آریا طاری 

جمله‌ای که این روزها مدام در مورد استقلال فعلی تکرار می‌شود، معمولی ‌بودن ترکیب این تیم است. آیا آبی‌ها واقعا به یک تیم معمولی تبدیل شده‌اند؟ آیا ترکیب فعلی استقلال معمولی‌تر از تیمی است که با هدایت فرهاد مجیدی به قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر ایران رسید؟ یک مقایسه ساده بین این دو تیم، چیزهای زیادی را نشان می‌دهد.

خط دروازه؛ دست بالا با نکو

در مقایسه خط دروازه تیم‌های فرهاد و جواد نکونام، تیم فعلی استقلال قطعا شرایط بهتری دارد. مجیدی با تیمی قهرمان لیگ برتر شد که سنگربان‌ اصلی‌اش سیدحسین حسینی و گلر ذخیره‌اش علیرضا رضایی بود. حالا اما در استقلال هم سیدحسین حسینی حضور دارد و هم محمدرضا خالدآبادی به این باشگاه ملحق شده است. دروازه‌بانی که فصل گذشته یکی از پدیده‌های لیگ برتر بوده و در لباس هوادار، درخششی فراتر از حد انتظار داشته است. خالدآبادی هم از استقلال و هم از پرسپولیس پیشنهاد داشت و باشگاه هوادار نیز رقم قابل توجهی برای رضایت‌نامه او در نظر گرفته بود. بدون شک این دروازه‌بان می‌تواند انگیزه‌های سیدحسین را هم بالاتر ببرد و رقابت جذابی برای او به وجود بیاورد. پس تا اینجا حداقل خط دروازه استقلال، معمولی‌تر از تیمی نیست که با مجیدی قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفته بود.

خط دفاع؛ تعادل بین دو تیم

استقلال فرهاد فصل را در حالی شروع کرد که محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، عارف غلامی، عارف آقاسی و محمد دانشگر را در قلب دفاع در اختیار داشت. از بین این نفرات، مرادمند هنوز در استقلال توپ می‌زند و غلامی نیز به احتمال زیاد در این تیم خواهد ماند. آبی‌ها همچنین با آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی نیز قرارداد امضا کرده‌اند. در نتیجه این تیم چهار مدافع میانی پرتجربه را در اختیار دارد و بعید است در این بخش از زمین با مشکل بزرگی روبه‌رو شود. حالا به دفاع‌های کنار برسیم. در آن فصل، وریا غفوری مدافع راست ثابت استقلال بود و صالح حردانی از میانه‌های فصل به این سمت از زمین اضافه شد. در سمت چپ نیز ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی برای آبی‌ها به میدان می‌روند. حردانی، سلمانی و جلالی هر سه در استقلال مانده‌اند. کوین یامگا نیز توانایی بازی در سمت راست خط دفاعی را دارد. در مجموع به نظر می‌رسد دو تیم از این حیث، شباهت زیادی با هم دارند و به شکل دقیق نمی‌توان گفت کدام تیم بهتر بوده است. در خط دفاعی، تعادل بین تیم فرهاد و تیم نکو کاملا برقرار است.

خط هافبک؛ تغییر در حد صفر

روزبه چشمی، سعید مهری، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس، عزیزبک آمانوف، رضا آذری و سبحان خاقانی، خط میانی استقلال را در فصل منجر به قهرمانی با تیم فرهاد مجیدی تشکیل می‌دادند. آرش رضاوند هم عضو این تیم بود اما در نیم‌فصل راهی باشگاه فولاد خوزستان شد. اگر به ترکیب فعلی استقلال نگاه کنیم، باز هم همین نفرات را می‌بینیم. نسبت به آن روزها اما امید حامدی‌فر و محمدحسین زواری نیز به استقلال اضافه شده‌اند. در حقیقت اتفاق جالبی که فصل گذشته در استقلال رخ داد، تغییر نکردن این تیم در خط هافبک بود. آجورلو مدام برای تیم مهاجم می‌خرید و اصلا به بالانس بودن تیم اهمیتی نمی‌داد. در این پنجره نقل و انتقالات هم هیچ هافبکی به استقلال ملحق نشده است. در نتیجه خط هافبک تیم نکو، دقیقا همان خط هافبک تیم مجیدی است. با این تفاوت که آمانوف از تیم رفته و رضاوند این بار در تمام فصل برای آبی‌ها بازی خواهد کرد.

خط حمله؛ برتری با نکو!‌

خط حمله استقلال فرهاد، بسیار خلوت به نظر می‌رسید. آرتور یامگا در سمت راست، امیرحسین حسین‌زاده در سمت چپ و ارسلان مطهری در نوک حمله. رودی ژستد و آرمان رمضانی نیز مهاجمان ذخیره استقلال بودند. حالا تیم نکو، یامگا را همچنان در اختیار دارد، ارسلان مطهری هم در تیم مانده و مهرداد محمدی هم به استقلال اضافه شده است. پیمان بابایی، آریا برزگر، آرمان رمضانی و سجاد شهباززاده هم عضو استقلال هستند. پس می‌توان گفت خط حمله تیم نکو بهتر از خط حمله تیم مجیدی به نظر می‌رسد. از این مقایسه، می‌توان به یک نتیجه مهم رسید؛ آنهایی که استقلال فعلی را معمولی‌ترین تیم تاریخ می‌‌دانند، از یاد برده‌اند که فرهاد، با چه ترکیبی استقلال را به قهرمان رقابت‌های لیگ برتر تبدیل کرد.

رقبا قوی‌تر شده‌اند؟

اما در یک مورد دیگر هم باید بررسی‌های لازم را انجام داد. آیا رقبای استقلال نکو نسبت به رقبای استقلال فرهاد قوی‌تر هستند؟ به نظر می‌رسد جواب این سوال مثبت خواهد بود. پرسپولیس در فصل منجر به قهرمانی تیم مجیدی، اوضاع خوبی نداشت. این تیم بیرو را از دست داده بود و در دفاع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. تیمی که همین حالا سه مدافع میانی درجه یک را در اختیار دارد. سپاهان هم با محرم، تیم معمولی‌تری به نظر می‌رسید و تراکتور هم قابل مقایسه با امروز نبود. پس استقلال معمولی‌تر نشده اما رقبای این تیم در مسیر قهرمانی لیگ، قدرت بیشتری به دست آورده‌اند.