یـــــــــــاغی!

استقلالی‌ها سرانجام تصمیم نهایی را در مورد سرمربی فصل بعدشان گرفتند و با ریکاردو سا پینتو به توافق دست رسیدند. او اولین گزینه در لیست باشگاه نبود اما بعد از عدم توافق استقلال با گزینه‌هایی مثل نکونام و الکس نوری، سرانجام نام این مربی پرتغالی در صدر لیست آجورلو قرار گرفت. دوران انتظار هواداران باشگاه برای معرفی جدید سرانجام به پایان رسیده است. او چهارمین مربی خارجی آبی‌ها در همه ادوار لیگ برتر است. آیا سا پینتو می‌تواند اولین مربی خارجی قهرمان لیگ برتر در باشگاه استقلال باشد؟ بد نیست کمی به بهانه حضور مرد پرتغالی در استقلال، کمی بیشتر با او آشنا شویم.

آریا طاری

 

سیمای یک یاغی

ریکاردو سا پینتو اساسا یک یاغی به حساب می‌آید. چراکه او در باشگاه پورتو رشد کرد و در نوجوانی پنج سال در رده‌های پایه این باشگاه به میدان رفت اما در رده بزرگسالان در باشگاه رقیب یعنی اسپورتینگ چهره شد و بهترین سال‌های دوران بازی را در این باشگاه پشت سر گذاشت. او با اسپورتینگ لیگ پرتغال را نیز فتح کرد. درخشش در این باشگاه، سا پینتو را به اردوی تیم ملی هم رساند. او 45 بار برای تیم ملی کشورش بازی کرد و در دو دوره جام ملت‌ها نیز پیراهن پرتغال را به تن داشت. ریکاردو در یورو 96 حتی موفق به گل‌زنی برای پرتغالی‌ها هم شد. یکی از حسرت‌های بزرگ این مهاجم، شکست روبه‌روی فرانسه در یورو 2000 بود. چراکه آن نسل از فوتبال پرتغال، حتی شانس قهرمانی یورو را هم داشت اما در نهایت بدون بردن یک جام به کارش ادامه داد. سا پینتو در قامت یک ستاره شناخته شده در دوران بازی دو بار پرتغال را ترک کرد. او یک بار به لالیگا و رئال سوسیه‌داد پیوست و سه فصل برای این باشگاه به میدان رفت و یک بار هم پیراهن استانداردلیژ در فوتبال بلژیک را پوشید و در نهایت در همان تیم با دنیای فوتبال خداحافظی کرد. این اتفاق اما پایان ماجراجویی فوتبالی این چهره نبود. او خیلی زود دوران جذاب دیگری را در دنیای فوتبال کلید زد.

 

از زد و خورد تا شکست منچسترسیتی

فقط دو سال بعد از پایان دوران بازی، سا پینتو یک پیشنهاد جذاب از باشگاه اسپورتینگ لیسبون دریافت کرد و به عنوان مدیر ورزشی در این تیم مشغول به کار شد. این تجربه اما فقط به اندازه چند ماه ادامه داشت. درگیری فیزیکی ریکاردو با یکی از بازیکنان تیم مثل یک بمب خبری در پرتغال منفجر شد و شغل ریکاردو را از او گرفت. سا پینتو کمی بعد به عنوان دستیار در سطوح پایین‌تر فوتبال پرتغال کار کرد و سرانجام به عنوان سرمربی تیم زیر 19 سال به اسپورتینگ برگشت. موفقیت او در رده پایه، مدیران باشگاه را مجاب کرد تا این مربی را در تیم بزرگسالان نیز امتحان کنند. این تصمیم نتایج خوبی را برای باشگاه رقم زد. اتفاقی که به شهرت سا پینتو در دوران مربیگری کمک زیادی کرد، شکست دادن منچسترسیتی با مانچینی و حذف کردن این تیم از یورولیگ بود. سا پینتو با اسپورتینگ به نیمه‌نهایی یورولیگ هم رسید اما در آن مرحله روبه‌روی بیلبائو شکست خورد و نتوانست راهی دیدار فینال شود. او در اسپورتینگ به فینال جام حذفی هم رسید اما سرانجام بدون بردن جام به کار در این تیم پایان داد. جدایی از سفید و سبزها، شروع یک دوران تازه در دنیای فوتبال برای این مربی بود. چراکه او از فوتبال پرتغال جدا شد تا تجربه‌های تازه‌ای در دنیای مربیگری به دست بیاورد.

