مصدومیت دردناک گاوی در بازی اسپانیا، همه هواداران فوتبال را غمگین کرد. به نظر می‌رسید رباط صلیبی این ستاره همیشه جنگجو پاره شده و او تا آخر فصل دیگر در زمین فوتبال دیده نخواهد شد. این همه مصدومیت در این فیفادی، اصلا طبیعی به نظر نمی‌رسد. اصرار فیفا و یوفا به برگزاری بازی‌های پرشمار و شرایط سخت بازیکنان در طول فصل، موجب رقم خوردن این مصدومیت‌ها شده است. همین چند روز قبل سال 2023 برای ستاره‌هایی مثل کاماوینگا و وینیسیوس جونیور تمام شده بود و حالا به نظر می‌رسد گاوی نیز کل فصل را از دست داده باشد. شرایط بد این ستاره، همه بازیکنان تیم ملی اسپانیا را متاثر کرده است. حتی فران تورس بعد از گلزنی در این بازی، پیراهن شماره 9 گاوی را به دوربین‌ها نشان داد تا به هم‌تیمی‌اش دلداری بدهد. با این حال دوری طولانی‌مدت از زمین در این شرایط سنی، همیشه دشوار خواهد بود.

پپ گواردیولا یکی از مربیانی بوده که همیشه از اصرار یوفا و فیفا برای برگزاری بازی‌های پرشمار انتقاد کرده است. او اخیرا هم دست روی این نکته گذاشته که زمانی بازیکنان 25 روز قبل از شروع یک فصل در اختیار مربی بودند و به آرامی برای شروع آماده می‌شدند اما مهره‌های سیتی در این فصل فقط پنج روز قبل از شروع لیگ کنار هم جمع شده‌اند. او از سیاست فدراسیون‌ها نیز برای کشاندن بازی‌ها به آسیا و آمریکا انتقاد کرده است. چرا یک فوتبالیست 17 ساله باید در طول یک فصل نزدیک به 60 بازی ملی و باشگاهی انجام بدهد؟ بدن یک فوتبالیست جوان چطور می‌تواند چنین فشاری را تحمل کند؟ جالب اینکه قرار شده از فصل آینده لیگ قهرمانان، تعداد بازی‌های این جام بیشتر شود تا پول بیشتری هم به تیم‌ها برسد. این وسط تکلیف بازیکنان چه خواهد شد؟ آنها تا چه زمانی قرار است مثل لیمو ترش فشرده شوند؟ وقتی هم که بازیکنی مصدوم می‌شود، باشگاه سریعا به دنبال خرید مهره جانشین می‌رود. در حقیقت بازیکن‌ها دیگر تنها به یک ابزار برای باشگاه‌ها تبدیل شده‌اند و ارزش بالاتری ندارند.

به نظر می‌رسد که فوتبالیست‌ها در سراسر دنیا و به خصوص اروپا، باید روبه‌روی این روند بایستند و جلوی تکرار این اتفاق را بگیرند. تا زمانی که آنها از خودشان دفاع نکنند، هیچ‌کس از آنها دفاع نخواهد کرد. اتحادیه فوتبال اروپا و فدراسیون بین‌المللی فوتبال به هیچ چیز به جز کسب سود بیشتر از این رقابت فکر نمی‌کنند. آنها تنها به دنبال این هستند که پول بیشتری دربیاورند و این اتفاق حتی موجب شده رقابت‌های دوستانه در قاره اروپا جایش را به یک تورنمنت نوظهور به اسم لیگ ملت‌ها بدهد. این روند می‌تواند به نابودی یک نسل از فوتبالیست‌های جوان منجر شود. این اتفاق تلخ باید هرچه زودتر متوقف شود. فوتبال به یک تجارت تبدیل شده اما این تجارت، چندان تمیز به نظر نمی‌رسد. تجارتی که مستقیما با ایجاد تهدید برای سلامت فیزیکی فوتبالیست‌های جوان در ارتباط است و دیگر مثل گذشته، شور و حال همیشگی‌اش را ندارد.