ثبت 10 شکست در 12 بازی عملکردی نیست که کسی بخواهد آن را به خاطر بیاورد. این واقعا یکی از تلخ‌ترین لیگ ملت‌هایی بود که والیبال ایران تجربه کرد و صدای اعتراض تمامی علاقه‌مندان به این رشته را در آورد. بلندقامتان ایران حتی در بازی آخر با کوبا هم نتوانستند به پیروزی دست پیدا کنند تا تراژدی لیگ ملت‌های 2023 را این‌چنین کامل کنند. شاید برخی بگویند کارشکنی آمریکایی‌ها و صادر نکردن ویزای سرمربی و تعدادی از ملی‌پوشان در این عملکرد تاثیرگذار است. بله، نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت اما تیم ملی در دو هفته نخست نیز نتوانسته بود نمایش راضی‌کننده‌ای برابر رقبا داشته باشد و از همان ابتدا مشخص بود که این تیم، جایی در بین هشت تیم برتر نخواهد داشت. هرچند بسیاری امیدوار بودند مثل هر سال که ایران شروع خوبی در لیگ ملت‌ها نداشت، موتور تیم بعد از یکی، دو بازی روشن شود و تیم روی دور برد بیفتد. اما شاگردان عطایی سوار قطار شکست شده بودند و خیلی زود نشان دادند این شاهنامه آخرش خوش نخواهد بود. سال گذشته در چنین روزهایی علاقه‌مندان به برد برابر لهستان و حضور در نیمه‌نهایی فکر می‌کردند اما امسال تیم ملی مقابل کوبا هم شکست خورد تا نتواند مانع دو رقمی شدن باخت‌هایش در لیگ باشد. 

شاید تنها اتفاق مثبت هفته سوم لیگ ملت‌ها برای ایران، فریز شدن امتیازات ایران در هفته سوم بود. به این معنی که نتایج ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ در جایگاه جهانی‌اش تاثیر منفی ندارد و به همین واسطه ایران رده دهم خود را حفظ کرد. والیبال ایران پیش از شروع لیگ ملت‌های ۲۰۲۳، دارای ۲۶۷ امتیاز بود و با این امتیاز در رده دهم جهان قرار داشت. پس از عملکرد ضعیف ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال، ایران یک پله سقوط کرد و با امتیاز ۲۵۰.۰۸ در رده یازدهم ایستاد و با آخرین بازی‌اش بار دیگر به رده دهم برگشت. 

با پایان کار ایران در لیگ ملت‌ها، بازیکنان تیم ملی از مردم عذرخواهی کردند. آنها بعد از عذرخواهی اما باید سریع کار را استارت بزنند تا با رقم زدن روزهای خوش، خاطرات تلخ لیگ ملت‌ها را از بین ببرند. تیم ملی والیبال بازی‌های آسیایی هانگژو را پیش رو دارد و از طرف دیگر باید برای کسب سهمیه المپیک پاریس تلاش کند. فدراسیون باید هرچه زودتر دست به کار شود تا این تیم بیشتر از این از مسیر موفقیت دور نشود.