آریا طاری 

علیرضا بیرانوند بدون آن‌که خودش بخواهد، یک گره بزرگ را در باشگاه استقلال باز کرد. او با ماجراهایی که با فسخ قراردادش در باشگاه پرسپولیس رقم زد، در نهایت موجب شد تا مدیران باشگاه استقلال جایگاه‌شان را از دست بدهند. تلاش برای جذب بیرو، ریسکی بود که برای حجت کریمی نتیجه نداد و فرصت نجات دوران مدیریت او را فراهم نکرد. این مدیر البته هنوز به صورت رسمی از استقلال جدا نشده اما مدت زیادی به نظر می‌رسد که صبر هواداران آبی در مورد او کاملا به سر آمده است.

قماری که قاتل شد

قبل از اینکه ماجرای علیرضا بیرانوند اتفاق بیفتد، هواداران استقلال به دنبال استعفای حجت کریمی بودند. غائله تمرین تیم و ضعف در یارگیری، انتقادها را از این مدیر به اوج رسانده بود. با این حال آن‌چه بین باشگاه استقلال و گلر پرسپولیس اتفاق افتاد، همه چیز را برای چند روز به حاشیه راند. اگر کریمی می‌توانست بیرانوند را جذب کند، همه چیز عوض می‌شد و این مدیر هم از فشارها فاصله می‌گرفت اما مذاکره بین علی بیرو و استقلال در حالی رقم خورد که آبی‌ها از پیوستن سنگربان تیم‌ حریف به تیم‌شان اطمینانی نداشتند. شاید بهتر بود حجت کریمی ابتدا به توافق کامل با این بازیکن برسد و سپس مذاکره را کلید بزند اما به نظر می‌رسد در نهایت بیرانوند از استقلال استفاده کرد تا مطالباتش را از باشگاه پرسپولیس بگیرد. مساله‌ای که خودش به بالا رفتن قابل توجه انتقادها از حجت کریمی منجر شد. برای حجت، این دیگر قمار آخر بود. او یا بیرانوند را جذب می‌کرد و یا باید صندلی مدیریتی‌اش در استقلال را به مدیر دیگری می‌سپرد.

نگذاشتند بیرو بیاید؟

حجت کریمی و سایر مدیران استقلال، جمله‌ای را مدام تکرار می‌کنند؛ اینکه نگذاشته‌اند علیرضا بیرانوند به استقلال برود و فشار زیادی به او وارد کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد اصلا پروسه فسخ قرارداد بیرو با پرسپولیس غیرقانونی بوده است. چراکه قانون جدید در مورد فسخ بازیکن با باشگاه برای قراردادهایی است که از این فصل به بعد امضا شوند. برای قراردادهای قبلی هم چیزی به عنوان فسخ یک‌طرفه بازیکن داخلی وجود ندارد و بازیکن تنها می‌تواند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کند. در نتیجه استقلالی‌ها خوش‌شانس بودند که بیرو به این تیم نرفت. چراکه در این صورت احتمال بالایی برای محرومیت این تیم از پنجره‌های نقل و انتقالات وجود داشت.

دو خرید و دیگر هیچ

به جز خرید آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی، باشگاه استقلال خرید دیگری در نقل و انتقالات نداشته است. موضوعی که سرمربی تیم را بسیار نگران کرده است. چند گزینه جدی جواد مثل رضا اسدی، راهی باشگاه‌های دیگر شده‌اند و شرایط خط دروازه این تیم نیز هنوز مبهم به نظر می‌رسد. باشگاه در دوران حجت کریمی، فرصت زیادی داشت تا قایدی و محبی را با قراردادهایی دائمی به تیم ببرد اما این مدیر تا امروز دست روی دست گذاشته و حالا شانس استقلال برای جذب این دو بازیکن بسیار کم به نظر می‌رسد. شرایط استقلال این روزها اصلا امیدوارکننده نیست.

معاونی که در حد استقلال نبود         

کمی قبل از استعفای حجت کریمی، علی امیری نیز از استقلال جدا شده بود. معاونی که اصلا در قواره‌های کار کردن در استقلال به نظر نمی‌رسید. این اواخر یک فایل صوتی منتسب به او در مورد برادر سرمربی تیم نیز خبرساز شده بود. به طور کلی، امیری نمی‌توانست از پس یک مسئولیت بزرگ در باشگاه استقلال بربیاید. او معاونی در حد این باشگاه نبود و تصمیمش برای استعفا، با استقبال هواداران استقلال نیز روبه‌رو شد.

قعرنشینی در جدول قربان‌زاده! 

تا همین چند روز قبل، رابطه خوبی بین قربان‌زاده و حجت کریمی وجود داشت. رییس سازمان خصوصی‌سازی حتی در گروه بازیکنان استقلال فایل صوتی می‌فرستاد و درباره آینده به آنها وعده می‌داد. حالا اما قربان‌زاده فهرستی را منتشر کرده که حجت کریمی در آن قعرنشین جدول مدیران سرخابی است. اگر چنین جدولی وجود داشت، چرا سازمان خصوصی‌سازی کمی زودتر وارد نشد و تغییرات را در استقلال به جریان نینداخت؟ جالب اینکه حجت کریمی هم با یک متن کنایه‌آمیز، استقلال را قربانی قربان‌زاده‌ها معرفی کرده تا مشخص شود که بین این دو نفر، شکاف بسیار بزرگی وجود داشته است.

صبح حکم، غروب استعفا

بعید به نظر می‌رسد که استعفای حجت کریمی، تصمیم خود او باشد. چراکه این مدیر صبح آخرین روز کاری‌اش مشغول دادن حکم معاون فرهنگی جدید باشگاه بود. به نظر می‌رسد او وادار به استعفا شده باشد. هرچند که هیات مدیره هنوز جدایی این مدیر را به صورت رسمی تایید نکرده است. با این حال او در میان هواداران استقلال کاملا تمام شده است. داستان مصاحبه‌های عجیب علیه ساپینتو، آمدن و رفتن کمیته فنی، داستان تمرین پرحاشیه در شروع فصل و سرانجام ماجرای بیرو دست به دست هم دادند تا حجت کریمی جایگاهش را در استقلال به سرعت از دست بدهد. او اصلا برای چنین ماموریتی آماده نبود و با مجموعه‌ای از تصمیم‌های شتاب‌زده، استقلال را به  بحران کشاند.