یک بحران خطیر!

برنده و صدرنشین؛ این‌ها عبارت‌هایی برای توصیف نمایش استقلال در هفته اول لیگ برتر هستند اما اوضاع خود باشگاه، هیچ ربطی به این کلمه‌ها ندارد. آبی‌ها اصلا روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و هر بحران برای این تیم به بحران دیگری متصل می‌شود. به نظر می‌رسد مدیران باشگاه به هیچ قیمتی نتوانسته‌اند رضایت اعضای کادر فنی را به دست بیاورند. شکافی که بین نکو و خطیر شکل گرفته، هر روز عمیق‌تر می‌شود و شاید در نهایت کار به جایی برسد که یکی از این دو نفر باشگاه را ترک کند.

آریا طاری

سیمای مرد عصبانی

قاعدتا جواد نکونام باید از اولین پیروزی‌اش روی نیمکت استقلال خوشحال و راضی باشد. تیم او در آبادان عالی بازی کرد و اولین هفته فصل را با یک برد درخشان پشت سر گذاشت. با این حال جواد اصلا خوشحال به نظر نمی‌رسد. چراکه باشگاه خواسته‌های او را برآورده نکرده و شرایط استقلال فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد. در توصیف اوضاع این باشگاه همین بس که آرمان رمضانی از استقلال جدا شد، قراردادش را هم فسخ کردند، حتی مبلغی از این قرارداد برای جلب رضایت این بازیکن پرداخت شد و او از هواداران استقلال خداحافظی کرد اما فقط چند روز بعد، دوباره آرمان در تمرین استقلال آفتابی شد و با او قرارداد تازه‌ای امضا کردند! در کدام باشگاه حرفه‌ای دنیای فوتبال چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ این مسائل حتی در فوتبال آماتور و لیگ‌های محلی هم غیرممکن هستند اما این روزها هیچ چیز در باشگاه استقلال غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

منتظر و آریا؛ دو قرارداد روی هوا! 

از عجایب دیگر باشگاه استقلال، امضای قرارداد با یک بازیکن بدون توجه به نظر سرمربی بوده است. باشگاه استقلال با یک فوتبالیست جوان عراقی به نام منتظر محمد قرارداد بسته و او حتی در جلسه‌های تمرینی تیم نیز حاضر بوده است. با این وجود ظاهرا نکو علاقه زیادی به این بازیکن نداشته و نمی‌خواسته او را برای تیمش به خدمت بگیرد. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم سقف قراردادهای استقلال با توجه به مدارک ارائه شده به سازمان لیگ، پر شده و این باشگاه دیگر نمی‌تواند هیچ بازیکن جدیدی جذب کند. در نتیجه قرارداد منتظر محمد، خود به خود روی هواست و به نظر نمی‌رسد این بازیکن فصل جدید را در اردوی استقلال آغاز کند. اوضاع برای آریا برزگر نیز اصلا جالب نیست. قرارداد این فوتبالیست جوان با استقلال هم در سازمان لیگ ثبت نشده و باشگاه تنها در صورتی اجازه جذب او را خواهد داشت که قراردادهای قبلی‌اش را کاهش بدهد. نکته طنز ماجرا اینجاست که حتی قراردادهای قبلی ارائه شده از سوی باشگاه استقلال به سازمان لیگ، 20 میلیارد بالاتر از سقف قرارداد است و همان قراردادهای قبلی نیز باید اصلاح شوند.

قاعدتا جواد نکونام باید از اولین پیروزی‌اش روی نیمکت استقلال خوشحال و راضی باشد. تیم او در آبادان عالی بازی کرد با این حال جواد اصلا خوشحال به نظر نمی‌رسد. چراکه باشگاه خواسته‌های او را برآورده نکرده و شرایط استقلال فاصله زیادی با وضعیت مطلوب دارد

سرنوشت هاشمی‌نسب چه می‌شود؟

ماجرای پیچیده حضور هاشمی‌نسب در استقلال هم بالاخره به سرانجام رسید و این چهره بعد از دو دهه دوباره به این باشگاه برگشت. با این حال این بازگشت به همین سادگی‌ها نیز اتفاق نخواهد افتاد. چراکه با توجه به همان مشکل قبلی سقف قرارداد، استقلال اجازه جذب هیچ چهره جدیدی را ندارد. این در حالی است که هاشمی‌نسب حتی در دیدار تدارکاتی استقلال به عنوان مربی در کنار زمین حضور داشته و کارش را در این باشگاه شروع کرده است. در کنار همه چالش‌های قبلی، ماجرای سقف بودجه هم به یک چالش بسیار بزرگ در استقلال تبدیل شده است. قاعدتا این باشگاه قصد داشته نفرات جدیدی را جذب کند اما در شرایط فعلی اجازه حضور نفرات جدید در باشگاه حتی در پنجره زمستانی نقل و انتقالات نیز وجود ندارد. مقصر اصلی این وضعیت هم مدیرانی هستند که در چند سال گذشته، رقم قرارداد مهره‌های تیم را به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند.

استقلال در وضعیت نیمه تعطیل

شرایط این روزهای استقلال هیچ شباهتی به یک تیم در بالاترین سطح فوتبال ایران ندارد. آبی‌ها چه به لحاظ مالی و چه از نظر مدیریتی، در وضعیت ناخوشایندی هستند و معلوم نیست باشگاه چه زمانی به این وضعیت سروسامان خواهد داد. یک هفته از شروع جدید این فصل لیگ برتر هم سپری شده اما انگار استقلال هنوز چند ماه با بازگشت به شرایط آرمانی فاصله دارد. رقابت با حریفانی مثل پرسپولیس و سپاهان در این شرایط، اصلا کار ساده‌ای برای نکو و شاگردها نخواهد بود.

مدیری که مخفی است

نکته جالب ‌توجه دیگر در مورد استقلال، پیدا نبودن علی خطیر و سکوت عجیب این مدیر در مورد ماجراهای استقلال است. خطیر از زمانی که کارش را شروع کرده، هرگز مصاحبه‌ای جدی نداشته و پاسخ ابهام‌های بزرگ را نداده است. حقیقت آن است که شرایط این روزهای استقلال اسفبار به نظر می‌رسد و علاوه بر کادر فنی، طرفداران باشگاه نیز خطرناک بودن این وضعیت را با همه وجود احساس کرده‌اند. این اصلا شرایطی نیست که بتوان به آن امیدوار بود و برای ادامه این فصل از لیگ برتر روی آن حساب کرد. استقلال فعلا با همه سرعت به بن‌بست نزدیک می‌شود.