 

آن استعفای باورنکردنی

ستاره سرخ بلگراد، اولین مقصد سا پینتو بعد از جدایی از فوتبال پرتغال بود. شروع دوران کاری این مربی در صربستان حیرت‌آور به نظر می‌رسید. او و تیمش در هر هشت مسابقه ابتدایی لیگ به برتری رسیدند و مدعی شماره یک قهرمانی بودند اما تنها بعد از سپری شدن 11 هفته، مرد پرتغالی با عمومی کردن اختلاف نظرش با مدیران باشگاه، استعفا داد و از این تیم جدا شد. این تصمیم ناگهانی همه هواداران ستاره سرخ بلگراد را شگفت‌زده کرد. سه ماه بعد، این مربی هدایت باشگاه او.اف.آی در لیگ یونان را پذیرفت. بعد از یک سال او در همان لیگ به باشگاه آترومیتوس منتقل شد. این دوران برای سا پینتو اما با موفقیت گره نخورد. او شمایلی از یک مربی خوب را در یونان به تصویر کشید اما فراتر از حد انتظار عمل نکرد و همین مساله موجب شد تنها یک سال و نیم در این کشور دوام بیاورد. او در دومین ماه از سال 2015 یونان را ترک کرد و دوباره به کشور زادگاهش برگشت.

 

تجربه‌های کوتاه‌مدت

ریکاردو بعد از ترک یونان، به پایتخت پرتغال برگشت و به عنوان سرمربی بلننسس معرفی شد. او انگیزه‌های زیادی برای درخشش دوباره در لیگ پرتغال داشت. هدف بزرگ باشگاه در آن فصل، رسیدن به سهمیه یورولیگ بود اما آنها موفق نشدند خودشان را به لیگ اروپا برسانند. بعد از این شکست، ریکاردو نیز از سمتش استعفا داد و در یک تصمیم انتحاری، دوباره پرتغال را ترک کرد. او این بار روی نیمکت الفاتح در لیگ عربستان نشست و در پنج بازی، فقط یک بار برنده شد. عربستانی‌ها که صبر زیادی برای این مربی نداشتند، خیلی زود به همکاری با او پایان دادند. سا پینتو چند ماه بعد از ترک اجباری لیگ عربستان، راهی یونان شد و این بار در 13 مسابقه، به نیمکت آترومیتوس برگشت. آنها فصل را در رده هشتم تمام کردند و حتی برای تمدید قرارداد به مدت دو سال به توافق رسیدند اما پیشنهاد رسمی باشگاه استاندارد لیژ بلژیک، همه چیز را تغییر داد و کاری کرد که این مربی تصمیم به حضور در فوتبال بلژیک بگیرد.

 

و سرانجام... اولین جام

اولین جام دوران مربیگری ریکاردو سا پینتو، در آخرین تیم دوران بازی او به دست آمد. او این بار در قامت مربی به تیمی برگشت که فوتبالش را در آن تمام کرده بود. استاندارد لیژ روزهای خوبی را با این مربی پشت سر گذاشت. آنها در کنار هم به قهرمانی جام حذفی دست پیدا کردند تا اولین جام دوران مربیگری مرد پرتغالی در بلژیک به دست بیاید. این تیم در رقابت‌های لیگ هم روی سکوی دوم ایستاد. همه منتظر بودند که سا پینتو برای سال‌های طولانی در این باشگاه دوام بیاورد و مشغول کار کردن در این تیم باشد اما این اتفاق در عمل رخ نداد. او خیلی زود از فوتبال بلژیک جدا شد و این بار پیشنهاد لخیا ورشو در لیگ لهستان را پذیرفت. یک تصمیم انتحاری دیگر از سوی مردی که به این تصمیم‌ها خو گرفته بود. فصل برای تیم سا پینتو چندان بد پیش نرفت اما در فاصله سه هفته به پایان لیگ و در حالی که فاصله با تیم صدرنشین جدول رده‌بندی پنج امتیاز بود، مدیران باشگاه عذر این مربی را خواستند و تصمیم به برکنار کردن او گرفتند. تصمیمی که موجب شد ریکاردو بعد از چهار سال دوری از فوتبال پرتغال، دوباره به این کشور برگردد و در زادگاهش مشغول به کار شود.

