وقتی بارسا در کلاسیکو شکست خورد، جنس صحبت‌های ژاوی جنسی نبود که هواداران بارسا دوست داشته باشند. این مربی دست روی این موضوع گذاشت که بارسا خوب بازی کرده و پیروزی تیم حریف تا حدود زیادی شانسی بوده است. شاید ژاوی اشتباه نگفته اما این لحنی نیست که از مربی تیمی مثل بارسا آن هم بعد از یک شکست حیثیتی روبه‌روی رقیب سنتی انتظارش را داشته باشیم. برخلاف این مربی اما، تنها گلزن بارسا در این مسابقه به شدت از این وضعیت ناراضی بود. ایلکای گندوگان به این حقیقت اشاره کرد که رختکن از باختن به مادرید عصبانی بوده اما او انتظار داشته عصبانیت بیشتری را از تیم ببیند و دوست داشته که رختکن، واکنش تندتری به این باخت از خودش نشان بدهد. این صحبت‌های ایلکای گندوگان، به شدت به مذاق مدیران بارسا خوش آمده است. آنها باور دارند که یک بازیکن کاملا درست را برای تیم‌شان انتخاب کرده‌اند. یک فوتبالیست جاه‌طلب که می‌خواهد به هر قیمتی برنده باشد و اصلا دوست ندارد تیمش را بازنده ببیند.

این خاصیت ایلکای، برای هواداران سیتی کاملا آشنا به نظر می‌رسد. چراکه او در این باشگاه همیشه چنین رفتاری از خودش نشان می‌داد. کار کردن با یک مربی بزرگ مثل گواردیولا با آن متدهای خاص و تاکتیک‌های منحصربه‌فرد، تاثیر زیادی روی این بازیکن آلمانی گذاشته است. وقتی با یک مربی مثل پپ کار می‌کنی، تحت تاثیر او و روش‌اش قرار می‌گیری. پپ یک ایده‌آلیست تمام‌عیار است. همین هفته وقتی تیمش در دربی منچستر سه گل به یونایتد زده بود، به سراغ هالند رفت تا در مورد موقعیت خراب شده‌اش در دقایق پایانی با او صحبت کند. پس پپ هیچ‌وقت به سادگی راضی نمی‌شود و ایلکای که سال‌ها با این مربی کار کرده و در موفق‌ترین فصل تاریخ سیتی نیز کاپیتان این باشگاه بوده، هرگز با باختن در کلاسیکو کنار نمی‌آمد. 

تنها گلزن بارسا در کلاسیکوی این هفته، یک رکورد جالب هم دارد. او تنها بازیکنی است که توانسته هم در کلاسیکو بین بایرن و دورتموند، هم در دربی شهر منچستر و هم در ال‌کلاسیکو گل بزند. یک رکورد خیره‌کننده که برای یک هافبک میانی، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. ایلکای در انتظار بازگشت پدری و دی یونگ است تا خط هافبک رویایی بارسا دوباره شکل بگیرد. او اما قبل از هر چیزی، تیمی می‌خواهد که با نهایت انگیزه، اشتیاق و گرسنگی به سراغ هر بازی برود و طوری به هر باخت واکنش نشان بدهد که انگار دنیا برایش تمام شده است. هنوز یک فصل طولانی در پیش است و نمی‌توان از ناامیدی بارسا برای بردن لالیگا حرف زد اما جبران فاصله چهار امتیازی با رئال هم ساده نخواهد بود. ایلکای علاقه زیادی دارد تا دوران احتمالا کوتاه حضورش در بارسا، پر از جام‌های ریز و درشت باشد. او با سیتی همه جام‌ها را برده و حالا می‌خواهد همان فرمول را در بارسا نیز تجربه کند. هرچند که تیم ژاوی هنوز برای رسیدن به آن سطح آماده نیست و هنوز باید چیزهای بیشتری را برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ یاد بگیرد.