آخر هفته در هانگژو!

با هیچ فرمولی، ۲۰ طلای دو دوره قبلی بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران تکرار نمی‌شود و بدون شک این موضوع، جای نگرانی دارد. جایگاه ایران در جدول تیمی هم جایگاه درخشانی نیست. با این حال امروز، روز بسیار بزرگ و حساسی برای کاروان ایران است. تنها چهار طلای کشتی آزاد و یک طلا در شطرنج، می‌تواند اوضاع را آرام کند و التیامی برای دردها باشد. باید دید که امروز چه اتفاقاتی در کشور چین و البته در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو رخ خواهد داد. از زمان شروع رقابت‌های کشتی، کاراته و وزنه‌برداری، ایران تنها صاحب سه طلای دیگر شده است.

نگار رشیدی

ضربه  کاری  به  چین!

در چهار وزن اول کشتی فرنگی دست ایران به هیچ طلایی نرسید و وظیفه طلا گرفتن روی دوش دو وزن سنگین استوار شد. به طور کلی به نظر می‌رسد شرایط کشتی ایران در سنگین‌وزن در حال حاضر شرایط ایده‌آل‌تری باشد. محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در 97 و 130 کیلو، نمایش‌های درخشانی داشتند و توانستند به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا کنند. ساروی یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیرهای فرنگی ایران به شمار می‌رود و میرزازاده نیز همین چند وقت قبل با شکست دادن رضا کایالپ اسطوره‌ای، توانسته بود قهرمان دنیا شود. هر دو ستاره در فینال باید روبه‌روی رقبایی از چین قرار می‌گرفتند. جو سالن هم کاملا به ضررشان بود اما هر دو نفر خیلی خوب مبارزه کردند و برنده مدال طلا شدند. این اولین طلاهای کشتی ایران در هانگژو به شمار می‌رفت. هم هادی و هم امین با وجود روبه‌رو بودن با فشار زیاد مسابقه‌های جهانی، حضور قدرتمندانه‌ای در هانگژو داشتند. ما در بسیاری از رشته‌ها، فینال را به چین واگذار کرده بودیم اما این بار، دو طلای متوالی را از چینی‌ها گرفتیم.

یک   نقره   غیر منتظره

کاروان ایران روز پنجشنبه صاحب یک نقره کاملا غیرمنتظره هم شد. ترانه احمدی در رشته اسکیت فری استایل به فینال رسید و در نهایت در رقابت با حریفی از کشور میزبان، نقره گرفت. این مدال نقره در نوع خودش بسیار مهم و ارزشمند بود. چراکه نشان داد ورزش ایران پتانسیل این را دارد که در رشته‌های تازه‌تر و متفاوت‌تر نیز به مدال برسد. تجربه شکست در بعضی از رشته‌های همیشه پرمدال، شاید ضرورت ایجاد یک چرخش در سیاست‌های کلان ورزشی ایران را به نمایش می‌کشد.

بعد از طلای خاطره‌انگیز و البته پرماجرای المپیک توکیو، سجاد گنج‌زاده این بار بدون حرف و حدیث روی سکوی اول بازی‌های آسیایی رفت. حالا گنج‌زاده نیز در جمع ستاره‌های دو طلایی ورزش ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی دیده می‌شود

ناکام  در  نبرد  با   وزنه‌ها

شروع کار وزنه‌برداری ایران در هانگژو، فعلا امیدوارکننده نبوده است. در وزنه‌برداری مردان، امیر حقوقی و مصطفی جوادی اولین نماینده‌های ایران بودند که در رده‌های هشتم و نهم ایستادند و حضور موفقی در بازی‌های آسیایی نداشتند. اولین نماینده وزنه‌برداری زنان نیز الهه رزاقی بود که در رده نهم قرار گرفت. وزنه‌برداری که البته تلاشش در وزنه آخر، سروصدای زیادی به پا کرد و کار حتی به بررسی ویدئویی هم کشیده شد. روز جمعه نیز اصلا روز خوبی برای وزنه‌برداری ایران نبود. وقتی که رضا دهدار از جدول مسابقه‌ها خارج شد، مهدی کرمی در جایگاه پنجم قرار گرفت و الهام حسینی نیز نتوانست به مسابقه‌ها 

ادامه بدهد.

گنجی   برای   ایران

بعد از طلای خاطره‌انگیز و البته پرماجرای المپیک توکیو، سجاد گنج‌زاده این بار بدون حرف و حدیث روی سکوی اول بازی‌های آسیایی رفت. او این بار برای بردن طلا دیگر به آسیب‌دیدگی و ضربه خطای حریف نیاز نداشت. جالب اینکه حریف عربستانی او هم در همین مسابقه‌ها حاضر بود اما نتوانست به فینال با سجاد برسد. پسر طلایی و درخشان کاراته ایران، نهمین طلای کاروان در بازی‌های آسیایی را تصاحب کرد. این در حالی بود که اولین نماینده‌های کاراته ایران در بازی‌های آسیایی، نتوانسته بودند به مدال دست پیدا کنند. حالا گنج‌زاده نیز در جمع ستاره‌های دو طلایی ورزش ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی دیده می‌شود.

بی‌رحمی‌ات   کجا   رفت؟

رحمان عموزاد قرار بود یکی از ژنرال‌های کشتی ایران باشد اما این اواخر به نظر می‌رسد رقبا به شدت دست او را در زمین مسابقه خوانده‌اند. رحمان که در رقابت‌های جهانی بلگراد حضور درخشانی نداشت، در فینال بازی‌های آسیایی هم با چند ثانیه غفلت روبه‌روی حریفی از مغولستان، تسلیم شد و 10 امتیاز متوالی را از دست داد تا در نهایت با نتیجه 11 بر یک شکست بخورد. نه به لحاظ بدنی و نه به لحاظ روحی، این رحمان شباهتی به آن بازیکن درخشان سابق ندارد و به نظر می‌رسد در زمان باقی مانده تا قبل از المپیک پاریس، او باید به بهترین شکل ممکن بازسازی شود.

فینالیست   شدیم،   فینالیست   نشدیم

فینالیست‌شدن در کبدی مردان، تقدیر تیم ملی ایران در هانگژو بود. ساعاتی بعد از شکست تیم ملی زنان روبه‌روی چین‌تایپه در نیمه‌نهایی و رسیدن به برنز مشترک با نپال، تیم ملی مردان موفق شد همین کشور را شکست دهد و با گرفتن انتقام، به فینال برسد. این تیم باید در دیدار نهایی این رقابت‌ها همان نبرد جذاب همیشگی را با هند برگزار کند. برخلاف کبدی، در واترپلو ایران نتوانست نیمه‌نهایی را ببرد و حالا تیم ملی واترپلوی ایران پس از شکست مقابل ژاپن باید برای تصاحب مدال برنز در دیدار رده‌بندی رقابت‌ها حاضر شود.