آریا رهنورد 

کریم باقری رسما از پرسپولیس جدا شده است. مدیرعامل باشگاه نیز این خبر را تایید کرده و بدون آن‌که توضیح بیشتری بدهد، از جانشینی سیدجلال حسینی در باشگاه خبر داده است. به نظر می‌رسید پرسپولیس تمایلی به تمدید قرارداد کریم ندارد. موضع یحیی نیز در این مورد تا امروز فقط سکوت بوده است. به هر حال بعد از سال‌ها، در شروع فصل جدید باقری دیگر روی نیمکت قرمزها دیده نخواهد شد. خود او هم واکنش چندانی به این ماجرا نشان نداده و فقط برای پرسپولیس در فصل جدید، آرزوی موفقیت کرده است.

هنر دوم بودن

کریم باقری در سال‌های بازی‌اش، همیشه مرد محبوب هواداران پرسپولیس بود. او حتی وقتی در پرسپولیس بازی نمی‌کرد، باز هم از سوی پرسپولیسی‌ها مورد تشویق قرار می‌گرفت. تصور دوران طلایی برانکو در پرسپولیس بدون کریم، غیرممکن به نظر می‌رسد. در همه آن‌ سال‌ها، باقری روی نیمکت تیم دیده می‌شد و هر بار که حاشیه‌ای در پرسپولیس به وجود می‌آمد، بازیکنان را آرام می‌کرد. محبوبیت باقری نزد برانکو آنقدر زیاد شده بود که حتی بعدها سرمربی کروات تیم ملی یعنی دراگان اسکوچیچ نیز تصمیم گرفت از کریم در کادر فنی‌اش استفاده کند. باقری آن روزها به صورت همزمان دستیار سرمربی پرسپولیس و دستیار سرمربی تیم ملی بود. علاوه بر برانکو، او در دوران کالدرون نیز دستیار ماند و اتفاقا رابطه بسیار خوبی با مرد آرژانتینی برقرار کرد. در بازگشت یحیی به نیمکت قرمزها نیز کریم باقری یک دستیار ایده‌آل برای او به شمار می‌رفت. چه چیزی در کریم وجود داشت که تا این اندازه محبوبیت او را در بین سرمربیان تیم بالا می‌برد؟ شاید در درجه اول، این مربی به خوبی هنر «نفر دوم» بودن را بلد بود. او هیچ علاقه‌ای به سرمربی‌شدن نداشت، هیچ‌وقت جایگاه سرمربی تیم را تهدید نمی‌کرد، هرگز با سرمربی تیم به مشکل نمی‌خورد و اساسا تنها در حوزه مسئولیت خودش قدم برمی‌داشت. حالا اما دوران او در پرسپولیس به پایان رسیده است. هرچند که هیچ چیز نمی‌تواند کریم را از تیم محبوبش جدا کند.

قدرنشناس، مثل پرسپولیس

قطع همکاری با کسی که قراردادش به پایان رسیده، نظر و سلیقه باشگاه است اما نحوه اعلام جدایی باقری، اصلا دلچسب به نظر نمی‌رسید. نوع ادبیاتی که مدیرعامل باشگاه در مورد او انتخاب کرد نیز به هیچ وجه پسندیده نبود. درویش می‌توانست تقدیر بیشتری از تاثیر باقری روی تیمش نشان بدهد. باشگاه هم می‌توانست حداقل یک تصویر یا ویدئو از او به اشتراک بگذارد و پایان همکاری‌اش با این چهره محبوب را اعلام کند. اینکه مسائلی دخیل بوده تا کریم از پرسپولیس برود، انکارنشدنی به نظر نمی‌رسد اما لازم هم نیست که مدیر باشگاه این نوع ادبیات را در مورد باقری انتخاب کند. کریم برای سال‌ها یکی از چهره‌های موثر پرسپولیس بود اما باشگاه قدرشناسی لازم را در مورد او انجام نداد. اتفاقی که پیش از این برای ستاره‌های زیادی در این باشگاه رقم خورده است.

مخالفان کریم چه می‌گویند؟

در بین پرسپولیسی‌ها، عده‌ای هم هستند که موافق جدایی کریم باقری بودند. چراکه اعتقاد دارند این مربی، به لحاظ فنی چیز زیادی برای عرضه کردن در این باشگاه نداشت. در حقیقت باقری در همه این سال‌ها هرگز یک عضو فنی در کادر مربیگری قرمزها محسوب نمی‌شد. اگر هم هدف این باشد که بعد از سرمربی، جایگاه او به یکی از دستیارها برسد، کریم گزینه ایده‌آلی برای این کار محسوب نمی‌شد. چراکه بارها از بی‌میلی به سرمربیگری حرف زده بود. با این وجود کریم آن چهره‌ای بود که حتی بیشتر از سرمربی تیم، بازیکنان را آرام می‌کرد. بارها مهره‌های پرسپولیس کنترل‌شان را از دست دادند و در آستانه اخراج شدن از زمین قرار گرفتند و این باقری بود که به موقع به آنها تشر زد و شرایط را تغییر داد. او یک بزرگ‌تر برای پرسپولیسی‌ها به شمار می‌رفت و در باشگاه هیچ‌کس روی حرفش حرف نمی‌زد. شخصیت خاص و دستاوردهای بزرگ دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی نیز موجب شده او کاراکتری بسیار قابل احترام برای مهره‌های این تیم باشد. حالا اما دیگر باقری روی نیمکت این تیم دیده نخواهد شد.

سیدجلال، کریم می‌شود؟

به گفته رضا درویش، قرار است سیدجلال حسینی جانشین کریم باقری در کادر فنی سرخ‌ها شود. سیدجلال البته فصل گذشته هم دستیار یحیی بود اما به دلیل نداشتن کارت مربیگری، روی نیمکت حضور نداشت و بازی‌ها را از روی سکوها دنبال می‌کرد. درویش از این موضوع صحبت کرده که در فصل جدید، سیدجلال به جای کریم روی نیمکت پرسپولیس خواهد نشست اما این مساله هنوز ابهامات زیادی دارد. چراکه سیدجلال در کلاس‌های مربیگری ب آسیا شرکت کرده و مدرک این کلاس‌ را به دست آورده است. برای نشستن روی نیمکت یک تیم در لیگ برتر ایران اما رسیدن به مدرک آ آسیا ضروری به نظر می‌رسد. در حقیقت سیدجلال هنوز نمی‌تواند جانشین کریم شود. مگر اینکه در یک دوره فشرده، مدرک تازه‌ای را برای مربیگری به دست بیاورد.