پایان آجورلو!

همان‌طور که در هفته‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد، روند تغییرات مدیریتی سرخابی‌ها رسما کلید خورد. روندی که فعلا از باشگاه استقلال شروع شده و احتمالا به باشگاه پرسپولیس نیز خواهد رسید. دوران حضور مصطفی آجورلو در کادر مدیریتی استقلال حالا عملا به پایان رسیده است. این دوران نه چندان طولانی، فراز و نشیب‌های زیادی داشت. در دوران مدیریت سردار، آبی‌ها قهرمانی لیگ را به دست آوردند اما بسیاری از وعده‌های بزرگ مرد اول کادر مدیریتی آبی‌ها به حقیقت تبدیل نشد. شاید بزرگی همین وعده‌ها و البته شاید هم برخورد با چند ستاره، محبوبیت او را در بین هوادارها کاهش داد.

آریا   طاری

 

چند امضا برای یک برکناری

تقریبا همه می‌دانستند که آجورلو دیر یا زود از سمتش برکنار می‌شود اما روند این برکناری در نوع خودش عجیب بود. ظاهرا وزیر ورزش اعضای هیات مدیره باشگاه را به یک جلسه اضطراری فراخواند و در آن جلسه عملا امضای تغییر مدعامل را از این اعضا گرفت. روشی کودتاگونه که در نهایت به رقم خوردن تغییر در استقلال منجر شد. ظاهرا رابطه نه‌چندان خوب میان آجورلو و حمید سجادی، عامل این مساله بوده است. این دو نفر کم‌تر در کنار هم دیده شده‌اند و ظاهرا در روش‌های مدیریتی نیز اختلاف سلیقه زیادی با هم داشتند. نکته جالب اما اینجا بود که اعضای هیات مدیره باشگاه به هیچ وجه پشت مدیرعامل تیم نایستادند و خواهان برکناری او شدند. اتفاقی که نشان می‌دهد روابط آجورلو با این اعضا نیز چندان ایده‌آل نبوده است. به هر حال، حالا همه چیز تغییر کرده و استقلال با یک مدیرعامل جدید در لیگ برتر ظاهر خواهد شد. مدیری که البته قبل از این نیز بارها در همین سمت قرار داشته و حالا دوباره به تکرار گذشته در این باشگاه خواهد پرداخت.

تیمی که قهرمان شد

استقلال در دوران مدیریت آجورلو، نتایج بسیار خوبی گرفت. بی‌انصافی است اگر اقدامات مثبت او در این تیم دیده نشود. او مدیرعامل تیمی شد که حتی برای پیدا کردن زمین تمرین با مشکل روبه‌رو بود. قبل از آجورلو، کادر فنی استقلال به شدت با مددی زاویه داشتند و حتی به دنبال ترک باشگاه بودند. مدیرعامل آبی‌ها اما فرهاد را حفظ کرد و با او قرارداد سه ساله بست. او توانست شرایط را برای مجیدی مهیا کند و استقلال را با آرامش کافی در مسیر قهرمانی لیگ قرار بدهد. بزرگ‌ترین اشتباه این مدیر اما شاید صادر کردن اجازه جدایی فرهاد حتی بدون دریافت مبلغ رضایتنامه بود. هرچند که در نهایت با سرمربی جدید هم، آجورلو تیم را صدرنشین جدول لیگ برتر به مدیر بعدی تحویل داد.

برخورد سردار با چند بازیکن استقلال که به مسائل اخیر واکنش نشان داده بودند نیز هوادارها را به انتقادهای بیشتری علیه او ترغیب کرد؛ بازیکنانی که حتی بعد از کنار گذاشته شدن از تمرین هم از موضع خود عقب‌نشینی نکردند

اسپانسر 500 میلیاردی چه شد سردار؟

یکی از وعده‌های بزرگ آجورلو، یافتن اسپانسر 500 میلیاردی برای باشگاه بود. به نظر می‌رسد این وعده حتی نزدیک به محقق‌شدن نیز نبوده است. آجورلو به گفته خودش، نقشه‌های مالی زیادی برای استقلال داشت اما اساسا در فوتبال ایران به هیچ مدیری زمان کافی برای پیاده کردن نقشه‌های طولانی داده نمی‌شود. سردار هم در کوتاه مدت اصلا نتوانست استقلال را به لحاظ مالی متحول کند. اسپانسرها نیز برخلاف وعده‌های او، حضور پررنگی در استقلال نداشتند و کار مثبت چندانی در این تیم انجام ندادند.

حق پخش، بحرانی که حل نمی‌شود

آجورلو تلاش زیادی انجام داد تا صداوسیما را وادار به پرداخت حق پخش تلویزیونی کند. باشگاه در دوران او عملا رابطه‌ای به بن‌بست‌رسیده با تلویزیون داشت و بازیکنان این تیم حتی در برنامه‌های تلویزیونی حاضر نمی‌شدند. سردار برخلاف اصراری که به خرج داده بود، نتوانست این ماجرا را عملی کند. او تصور می‌کرد می‌تواند یک نفره این بحران را حل کند و این خودش یک اشتباه محاسباتی بزرگ به نظر می‌رسید. حق پخش به برنامه درازمدت، مدون و همه‌جانبه نیاز داشت.

مرد عصبانی

یکی از اتفاق‌هایی که ذهنیت هواداران استقلال را نسبت به آجورلو تغییر داد، رابطه او با وریا غفوری بود. این مدیر در سکوت کامل وریا را کنار گذاشت و همین مساله هواداران باشگاه را علیه او شوراند. این اواخر غفوری نیز مصاحبه بسیار تندی علیه آجورلو انجام داد. برخورد سردار با چند بازیکن استقلال که به مسائل اخیر واکنش نشان داده بودند نیز هوادارها را به انتقادهای بیشتری علیه او ترغیب کرد؛ بازیکنانی که حتی بعد از کنار گذاشته شدن از تمرین هم از موضع خود عقب‌نشینی نکردند. آجورلو در چند ماه اخیر، بخش زیادی از حامیانش را از دست داد و همین مساله کنار گذاشتنش از سوی وزارت ورزش را به یک اتفاق ساده و کم‌هزینه تبدیل کرد.

جانشین آجورلو؟ همان همیشگی!

مهم نیست کدام دولت روی کار باشد و مهم نیست چه کسی وزیر ورزش باشد. در نهایت علی فتح‌ا...‌زاده همواره گزینه مدیریت باشگاه استقلال است. او حالا برای پنجمین بار به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه انتخاب شده است. سجادی مدیری مثل فتح‌ا...زاده را می‌پسندد. چراکه مدیرانی مثل او اساسا با کسی سر جنگ ندارند و با همه تعامل برقرار می‌کنند. حتی اگر این تعامل در نهایت به ضرر منافع استقلال نیز باشد! به هر حال این انتخاب، چیزی به جز برداشتن یک قدم رو به عقب برای این باشگاه نخواهد بود.