آریا رهنورد

تغییرات نیمکت‌های لیگ برتر نسبت به فصل گذشته، تغییرات بسیار کمی به نظر می‌رسد. چراکه بیشتر همان مربیان، دوباره در لیگ حضور دارند و فقط تیم‌شان را عوض کرده‌اند. با این حال هنوز جای چند مربی در رقابت‌های لیگ باشگاهی ایران خالی خواهد بود. چهره‌هایی که اگر در این مسابقه‌ها حضور داشتند، بدون شک می‌توانستند جذابیت بیشتری به این رقابت‌ها ببخشند. البته که بعید نیست بعضی از آنها در طول فصل و یا در فصل‌های آینده، دوباره خودشان را به این مسابقه‌ها برسانند.

کریم   باقری

کریم تنها چهره این فهرست به شمار می‌رود که «سرمربی» نیست. با این وجود حضور او در باشگاهی مثل پرسپولیس همیشه احساس شده است. باقری یک بزرگ‌تر در اردوی تیم بوده و حالا دیگر روی نیمکت سرخ‌ها دیده نخواهد شد. او از دوران برانکو تا امروز، همیشه پای ثابت نیمکت تیم بوده و با تغییر مربیان، تغییر نکرده اما پرسپولیسی‌ها در فصل جدید باید به ندیدن این مربی روی نیمکت تیم‌شان عادت کنند. اتفاقی که شاید فضای پرسپولیس را تحت تاثیر قرار بدهد. شاید باقری به لحاظ فنی مربی خاصی نبود اما او یک وزنه همیشگی روی نیمکت تیم یحیی به شمار می‌رفت. وزنه‌ای که در این فصل دیگر وجود ندارد.

امیر   قلعه‌نویی

گل‌گهر، آخرین تجربه لیگ برتری امیر قلعه‌نویی به حساب می‌آمد. او در این تیم حضور داشت که بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. حالا امیر در فصل جدید لیگ برتر، دیگر بخشی از رقابت به شمار نمی‌رود و دیگر هیچ‌کس جملات او علیه قضاوت‌های داور را نخواهد شنید. خود او البته در استادیوم‌ها حضور خواهد داشت تا بازیکنان تیم ملی را از نزدیک زیر نظر بگیرد. قلعه‌نویی پرتجربه‌ترین مربی لیگ به شمار می‌رفت، بیشترین امتیاز را در این لیگ به دست آورده بود و همچنین پرافتخارترین مربی ادوار لیگ نیز محسوب می‌شد. به همین خاطر غیبت او در این فصل کاملا محسوس خواهد بود. گل‌گهر نیز فصل جدید را با یک سرمربی خارجی کلید خواهد زد.

علی  دایی

هواداران فوتبال ایران دیگر به دوری علی دایی از این فوتبال خو گرفته‌اند. شهریار در چند سال گذشته هدایت هیچ تیمی را بر عهده نداشته و کاملا از مربیگری فاصله گرفته است. او البته در همین مدت بارها با پیشنهادهای مختلف روبه‌رو شده است. دایی حتی همین اواخر هم دوباره از گل‌گهر پیشنهاد داشت اما شرایط تجاری خاص او، اجازه نمی‌دهد که برای کار از تهران خارج شود و همین مساله کارش را کمی دشوار کرده است. ظاهرا دایی تا زمانی که نیمکت پرسپولیس یا تیم ملی خالی نشود، به مربیگری باز نمی‌گردد. با توجه به این فاصله چند ساله، حضور او در یکی از این دو تیم نیز تا حدود زیادی غیرممکن به نظر می‌رسد.

کریم باقری تنها چهره فهرست مربی‌های غایب به شمار می‌رود که «سرمربی» نیست. با این وجود حضور او در باشگاهی مثل پرسپولیس همیشه احساس شده است. باقری یک بزرگ‌تر در اردوی تیم بوده و حالا دیگر روی نیمکت سرخ‌ها دیده نخواهد شد

فرهاد   مجیدی

آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر،  با فرهاد به دست آمده است. مردی که درست پس از رقم خوردن این قهرمانی، استقلال را به مقصد الاتحاد کلبا ترک کرد و به فوتبال امارات ملحق شد. اساسا بازگشت‌های مجیدی به فوتبال ایران، همیشه کوتاه‌مدت بوده‌اند و این مربی همیشه به سرعت به لیگ‌های حاشیه خلیج فارس برگشته است. با این حال تردیدی وجود ندارد که او دوباره به لیگ برتر ایران برمی‌گردد و در این لیگ کار خواهد کرد. فرهاد این روزها تنها سرمربی لژیونر فوتبال ایران به شمار می‌رود و این اصلا دستاورد کمی به حساب نمی‌آید.

برانکو   ایوانکوویچ

پرسپولیس پس از برانکو، به دست‌های امنی سپرده شده و یحیی همه موفقیت‌های این مربی را به خوبی تکرار کرده است. با این حال هنوز خیلی از هواداران فوتبال ایران، دلتنگ برانکو و سبک خاص بازی تیمش هستند. بعید به نظر می‌رسد پروفسور دوباره برای مربیگری به لیگ برتر ایران برگردد. اگر او دوباره ایران را انتخاب کند، به خاطر نشستن روی نیمکت تیم ملی خواهد بود.

فیروز  کریمی

همه او را به عنوان یکی از فنی‌ترین مربیان فوتبال ایران می‌شناسند اما فیروز در سال‌های گذشته این تصویر را کمی تغییر داده است. او سال قبل هم برای مدت بسیار کوتاهی سرمربی نفت آبادان بود و از این تیم جدا شد. کریمی به خاطر شوخی‌های منحصربه‌فردش، یکی از جذاب‌ترین مربیان فوتبال ایران به شمار می‌رفت. او یک جوکر تمام‌عیار بود اما سپری شدن زمان، نمک شوخی‌هایش را هم تحت تاثیر قرار داد! 

محرم   نویدکیا

یکی از چهره‌های جوانی که در اولین تجربه مربیگری، خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد محرم نویدکیا بود. او در اولین فصل هدایت سپاهان با این تیم 65 امتیاز گرفت اما به شکل ناباورانه‌ای قهرمان لیگ برتر نشد. شاید محرم راه را درست انتخاب نکرده بود. چراکه او بدون تجربه دستیاری و کار به عنوان نفر دوم، مستقیما سرمربی باشگاهی مثل سپاهان شده بود. محرم در این فصل از ذوب‌آهن هم پیشنهاد داشت اما این پیشنهاد را رد کرد. او که از طرفداران جدی فوتبال هجومی است، باید دوباره به لیگ برتر برگردد و نباید از مربیگری فاصله بگیرد. نویدکیا نشان داده که استعداد تبدیل شدن به یک مربی درجه یک را دارد.