آریا طاری

استقلال و سپاهان؛ این یکی از هیجان‌انگیزترین دوئل‌های فوتبال ایران در همه این سال‌ها بوده است. در این گزارش اما به مرور نبردهایی می‌پردازیم که یک طرف‌شان مربی ایرانی دیده شده و در سمت مقابل، مربی خارجی حضور داشته است. درست مثل اتفاقی که امروز روی نیمکت دو تیم رخ می‌دهد.

رایکوف و یاوری؛ هفت برخورد متوالی: وقتی اولین برخورد بین استقلال و سپاهان در جام منطقه‌ای سال 50 انجام شد، محمود یاوری سرمربی سپاهانی‌ها بود و رایکوف بزرگ روی نیمکت استقلال دیده می‌شد. آبی‌ها در اولین برخورد تاریخ دو باشگاه، در اصفهان چهار گل به سپاهان زدند و برتری‌شان را به رخ حریف کشیدند. در مجموع در سه بازی اول این دو مربی، استقلال هشت گل زد و حتی یک گل هم دریافت نکرد. جالب اینکه در همه این بازی‌ها، غلامحسین مظلومی موفق به گلزنی شده بود. سال 53، سرهنگ یاوری بالاخره اولین پیروزی‌اش را برابر رایکوف به دست آورد. او و تیمش برنده بازی بعدی هم شدند. ششمین برخورد دو مربی با تساوی بدون گل تمام شد. در جام تخت جمشید سال 55، برای آخرین بار دو مربی روبه‌روی هم قرار گرفتند و این بازی با برتری رایکوف تمام شد. سرمربی خارجی استقلال با چهار پیروزی در هفت مسابقه، این دوئل را  از یاوری برد.

جکیچ و یاوری؛ سرهنگ انتقام می‌گیرد: پس از رایکوف، این جکیچ بود که روی نیمکت استقلال نشست و در اولین تقابل با سپاهان که سال 55 برگزار می‌شد، در اصفهان شکست خورد. در جام تخت جمشید سال 56 نیز دو تیم دو بار دیگر به مصاف هم رفتند. بازی اول در اصفهان، یک نبرد جذاب بود که با تساوی سه-سه به پایان رسید. در بازی برگشت اما سپاهان موفق شد حریفش را در تهران با یک گل شکست بدهد. این بار یاوری با دو برد در سه بازی، برنده دوئل با مربی خارجی استقلال بود.

بیلوفسکی و حجازی؛ تیر خلاص را اکبریان زد: حدود دو دهه طول کشید تا باز هم در این مسابقه، یک مربی ایرانی روبه‌روی یک مربی خارجی قرار بگیرد. این بار بیلوفسکی سرمربی سپاهان بود و ناصر حجازی روی نیمکت استقلال دیده می‌شد. در لیگ آزادگان سال 73، بازی دو تیم با تساوی دو-دو پیش می‌رفت تا اینکه گل علی اکبریان، استقلال را به برنده این مسابقه تبدیل کرد. این بار هم مربیان ایرانی برنده دوئل با خارجی‌ها شدند.

سوکوموروخوف و ندیمیان؛ رکورد صددرصدی: در لیگ آزادگان سال 79-78، استقلال اجازه نفس‌ کشیدن به سپاهان نداد. تیم سوکوموروخوف در بازی رفت، سپاهان را در اصفهان چهار بر یک برد و در بازی برگشت نیز دو بر یک برنده شد. او توانست رکورد صددرصدی برخورد با سپاهان در فوتبال ایران را به نام خودش ثبت کند. حریف شکست خورده او در آن دو مسابقه، ندیمیان بود.

پورحیدری و استانکو؛ باز هم استقلال: پس از ندیمیان، استانکو روی نیمکت سپاهان نشست و این تیم را کمی احیا کرد. با این وجود باز هم استقلال در دو دیدار رفت و برگشت لیگ، این تیم را شکست داد. آنها در بازی اول در اصفهان با گل فراز فاطمی حریف را بردند و در تهران نیز با یک نمایش کاملا برتر، سه بار دروازه سپاهان را باز کردند و یک برد جذاب را جشن گرفتند.

قلعه‌نویی و استانکو؛ بازگشت با ژنرال: در همان سال، پورحیدری از استقلال جدا شد و در مراحل پایانی جام حذفی، امیر قلعه‌نویی روی نیمکت این تیم نشست. سپاهانی‌ها دیدار رفت نیمه‌نهایی را با استانکو، چهار بر دو از استقلال بردند اما در دیدار برگشت، این استقلال بود که با یک بازگشت جذاب، حریف را با نتیجه سه بر یک از پیش رو برداشت و توانست به دیدار فینال راه پیدا کند. این دو مربی بعدها در سال 84 یک بار دیگر با هم روبه‌رو شدند و این بار برخوردشان با تساوی به پایان رسید.

کخ و فرهاد کاظمی؛ زردها در اوج: رفتن فرهاد کاظمی به سپاهان، روزهای درخشانی را برای این تیم رقم زد. استقلال هم در آن فصل با ورود کخ، درگیر بحران شده بود. سپاهانی‌ها آن فصل در دیدار رفت، استقلال را شکست دادند و 6 امتیاز از این تیم گرفتند. این دو تیم مدتی بعد در جام حذفی با هم روبه‌رو شدند و باز هم این تیم کاظمی بود که توانست تیم کخ را شکست بدهد.

