11 جواهـر

وقتی تیم ملی فوتسال ایران به یک موفقیت بزرگ در قاره آسیا رسید، خیلی‌ها در انتظار روزی بودند که تیم ملی فوتبال هم همین مسیر را برود و چشم‌ها را خیره کند. حالا فوتبالی‌ها هم سرانجام دلیلی برای یک شادی بزرگ در ایران شده‌اند. آنها توانسته‌اند برای اولین بار در طول تاریخ، به رقابت‌های جام ملت‌های زنان آسیا صعود کنند. هر چقدر از تلاش این تیم برای رسیدن به هدفش حرف بزنیم، باز هم کم گفته‌ایم. تیمی که در آن، عمل کردن جای حرف زدن را گرفته بود.

آریا رهنورد

تنها چند روز بعد از تحمیل یک شکست سنگین به بنگلادش، دختران فوتبالیست ایرانی توانستند دست به یک شاهکار بزرگ بزنند و صعودشان به جام ملت‌های آسیا را قطعی کنند. ایران با هدایت مریم ایراندوست، پنج بار دروازه حریف را باز کرد و اگر تنها یک گل دیگر به ثمر می‌رساند، حتی با تساوی برابر اردن هم به جام ملت‌ها می‌رسید. ابتدا گفته می‌شد که اگر نتیجه دیدار حساس ایران و اردن با تساوی همراه شود، اردن به خاطر شرایط مطلوب‌ترش در رنکینگ فیفا به جام ملت‌ها می‌رسد اما چنین صحبتی صحت نداشت. بر اساس قوانین مربوط به فوتبال بانوان، اگر این بازی با تساوی به پایان می‌رسید، تیمی که در پنالتی‌ها حریفش را شکست می‌داد راهی رقابت‌های جام ملت‌ها می‌شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، هر دو تیم در این نبرد تا می‌توانستند احتیاط کردند. قدرت دو تیم نزدیک به هم به نظر می‌رسید و ایران و اردن علاقه چندانی به ریسک کردن نداشتند. مسابقه در نهایت با تساوی تمام شد تا سرنوشت صعود به جام ملت‌ها به پنالتی‌ها گره بخورد. جایی که هم ستاره‌های تیم ملی بی‌نقص ظاهر شدند و هم گلر ایران با گرفتن دو پنالتی فوق‌العاده کار کرد تا تیم ملی بانوان ایران بتواند رویای بزرگ رسیدن به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره آسیا را به حقیقت تبدیل کند.

برای درک کردن اهمیت این دستاورد، کافی است بدانیم فوتبال بانوان ایران در هیچ دوره‌ای بخشی از جام ملت‌های آسیا نبوده است. حتی کشورهایی مثل نپال، گوام و میانمار توانسته بودند به این رقابت‌ها برسند اما ایران هیچ‌وقت جواز صعود به جام ملت‌ها را به دست نیاورده بود. ایران حالا بیست و دومین کشوری است که در تاریخ این رقابت‌ها به میدان خواهد رفت. ستاره‌های فوتبال بانوان ایران در حالی اردن را شکست دادند که این تیم در دوره قبلی جام ملت‌ها شرکت داشت. اردن حتی میزبان دوره قبلی این مسابقات هم به شمار می‌رفت. جام ملت‌های 2022 آسیا سال آینده با حصور 12 کشور مختلف در هندوستان برگزار می‌شود. تا این جا، تنها صعود هفت تیم به این رقابت‌ها قطعی شده و تیم ملی ایران یکی از همین هفت تیم به حساب می‌آید. سه استادیوم مختلف هم برای میزبانی این نبردها در نظر گرفته شده و بدون شک مسابقات در حضور تماشاگر خواهد بود.

این، آخرین موفقیت بزرگ و تاریخی فوتبال بانوان در ایران نخواهد بود. تردیدی وجود ندارد که این ستاره‌ها در کنار هم، باز هم کارهایی تاریخی انجام خواهند داد. شکی نیست که آنها در کنار هم، باز هم درهای جدیدی را روی فوتبال بانوان در ایران باز می‌کنند

این، آخرین موفقیت بزرگ و تاریخی فوتبال بانوان در ایران نخواهد بود. تردیدی وجود ندارد که این ستاره‌ها در کنار هم، باز هم کارهایی تاریخی انجام خواهند داد. شکی نیست که آنها در کنار هم، باز هم درهای جدیدی را روی فوتبال بانوان در ایران باز می‌کنند. اگر تصور کنیم که کار، در همین نقطه به پایان رسیده و دیگر نیازی یه پیشرفت نیست، این موقعیت تاریخی از دست خواهد رفت. رفتن به جام ملت‌ها، یعنی حداقل قاره آسیا، دوباره صدای بانوان در فوتبال ایران را خواهد شنید. یعنی تیمی که برای مدت نسبتا زیادی حتی در رنکینگ فیفا جایی نداشت، دوباره به زمین مسابقه‌های بزرگ برمی‌گردد و این بار حتی رقابتی را تجربه می‌کند که قبلا تجربه نکرده است. هیچ‌کس انتظار ندارد این تیم، قهرمان آسیا شود. هیچ‌کس انتظار ندارد این تیم یک‌شبه همه قدرت‌های بزرگ قاره را کنار بزند و روی سکو برود. با این حال باید قدر چنین فرصت بزرگی را دانست و از همین حالا، برای تورنمنتی مثل جام ملت‌های آسیا آماده شد. فدراسیون با همه جدیتی که برای اعزام تیم ملی مردان به مسابقات مختلف دارد، باید شرایط را برای بانوان نیز به بهترین شکل ممکن فراهم بیاورد. آنها اساسا هرگز تیم پرتوقعی نبوده‌اند. نه پاداش آنچنانی می‌خواهند و نه خواسته‌های بزرگی دارند. این دختران درخشان فقط می‌خواهند که در فوتبال ایران، به اندازه کافی مورد احترام قرار بگیرند. که جدی گرفته شوند و دستاورد‌شان، مهم به شمار برود. میزان توجه مردم و چهره‌های سرشناس، به روشنی نشان می‌دهد که این تیم چقدر در رسیدن به این هدف موفق بوده است. حالا دیگر نوبت فدراسیون فوتبال خواهد بود که نشان بدهد چقدر برای این تیم احترام قائل است. تیمی که اگر کمی جدی گرفته شود، بزرگ‌ترین مرزهای ممکن را جابه‌جا خواهد کرد. تیمی که اگر فرصت داشته باشد، همه رقبا را شگفت‌زده می‌کند. با این حال این نکته را هم نباید از یاد برد که اساسا قرار نیست این تیم، یک‌شبه همه چیز را متحول کند. این روند، بسیار تدریجی و تنها با یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق اتفاق خواهد افتاد.