آریا طاری

تیم ملی ایران اولین بازی دوستانه‌اش در این فیفادی را روبه‌روی تیم هشتاد و چهارم رنکینگ فیفا سپری کرد. ایران در دومین بازی نیز مقابل تیم شماره 61 این رنکینگ یعنی قطر قرار می‌گیرد. این در حالی است که اصلی‌ترین حریفان ایران در جام ملت‌های آسیا، رقبای بسیار خوبی در این اردو داشته‌اند و به خوبی توانسته‌اند خودشان را برای جام ملت‌ها محک بزنند. برخلاف ایران، این تیم‌ها به خوبی به نقاط ضعف و قوت‌شان پی برده‌اند.

استرالیا؛  چشم  در  چشم  ساوت‌گیت

درست در روزهایی که یک سرمربی استرالیایی، برای دومین ماه متوالی جایزه بهترین مربی لیگ برتر انگلیس را از آن خودش کرده، تیم ملی این کشور هم روبه‌روی انگلیس به زمین مسابقه رفته است. استرالیا یک بازی دوستانه بسیار نزدیک مقابل تیم چهارم رنکینگ فیفا داشت و در نهایت تنها با یک گل نتیجه را به این حریف واگذار کرد. با داشتن متیو رایان روی خط دروازه و نفرات پرتجربه در دفاع، استرالیایی‌ها تیم بسیار خوبی به نظر می‌رسند. گل زدن به این حریف برای هیچ تیمی در جام ملت‌ها به هیچ وجه ساده نخواهد بود. استرالیا در این اردو، یک بازی تدارکاتی دیگر هم دارد و باید روبه‌روی کشور همسایه یعنی نیوزیلند به میدان برود. این تیم که قبل از این هم دو بازی دوستانه با آرژانتین و مکزیک برگزار کرده بود، بهترین برنامه ممکن را در مسیر آماده‌سازی برای جام ملت‌های آسیا داشته است.

ژاپن؛  چهارتایی شو  و  برو!

سامورایی‌ها این روزها به هیچ حریفی رحم نمی‌کنند. آنها در چهار بازی اخیرشان، حداقل چهار بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند. این فیفادی برای ژاپن با نبرد مقابل تیم ملی کانادا کلید خورد. تیمی که ستاره بایرن مونیخ یعنی آلفونسو دیویس را در ترکیب داشت. ژاپنی‌ها اما برای این بازی به دو ستاره بسیار مهم‌شان یعنی میتوما و کوبو استراحت دادند و این دو نفر را بعد از یک تقویم فشرده در این فصل، به زمین مسابقه نفرستادند. ژاپن در این بازی هم چهار گل زد و به راحتی کانادا را با یک بازی کاملا برتر شکست داد. تیم هاجیمه موریاسو، مدعی شماره یک بردن جام ملت‌ها به شمار می‌رود. تیمی که در دومین نبرد دوستانه در این فیفادی، روبه‌روی تونس قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود سرمربی این تیم در آن مسابقه از دو سوپراستار ژاپنی یعنی میتوما و کوبو استفاده کند. ژاپن این روزها در نقطه اوج آمادگی است و با این نسل، می‌خواهد همه چیز را 

فتح کند.

کره جنوبی؛  تونس  نتوانست!

تیم بیست و نهم رنکینگ فیفا یعنی تونس، نتوانست روبه‌روی شاگردان کلینزمن دوام بیاورد. کره در این بازی چهار گل زد تا این فیفادی را نیز بسیار قوی شروع کند. نکته جالب در مورد ترکیب کره در این بازی، غیبت سون هیونگ مین بود. به جای او اما لی کانگ این در شرایطی به زمین مسابقه رفت که همین چند روز قبل توانسته بود با کره جنوبی، قهرمان بازی‌های آسیایی هانگژو شود. دومین جدال تدارکاتی کره‌جنوبی روز سه‌شنبه برابر ویتنام انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد یورگن کلینزمن در آن مسابقه به بسیاری از ستاره‌های اصلی تیمش استراحت بدهد. این نسل از فوتبال کره هم امید زیادی به بردن جام ملت‌ها دارد. شاید این آخرین شانس سون هیونگ مین برای دست یافتن به چنین افتخار بزرگی باشد. از زمان ورود کلینزمن، هواداران فوتبال در کره کاملا از سبک بازی تیم‌شان لذت می‌برند. او یک تیم هجومی و بسیار جذاب برای کره‌جنوبی ساخته و فعلا حامیان زیای در این کشور دارد. البته که انتظارها از کره نیز بسیار بالا خواهد بود. به نظر می‌رسد تنها قهرمانی در جام ملت‌ها برای این کشور، به عنوان یک موفقیت جدی تعریف خواهد شد.

عربستان؛ یک   برنامه آرمانی

شاید بهترین برنامه تدارکاتی در بین تیم‌های آسیایی در این فیفادی، مربوط به عربستان باشد. تیمی که این هفته روبه‌روی نیجریه و همه ستاره‌هایش بازی کرد. نیجریه در حالی مقابل عربستان قرار گرفت که بازیکنانی مثل ویکوتو اوسیمن و ویکتور بونیفیس را در ترکیب داشت. اوسیمن ستاره بی چون و چرای ناپولی است و بونیفیس این روزها در لورکوزن زیر نظر ژابی آلونسو، فرم درخشانی دارد. چوکووزه که به تازگی از ویارئال به میلان رفته به همراه الکس ایووبی، ستاره‌های دیگر نیجریه در این مسابقه به شمار می‌رفتند. جالب اینکه نیجریه با همه این ستاره‌ها موفق به شکست عربستان نشد و با این تیم به تساوی دو-دو رسید. مانچینی خیلی زود نشان داد که قصد دارد از عربستان، چه تیم قدرتمندی بسازد. او چند بازیکن جوان را نیز برای اولین بار به تیم ملی دعوت کرد تا تجربه ملی‌پوش شدن را برای آنها به ارمغان بیاورد. حریف بعدی عربستان در این بازی‌های دوستانه، یک تیم آفریقایی دیگر خواهد بود. آنها قرار است روبه‌روی مالی قرار بگیرند و برای دومین بار در این فیفادی، یک محک جدی را پشت سر بگذارند.