 

قاره سوم

بعد از برکناری از لیگ لهستان، ریکاردو سا پینتو به کشورش برگشت و به عنوان سرمربی جدید باشگاه براگا معرفی شد. باشگاه یک قرارداد دو ساله را مقابل این مربی قرار داد اما تنها پنج ماه برای او صبر کرد. در شرایطی که براگا در رده هشتم جدول لیگ قرار گرفته بود، سا پینتو از کار برکنار شد. این اتفاق در حالی رخ داد که این تیم در گروهش در رقابت‌های لیگ اروپا صدرنشین شده بود و توانسته بود به عنوان اولین تیم راهی دور حذفی شود. بعد از کار کردن در اروپا و مدت کوتاهی در آسیا، ریکاردو در سومین قاره هم مشغول به کار شد. او هدایت باشگاه واسکودوگاما در سری آ برزیل را بر عهده گرفت تا تجربه متفاوتی را زندگی کند. تیم بحران‌زده واسکو اما با این مربی متحول نشد. ریکاردو در 15 بازی روی نیمکت این تیم فقط سه برد به دست آورد و در منطقه سقوط قرار گرفت. همین اتفاق کافی بود تا مدیران باشگاه عذر او را بخواهند و به همکاری با این مربی پایان بدهند. تجربه کاری سا پینتو در آمریکای جنوبی هم فقط کمی بیشتر از اروپا طول کشید. 6 باخت و 6 مساوی در 15 بازی، تجربه موفقیت‌آمیزی برای این سرمربی به شمار نمی‌رفت.

 

سقوط و جنجال

بدترین بخش از کارنامه مربیگری سا پینتو، در همین سال‌های اخیر رقم خورده است. او برای مدتی سرمربی تیم گازیان‌تپ در فوتبال ترکیه شد اما به جنجالی‌ترین شکل ممکن تیم را ترک کرد. سا پینتو در کنفرانس‌های خبری‌اش در فوتبال ترکیه، مدام مدیران باشگاه، بازیکنان خودی و حتی هوادارها را به باد انتقاد می‌گرفت. مرد منفور هواداران این باشگاه، باز هم به ترکیه برگشت و این بار سرمربی تیم موریرنسه شد. او تلاش زیادی انجام داد تا جلوی سقوط مستقیم تیم به دسته پایین‌تر را بگیرد و موفق هم شد اما در پلی‌آف به دسته پایین‌تر سقوط کرد. سقوطی که برای او با جنجال‌های زیادی همراه شد. سا پینتو به دلیل جنجال علیه هواداران رقیب، به سختی جریمه شد و باشگاه نیز قراردادش را تمدید نکرد.

 

ریکاردو؛ آب و آتش

کار کردن با یک مربی مثل سا پینتو، برای باشگاه استقلال ساده نخواهد بود. او به لحاظ تجربه، چیزهای زیادی برای انتقال به این تیم دارد. کار کردن در هشت کشور، سه قاره و 12 تیم مختلف، از او یک مربی باتجربه می‌سازد اما ریکاردو به سرعت عصبانی می‌شود، خیلی زود استعفا می‌دهد و در فوتبال با هیچ‌کس تعارف ندارد. سا پینتو اساسا مربی چندان خوش‌اخلاقی نیست و استقلالی‌ها باید حسابی مراقب این مربی باشند. او رزومه درخشانی هم ندارد اما برای اثبات خودش به تهران سفر می‌کند. این یک دوره جذاب و البته دشوار برای باشگاه استقلال خواهد بود. شاید اگر همه چیز خوب پیش برود، سا پینتو اولین قهرمانی لیگ در دوران مربیگری را در ایران تجربه کند. او اما اساسا برای پروژه‌های بلندمدت ساخته نشده است.

 

ریکاردو سا پینتو اساسا یک یاغی به حساب می‌آید. چراکه او در باشگاه پورتو رشد کرد و در نوجوانی پنج سال در رده‌های پایه این باشگاه به میدان رفت اما در رده بزرگسالان در باشگاه رقیب یعنی اسپورتینگ چهره شد و بهترین سال‌های دوران بازی را در این باشگاه پشت سر گذاشت

 

کار کردن با یک مربی مثل سا پینتو، برای باشگاه استقلال ساده نخواهد بود. او به لحاظ تجربه، چیزهای زیادی برای انتقال به این تیم دارد، اما به سرعت عصبانی می‌شود، خیلی زود استعفا می‌دهد و در فوتبال با هیچ‌کس تعارف ندارد