نگار رشیدی

تیم ملی فوتبال بانوان ایران، به استرالیا سفر کرده تا در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کند. در رده مردان، فوتبال ایران باز هم مثل همیشه شانسی برای رسیدن به المپیک نداشته و حتی در دور مقدماتی اول بازنده شده تا اصلا به دور نهایی انتخابی نرسد. 

بانوان ایرانی اما در مرحله قبلی، میانمار را شکست دادند و با رسیدن به این نتیجه که فراتر از حد انتظار بود، حالا باید در استرالیا سه بازی سخت و سنگین را برای رسیدن به المپیک انجام بدهند. اگر این صعود اتفاق بیفتد، به جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاورد فوتبال زنان ایران در تاریخ رقم خواهد خورد. 

اولین بازی ایران در این گروه، پنجشنبه چهارم آبان‌ماه برگزار می‌شود. تیم ملی در این نبرد باید روبه‌روی استرالیا قرار بگیرد. تیمی که یکی از غافلگیری‌های بزرگ جام جهانی زنان بود و اساسا یکی از چهار تیم برتر حال حاضر فوتبال بانوان در دنیا به شمار می‌رود. 

این بازی بیش از حد برای ایران سخت و بزرگ خواهد بود اما شاید بتواند دختران ایران را به خوبی برای نبردهای بعدی آماده کند. دو بازی بعدی تیم ملی هفتم آبان روبه‌روی چین‌تایپه و دهم آبان مقابل فیلیپین انجام می‌شود. 

قبل از شروع این بازی‌ها، به هیچ وجه نباید فشاری روی شانه‌های این تیم باشد. از یاد نبریم که در فوتبال مردان، با سال‌ها هزینه و سروصدا، شانسی برای رسیدن به المپیک نداشته‌ایم و قرار نیست که دختران ایرانی یک‌شبه معجزه کنند. 

مدیران فدراسیون در مراسم بدرقه تیم ملی، همراه بازیکنان بودند اما قبل از این، اصلا نتوانستند شرایط ایده‌آلی را برای این تیم فراهم کنند.  از هشت اردوی آخر تیم ملی زنان ایران، هفت اردو در ایران و 6 اردو در تهران برگزار شده است. تنها اردوی خارجی تیم هم در روسیه بوده است. چرا تیمی که قرار است برای رسیدن به المپیک با تیم‌های شاخص آسیایی رقابت کند، باید در نبردهای تدارکاتی به مصاف تیم‌های باشگاهی برود؟

حقیقت آن است که فدراسیون قدمی برای این تیم برنداشته و حضورش در مراسم بدرقه نیز حضوری کاملا نمادین است. این تیم اگر تدارک بیشتری داشت و محک بیشتری می‌خورد، قطعا از شانس بیشتری برای رسیدن به المپیک برخوردار بود. 

شاید خیلی از فدراسیونی‌ها ترجیح می‌دادند این تیم در همان مرحله قبلی روبه‌روی میانمار شکست بخورد و اصلا به استرالیا نرسد. تیم زنان ایران اما با قدرت راهش را به این مرحله هموار کرده و حالا قصد دارد برای ثبت یک نتیجه تاریخی، دست به کارهای بزرگی بزند. 

استرالیا برای فوتبال ایران، یک نماد بزرگ از رقم زدن یک کار غیرممکن است. کاری که حالا دختران ایران هم می‌خواهند در همین کشور آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. در فهرست 22 نفره این تیم، نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد. از زهرا قنبری تا زهرا خواجوی، از گلنوش خسروی تا فاطمه عادلی و از افسانه چترنور تا سپیده نزهتی. 

همه به این تیم، امیدوار هستند. این دختران حتی اگر به المپیک نرسند، باز هم یک تجربه بسیار مهم را در این رقابت‌ها به دست خواهند آورد.