌های جهانی بود و سوادکوهی اولین کشتی‌گیر ایرانی به شمار می‌رفت که جردن باروز را شکست داده است. این بازی به سود سوادکوهی تمام شد تا در نهایت بانک شهر، قهرمانی لیگ را به دست بیاورد.