قلعه‌نویی و تاوارس؛ یک-یک مساوی: تقابل ایرانی-خارجی بعدی روی نیمکت دو تیم، با قلعه‌نویی و تاوارس شکل گرفت. این بار تیم تاوارس در نیم‌فصل اول استقلال را شکست داد اما تیم ژنرال در دیدار برگشت، حریف را برد و با این پیروزی مهم، خودش را به قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر نزدیک‌تر کرد.

مرفاوی و بوناچیچ؛ همه چیز در دقیقه 90: سپاهان با لوکا بوناچیچ، عصر تازه و درخشانی را شروع کرد. اولین برخورد این مربی با استقلال، روبه‌روی صمد مرفاوی اتفاق افتاد. جایی که آبی‌ها با گل دقیقه 90 میثم بائو حریف را بردند. در بازی برگشت اما تیم بوناچیچ با گل دقیقه نودی هادی عقیلی، به بهترین شکل ممکن از حریف انتقام گرفت و یک پیروزی بسیار مهم را به دست آورد.

حجازی و بوناچیچ؛ عبدالوهاب گل کاشت: ناصر حجازی در آخرین مقطع هدایت استقلال، روبه‌روی سپاهان بوناچیچ بازنده شد. باز هم یک گل دقیقه نودی این بار از سوی عبدالوهاب ابوالهیل، تیم اصفهانی را در خانه خودش برنده این مسابقه حساس کرد. حجازی در این مقطع، زیاد روی نیمکت استقلال دوام نیاورد.

فیروز کریمی و ویرا؛ احسان و گل سه امتیازی: حجازی از استقلال برکنار شده بود و بوناچیچ هم تصمیم گرفته بود از سپاهان برود. در نتیجه دوئل بعدی دو تیم بین فیروز کریمی و ژورون ویرا اتفاق افتاد. مسابقه‌ای که احسان حاج‌صفی تنها گلش را زد تا سپاهانی‌ها برنده‌اش باشند.

قلعه‌نویی و فیرات؛ برنده در کار نیست: انگین فیرات یکی از مربیان خارجی است که سابقه حضوری کوتاه در سپاهان داشته است. او و قلعه‌نویی سال 87 با هم دوئل کردند و این بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید.

مظلومی و بوناچیچ؛ تقسیم امتیازها: آرش برهانی و فابیو جانواریو، گلزنان استقلال و سپاهان در تنها جدال بین پرویز مظلومی و لوکا بوناچیچ بودند. استقلال در دقایق پایانی به این بازی برگشت تا در اصفهان روبه‌روی سپاهان بازنده نباشد.

مظلومی و کرانچار؛ همه راضی بودند! : زلاتکو کرانچار و پرویز مظلومی نیز سه بار در جریان دیدارهای استقلال و سپاهان روبه‌روی هم قرار گرفتند. جالب اینکه در این سه بازی، هر دو مربی صاحب یک برد شدند و یک بازی هم با تساوی تمام شد. البته که برد سپاهان کمی مهم‌تر بود، چراکه در لیگ قهرمانان آسیا اتفاق افتاد.

قلعه‌نویی و کرانچار؛ هیجان اوج می‌گیرد: شش دوئل متوالی استقلال و سپاهان، بین ژنرال و کرانچار برگزار شد. قلعه‌نویی اولین دوئل را از کرانچار برد اما در پنج بازی بعدی روبه‌روی این مربی، دو شکست و سه تساوی را تجربه کرد تا پیروزی در این دوئل، به نام مربی کروات سند بخورد.

مظلومی و استیماج؛ هیچ اتفاقی نیفتاد! : این هم یکی از آن دوئل‌هایی بود که فقط در یک مسابقه برگزار شد و هیچ گلی هم نداشت تا بازی بدون هیجان خاصی تمام شود.

منصوریان و کرانچار؛ فرشید ستاره شد: این بازی برای استقلالی‌ها، به خاطرات خوبی گره خورد. چراکه علیمنصور با مهره‌های جوانی مثل سیدحسین و فرشید اسماعیلی روبه‌روی تیم کرانچار قرار گرفت و توانست این تیم را در اصفهان شکست بدهد.

شفر و ابراهیم‌زاده؛ به یاد تیام: در یکی از بدترین فصل‌های تاریخ سپاهان، منصور ابراهیم‌زاده برای مدتی کوتاه به نیمکت تیم برگشت. او و تیمش در نبرد با استقلال، با تک‌گل تیام بازنده شدند. آن روز وینفرد شفر روی نیمکت استقلال حضور داشت.

شفر و قلعه‌نویی؛ پاتوسی کولاک کرد: قلعه‌نویی و وینفرد شفر، دو دوئل را در فوتبال ایران برگزار کردند. امیر در تهران با گل کی‌روش، شفر را شکست داد و شفر در اصفهان با گل حساس دقیقه 97 پاتوسی، یک برد مهم را جشن گرفت.

استراماچونی و قلعه‌نویی؛ آخرین برخورد: تا امروز، این آخرین برخورد یک مربی ایرانی و یک مربی خارجی در نبرد استقلال و سپاهان است. مسابقه‌ای که طلایی‌ها در آن با گل دیرهنگام امید نورافکن، از شکست گریختند.