بازی‌های آسیایی هانگژو بالاخره بعد از یک سال تعویق،‌ امروز به صورت رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود. هرچند در مسابقاتی که پیش از افتتاحیه برگزار شد هم هیجان وجود داشت اما حالا رقابت‌ها با رنگ و بوی جدی‌تری دنبال خواهد شد. 

پیش از این تیم‌های والیبال، والیبال ساحلی، فوتبال، قایقرانی و تنیس روی میز مسابقات‌شان را آغاز کرده بودند. والیبال در حالی به کار خود ادامه خواهد داد که با شکست نپال،‌ بحرین و تایلند به عنوان صدرنشین گروه B راهی مرحله حذفی مسابقات شد. مسابقه بعدی آنها فردا (یکشنبه) برگزار خواهد شد. 

از سوی دیگر ژاپن هم با پیروزی برابر هندوستان به یک قدمی فینال رسیده و احتمالا شاهد تقابل دیدنی ایران و ژاپن در نبرد تصاحب طلا خواهیم بود. در والیبال ساحلی هم هر دو تیم ایران یعنی تیم الف و تیم ب، با کسب سه پیروزی به مرحله حذفی صعود کردند تا آنها نیز شرایط خوبی را در هانگژو تا اینجای کار داشته باشند. ساحلی‌بازان نیز از بامداد فردا در مرحله یک‌هشتم نهایی کار خود را دنبال می‌کنند. باید دید آنها سهمی از مدال‌های این دوره از بازی‌ها خواهند داشت یا نه. 

اوضاع در قایقرانی هم بر وفق مراد پیش می‌رود. در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های روئینگ، در روئینگ یک‌نفره سنگین‌وزن مردان، امیرحسین محمودپور با زمان هفت دقیقه و ۴۷ ثانیه و ۶۷ صدم ثانیه سوم شد و به فینال A رفت تا به این ترتیب تمام نمایندگان مرد و زن روئینگ ایران در فینال A حضور پیدا کنند. 

روز یکشنبه فینال A روئینگ دونفره سبک و سنگین‌وزن زنان و دونفره سنگین‌وزن مردان برگزار می‌شود و دوشنبه نیز تیم چهار نفره زنان و روئینگ یک‌نفره سنگین‌وزن مردان در فینال به رقابت خواهند پرداخت. 

تنیس روی میز هم که در گروه E با تیم هنگ‌کنگ، بحرین و مغولستان همگروه شده است،‌ روز گذشته با یک برد آسان کار خود را آغاز کرد. شاگردان جمیل لطف‌الله‌نسبی در نخستین بازی به مصاف بحرین رفتند و حریف را با نتیجه سه بر صفر شکست دادند. آنها در دومین بازی نیز به مصاف هنگ‌کنگ رفتند و بامداد امروز به عنوان تنها نماینده‌های ایران در روز افتتاحیه، سومین بازی خود در دور گروهی را مقابل مغولستان برگزار کردند. 

در پایان مرحله گروهی تیم‌های اول و دوم هر گروه به مرحله حذفی صعود خواهند کرد. تیم مردان ایران با ترکیب نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و امیرحسین هدایی در این مسابقات حضور دارد. تیم ملی فوتبال هم بعد از پیروزی پرگل برابر ویتنام،‌ فردا در سومین بازی از ساعت 15 مقابل مغولستان قرار می‌گیرد. 

ووشو (تالو مردان و ساندا مردان و زنان)،‌ تیراندازی (تفنگ بادی انفرادی و تیمی زنان)، تکواندو (پومسه زنان و مردان)، ژیمناستیک مردان،‌ جودو، شنا، هندبال مردان،‌ تنیس،‌ بوکس و شطرنج دیگر رشته‌هایی هستند که امروز کار خود را در المپیک آسیایی آغاز می‌کنند. 

هانگژو تا الان میزبان خوبی برای کاروان ایران بوده و با باران‌های غافلگیرکننده‌اش، جو زیبایی را رقم زده است. چینی‌ها برای سومین بار میزبانی بازی‌های آسیایی را عهده‌دار شده‌اند و امکاناتی را ایجاد کرده‌اند که گفته می‌شود حتی از المپیک هم بالاتر است. 

حالا تک تک نماینده‌های ایران با تمام مشکلات و فراز و نشیب‌هایی که طی کردند، باید برای کسب موفقیت تمام تلاش‌شان را به کار بگیرند. با توجه به شرایط ورزش کشور و مقایسه آن با بیشتر رقبای آسیایی، حتی تکرار عنوان ششمی دوره گذشته آسان به نظر نمی‌رسد اما ورزشکاران ایران بارها نشان داده‌اند در محدودیت هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. 

همچنین یکی از انتظارات شیرین در این بازی‌ها این است که ببینیم این بار کدام ورزشکاران و تیم‌ها دست به تاریخ‌سازی می‌زنند و نام‌شان را در این میدان جاودانه می‌کنند.